آنچه در این مقاله می خوانید
امروزه فضای بازار به شدت رقابتی شده و کسب و کارهایی موفق خواهند بود که بتوانند مسیر خود را با دقت برنامه ریزی نمایند. در واقع کسب و کارها در صورتی میتوانند به فروش و سود بیشتر دست یابند که از انواع استراتژی های بازاریابی یا مارکتینگ بهره ببرند. شاید برای شما این پرسش پیش آمده باشد که استراتژی کسب و کار چیست؟ در ادامه مقاله به این پرسش پاسخ خواهیم داد.
استراتژی بازاریابی چیست؟
استراتژی بازاریابی در واقع برنامه ای بلندمدت و کلی در جهت تحقق اهدف و سود آوری برای کسب وکار است. سودآوری غالبا از طریق جذب مشتریان احتمالی و تبدیل آنها به مشتریان وفادار انجام می شود. اما اگر به صورت جزیی بخواهیم بگوییم که استراتژی کسب و کار چیست؟ باید بگوییم شامل پیام اصلی و کلیدی کسب و کار، ارزشی که کسب و کار پیشنهاد میکند، شناخت مشتریان و بازار هدف و بسیاری از مسائل و دغدغه های سطح کلان کسب و کار است.
به زبان ساده، استراتژی بازاریابی به عنوان یک نقشه راه برای کسبوکار عمل می کند؛ نقشهی راهی که به صورت عملی برای ما مشخص میکند چگونه باید به مشتریان احتمالی دسترسی یافت؛ از چه مسیرهای ارتباطی می توان برای جذب مشتریان بهره برد. چگونه میتوان از رقیبان خود برتری یافت و پیشی گرفت.
استراتژی بازاریابی یکی از مهم ترین انواع استراتژی کسب و کار است.برای مطالعه بیشتر می توانید مقاله ما در مورد استراتژی کسب و کار را مطالعه نمایید.
مهم تر از همه استراتژی بازاریابی به ما در یافتن بهترین فرصت های بازار برای افزایش سود و سرمایه گذاری بر آن ها کمک می نماید. باید دقت داشت که منابع و سرمایه ما محدود است؛ در نتیجه بسیار مهم است که بدانیم باید بر روی چه موقعیت ها و فرصت هایی سرمایه گذاری نمود. با مراجعه به تی تایم ؛ نرم افزار حضور و غیاب آنلاین ؛ می توانید با برخی از این فرصت ها آشنا شوید.
منبع : Blog.Hubspot | marketing-strategy
انواع استراتژی بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟( معروف ترین استراتژی بازاریابی )
قطعا عجیب نیست اگر بگوییم برای بازاریابی و استراتژی های آن تنها یک شیوه و سبک وجود ندارد. با نگاه های متفاوت و تمرکز بر مسائل متفاوت می توان استراتژی های متفاوتی نیز در نظر داشت. در ادامه ۹ سبک از استراتژی هایی که برای بازاریابی کاربرد دارد؛ معرفی خواهیم نمود.
(B2C) بیزنس به مصرف کننده
یک نوع از بازاریابی است. در این شیوه محصولات را به صورت مستقیم و بدون واسطه به مشتریان و مخاطب هدف خود می فروشیم. طبق این استراتژی بازاریابی ، سازمانها یا شرکتها به طور مستقیم و بدون هیچ واسطه و دلالی با مصرفکنندگان و مشتریان در ارتباط قرار گرفته و واسطههای تجاری بین آن ها وجود ندارند.
در B2C ، به دلیل این که یک نفر تصمیم گیری های مربوط به خرید را انجام می دهد؛ به جای اینکه یک گروه بخواهند در این مورد تصمیم گیری کنند؛ چرخه های خرید و فروش کوتاه تر خواهند بود. در استراتژیهای بازاریابی B2C تمرکز بر جذب مشتریان و مصرف کنندگان منفرد است و اغلب از مواردی چون تهییج احساسات مشتریان ، تصویر برند کسب و کار و برانگیختن وفاداری مشتریان استفاده میشود. راههایی که می توان از طریق آن ها B2C را پیادهسازی نمود عبارت است از :
- جلب نمودن توجه مشتریان از طریق برگزاری مسابقههای جذاب و خلاقانه
- افزایش فروش از طریق افزودن پیشنهادهایی رایگان همراه با هر خریدی که مشتریان انجام می دهند.
- بهینه سازی محتوا، اولویتبندی و تارگتینگ سئو برای جذب آن دسته از مشتریان که در اینترنت جست وجو می کنند.
- جلب نمودن وفاداری مشتریان از طریق ایجاد کردن باشگاه مشتریان و ارائه امتیازات و تخفیفها به اعضای باشگاه و مشتریان دائمی.
- ارتباط برقرار نمودن با مشتریان احتمالی، تبلیغات و شناساندن برند کسب و کار به مخاطبان هدف از طریق حضور فعال در شبکه های اجتماعی و استراتژی بازاریابی اینترنتی
- استفاده از افراد معتبر در شبکههای اجتماعی یا اینفلوئنسرها و افراد مشهور برای تبلیغات کمک بزرگی به افزایش فروش و سود خواهد نمود.
B2B استراتژی بازاریابی بیزنس به بیزنس
شیوه بازاریابی بیزنس به بیزنس یا (B2B) سبکی از استراتژی بازاریابی درکسب و کار و تجارت است. این شیوه به تبادل و خرید و فروش کالا یا خدمات توسط دو یا چند کسب و کار،سازمان یا شرکت اتلاق می گردد. در این استراتژی، کسب و کارها، شرکتها یا سازمانها، بدون هیچ گونه واسطه و کاملا به صورت مستقیم در مقابل یکدیگر قرار گرفته، با هم ارتباط برقرار نموده و محصولات خود یعنی کالاها یا خدمات را مبادله می کنند.
استراتژی بازاریابی B2B برای شرکت ها یا کسب و کارهایی مناسب بوده و سودشان را افزایش خواهد داد که کالا یا خدمتی که ارائه می کنند برای مشتریان یا مصرف کنندگان نهایی کاربرد نداشته باشد. در چنین حالتی این محصولات یا خدمات را می توان به کسب و کارها یا سازمان ها ارائه نمود؛ زیرا مخاطب و بازار هدف در واقع آنها خواهند بود. در نتیجه بازاریابی نیز برای کسب و کارها و شرکت ها باید انجام گیرد. در این سبک بازاریابی نیز به دلیل این که یک فرد به جای یک گروه در مورد خرید و فروش تصمیم گیری خواهد نمود و واسطه ها حذف گردیده اند؛ چرخهی خرید و فروش کوتاه می گردد.
نکات قابل توجه بازاریابی B2B
- با وجود کمتر بودن تعداد مشتریان کسب و کارها در این استراتژی بازاریابی، خرید ها عمده تر و در نتیجه مبلغ خرید بیشتر خواهد بود.
- از اولویتهای کسب و کارها یا شرکتهای B2B ، جلب وفاداری مشتریان قدیمی وجلوگیری از رفتن آن ها از طریق بهبود خدمات و افزایش کیفیت محصولات است.
- شرکتها، سازمان ها و کسب کارهای B2B قادر هستند در تصمیمگیری استراتژیک دیگر شرکت ها، سازمانها و کسب و کارها تاثیر گذار باشند.
- در استراتژی بازاریابی B2B، متخصص بودن و داشتن اطلاعات فنی گسترده راجع به کالاها و خدمات جزو مهم ترین نکته ها است.
- تبلیغات در محیط های تخصصی و برگزاری وبینار هایی که تخصصی بوده و عمومی نباشند در این نوع بازاریابی موثر خواهد بود.
نیچ مارکتینگ (Niche Marketing)
یکی دیگر از سبک های استراتژی بازاریابی است. در این استراتژی ما بر یک بازار کوچک، محدود و مشخص متمرکز شده و آن را هدف قرار می دهیم؛ به جای آن که بازار هدف ما وسیع، گسترده و متنوع باشد.با انتخاب این رویکرد، تمرکز هرگونه فعالیت در راستای بازاریابی بر بخش ویژه و به خصوصی از بازار قرار می گیرد. در واقع ، با استفاده از روش نیچ مارکتینگ، ما برای گروه ویژه ای از مشتریان و مصرف کنندگان تبلیغات انجام داده و کالاها و خدمات خود را ارائه می نماییم.
در ادامه به بیان برخی از ویژگیهای نیچ مارکت می پردازیم:
- تمرکز بر یک نیش یا نیچ : در نیچ مارکتینگ، ما برای بازاریابی بر یک نیش یا نیچ به خصوص از بازار و مشتریان متمرکز می شویم. برای مثال بر یک گروه سنی از مشتریان متمرکز می شویم.
- کسب و کارها و شرکت ها با متمرکز شدن بر یک گروه خاص یا نیش، قادر خواهند بود تا به مشتریان خود و خواسته های آن ها بیشتر توجه نموده و به آن ها ارزش های بیشتری ارائه نمایند.
- در این شیوه از مارکتینگ ، کسب و کارها، شرکتها یا سازمان ها معمولا می توانند در بازارهای محدودتر و کوچک تر موفقیت کسب نمایند. در نتیجه احتمالا مجبور به رقابت کردن با رقبایی بزرگ نخواهند بود.
بازاریابی داخلی (Internal-Marketing)
در این شیوه از مارکتینگ، کارمندان کسب و کارها، شرکت ها یا سازمان ها نقش نماینده و سفیر را برعهده داشته و یه ترویج و تبلیغ کالاها یا خدمات کسب و کار پرداخته و از این طریق جذب مشتری می نمایند. کارمندان در نقش نماینده و سفیر برند، با مشتریان و مخاطبان هدف ارتباط برقرار کرده و بر حسب اطلاعات خود به ترویج، بازاریابی و تبلیغ محصولات و خدمات کسب و کار می پردازند. با استفاده از این سبک بازاریابی اعتماد، اطمینان و وفاداری مشتریان به کسب و کار افزایش یافته و از این طریق فروش و سود حاصل از آن نیز بیشتر می گردد.
مجموعه از اقدامات را می توان برای پیاده کردن استراتژی بازاریابی پرسنلی انجام داد که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم:
- آموزش دادن به کارمندان
- تشویق و ترغیب کارمندان به همکاری در بازاریابی
- بهره بردن از حضور کارمندان در شبکههای اجتماعی
- تخصیص دادن جلساتی برای افزایش اطلاعات کارمندان و تحلیل فرآیند های بازاریابی و ارائه بازخورد در رابطه با اقدامات انجام شده
بازاریابی شبکهای یا نتورک مارکتینگ (Network Marketing)
در این سبک از مارکتینگ، کسب و کار، شرکت یا سازمان برای فروش و عرضه محصولات یا کالاهای خود از فروشندگان مستقل به جای کارمندان خود استفاده می نماید. فروشندگان مستقل محصولات و کالا های شرکت یا کسب و کار را خریده و به مشتریان ارائه می کنند. این استراتژی بازاریابی یک شبکه از فروشنده ها می سازد.
شبکه به این صورت ساخته می شود که هر فروشنده می تواند فروشنده هایی را به عنوان زیر مجموعه ی خود جذب نموده؛ به این ترتیب هم از فروش محصولات توسط خود به صورت مستقیم سود برده و هم از فروش محصولات توسط زیر مجموعه هایش به صورت غیر مستقیم سود کسب نماید.کشورهای آمریکای شمالی، اروپایی، چین و ژاپن، کشور هایی هستند که بیش از دیگر کشور ها از نتورک مارکتینگ استفاده می نمایند. این نوع بازاریابی، بر ترویج و فروش کالاها از طریق شبکههای اجتماعی و تبلیغات رو در رو و کلامی متمرکز است.
استراتژی بازاریابی محتوایی
در این مدل از مارکتینگ، محتوا ابزار اصلی کسب و کار،شرکت یا سازمان برای جذب مشتری و اثر گذاری بر مخاطب هدف ، افزایش کاربران از طریق افزایش ترافیک و تبدیل کاربر به مشتری است. در این استراتژی بازاریابی برای مخاطب هدف بر اساس نیازش محتوای با کیفیت و ارزشمند تولید می نماییم و از طریق آن محتوا، کاربر را به سمت محصول یا خدمات کسب و کار سوق می دهیم. این محتوا میتواند برای مقالات، وبلاگها، ویدئوها، پستهای شبکههای اجتماعی، ایمیلها و… باشد.
بخوانید : اصطلاحات مدیریت منابع انسانی | HRMS برای کسب و کار | اجایل | سوالات مصاحبه کاری | HR چیست؟
چگونه استراتژی بازاریابی داشته باشیم؟
در ادامه گام هایی را بیان می کنیم که برای داشتن یک استراتژي بازاریابی باید پیمود:
شناسایی مخاطب هدف
بایدبه طور دقیق بدانید چه افرادی هدف و مخاطب شما هستند. ویژگی های این افراد و خواسته ها و نیازهای آنان را بدانید. تنها در این حالت می توانید توجه مخاطبان هدف خود که مشتریان احتمالی شما هستند را جلب نمایید.
هدف گذاری به صورت روشن و مشخص
برای اینکه تلاش های شما در جهت خواسته هایتان باشد باید اهداف اسمارت برای کسب و کارتان تعیین کنید. اهداف اسمارت، قابل اندازه گیری و مشخص و بدون ابهام هستند. به همین جهت به شما کمک می کنند تا بتوانید به دقت فرآیند خود را تحلیل و در آینده نواقص خود را بهبود دهید.
رقبای خود را تحلیل نمایید…
ضعف ها و توانایی ها و استراتژی بازاریابی رقیبان خود را بررسی و تحلیل نمایید. تا بفهمید چه چیزی می تواند باعث موفقیت و یا شکست شما شود. تحلیل رقبا به شما امکان می دهد تا فرصت ها و تهدید های موجود در بازار را بشناسید و بتوانید خود را برای آن ها آماده کرده و از رقبای خود پیشی بگیرید.
ابزارهای بازاریابی مناسب انتخاب کنید…
یک نکته مهم در بازار یابی ابزاری است که برای ارتباط گرفتن با مخاطبان و بازاریابی استفاده می کنید. شما باید ابتدا بدانید که چه ابزاری برای جذب مخاطبان هدف شما مناسب تر است و بر اساس ابزاری که انتخاب می کنید استراتژي بازار یابی خود را بچینید.
استراتژي های خود را مرتبا ارزیابی کنید…
نکته مهم دیگر این است که دائما استراتژي بازاریابی خود و نتایج آن را تحلیل و بررسی کرده و با استفاده از بازخورد هایی که کسب می کنید فرآیند بازاریابی خود را بهبود ببخشید.
جمع بندی
استراتژی بازاریابی، نقشه راه هر شرکت یا کسب و کار برای ارتباط گرفتن با مشتریان احتمالی و تبدیل نمودن آن ها به مشتریان وفادار و دائمی به کسب و کار است. اهداف مارکتینگ در نهایت افزایش فروش و در نتیجه آن افزایش سود برای مجموعه است. انواع استراتژی های بازاریابی در بازار به کار گرفته می شود. اما هر کسب و کار باید بر اساس ارزش های ویژه ی خود و بازار هدفش استراتژی تنظیم نماید.