15 نمونه از رایج ترین سوالات مصاحبه کاری + پاسخ صحیح

15 نمونه از رایج ترین سوالات مصاحبه کاری + پاسخ صحیح

عالی نیست که بدانید کسی که مدیریت منابع انسانی را بر عهده دارد در جلسه مصاحبه کاری چه سوالاتی قرار است از شما بپرسد؟ و عالی تر اینکه بدانید چه پاسخی به این سوالات مصاحبه کاری بدهید. متأسفانه نمی‌توانیم ذهن‌ها را بخوانیم، اما فهرستی از 15 سوال پر تکرار و توصیه‌هایی در مورد چگونگی ارائه پاسخ‌های خود آماده کرده ایم که در اختیار شما قرار میدهیم. در حالی که توصیه نمی‌کنیم برای هر سؤال مصاحبه‌ای یک پاسخ قطعی داشته باشید، توصیه می‌کنیم کمی وقت بگذارید و با سوالات و شخص مصاحبه کننده راحت باشید، آنچه مدیران استخدام و منابع انسانی واقعاً در پاسخ‌های شما به دنبال آن هستند همین موضوع راحتی است.

*برای اینکه بدانید HR چیست و با وظایف منابع انسانی بیشتر آشنا شوید اینجا کلیک کنید*

حالا به سراغ سوالات متداول در جلسه مصاحبه برویم.

قسمت اول: 15 سوال عمومی و پر تکرار مصاحبه استخدامی

بعد از اینکه رزومه حرفه‌ای خود را برای شرکت مورد نظرتان ارسال می‌کنید و از شما برای مصاحبه دعوت می‌کنند، حالا باید به فکر آن باشید تا خود را برای پاسخ دادن به سوالاتی که ممکن است در مصاحبه کاری از شما بپرسند، آماده کنید. معمولا سوالات مصاحبه شغلی در بین شرکت‌های مختلف یکسان است و بیشتر آن‌ها از سوالات رایج و پرتکرار و یکسان استفاده می‌کنند.

این سوالات عمومی و پرتکرار چه سوالاتی هستند؟

1_می‌توانید کمی از خودتان بگویید؟

این سوال ساده به نظر می رسد، بنابراین بسیاری از مردم در پاسخ دادن به آن شکست می خورند، اما سوال بسیار مهمی است که جزو سوالات مصاحبه های استخدامی محسوب میشود. پس دقت کنید سابقه کامل اشتغال (یا شخصی) خود را ندهید، درعوض، صحبتی را ارائه دهید که مختصر و قانع کننده باشد. به مثال زیر توجه کنید:

پاسخ درست به سوال ” درباره خودتان بگویید”

خب، من در حال حاضر یک مدیر مارکتینگ در استارتاپ تی تایم (titime) هستم. قبل از آن، در آژانسی کار می‌کردم که در آن سه برند مختلف بودند. و در حالی که من واقعاً از کاری که انجام دادم لذت بردم، دوست دارم این شانس را داشته باشم که با یک شرکت دیگر در زمینه نرم افزاری کار کنم، به همین دلیل است که بخاطر این فرصت با (نام شرکت) بسیار هیجان زده هستم.

سوالات مصاحبه کاری در یک سازمان

2_ دومین سوال در مصاحبه کاری: چرا می‌خواهید اینجا کار کنید؟

مراقب پاسخ های عمومی باشید! اگر آنچه شما می‌گویید می‌تواند در مورد تعداد زیادی از شرکت‌های دیگر صدق کند، یا اگر پاسخ شما باعث می‌شود که شما مانند هرمصاحبه شونده دیگری به نظر برسید، فرصتی را برای برجسته شدن از دست داده‌اید. بنابراین تحقیق خود را انجام دهید و به چیزی اشاره کنید که شرکت را منحصر به فرد نشان میدهد و واقعاً برای شما جذاب است. درباره نحوه رشد و تغییر شرکت از زمانی که برای اولین بار نام آن را شنیدید، صحبت کنید. بر فرصت های سازمان برای رشد درآینده و اینکه چگونه می توانید به آن کمک کنید، تمرکز کنید.و اگر نمی توانید بفهمید که چرا می خواهید در شرکتی که با آن مصاحبه می کنید کار کنید تا زمانی که مراحل استخدام را به خوبی انجام دهید؟ ممکن است یک پرچم قرمز به شما بگوید که این موقعیت مناسب نیست.

پاسخ درست به سوال ” چرا می‌خواهید اینجا کار کنید؟”

من درسایت کاریابی دیدم که شما برای موقعیت‌ شغلی دیجیتال مارکتینگ در تهران برای استارتاپ جدید خود استخدام می‌کنید. من در مورد کاری که میخواهید انجام دهید مطالعه بیشتری انجام دادم و این مرا هیجان زده می کند زیرا می دانم این بدان معناست که فرصت هایی برای آموزش به هم تیمی های جدید دراین شرکت وجود خواهد داشت. همچنین از طریق یک وبسایت فهمیدم که شما درکشور ترکیه نیز در حال گسترش کارتان هستید و از آنجایی که من زبان آن کشور را به صورت روان صحبت می‌کنم، مشتاق هستم که درهرزمان که لازم باشد، با شما همکاری کنم.

3_ چرا باید شما را استخدام کنیم؟

سوال بعدی که جزو پرتکرار ترین سوالات مصاحبه کاری است این است. این سوال معمولا برای ارزیابی استعدادهای شما پرسیده میشود پس توجه داشته باشید که در این قسمت اغراق نکنید و پاسخ مختصر و مفیدی داشته باشید.

وظیفه شما در اینجا این است که پاسخی ارائه دهید که شامل سه چیز باشد: اینکه شما نه تنها می توانید کار را انجام دهید، بلکه نتایج عالی نیزمیتوانید ارائه دهید. همچنین شما واقعاً با تیم و فرهنگ سازمان هماهنگ خواهید شد؛ واینکه شما فرد بهتری نسبت به سایر نامزدها خواهید بود.

سوالاتی که در مصاحبه شغلی پرسیده میشود

4_ بزرگ­ترین دستاوردهای شغلی شما چیست؟

دستاوردهای شغلی شما نقش بسیار مهمی در نتیجه مصاحبه و استخدام شما دارند و در پاسخ به این سوال اصلا خجالت نکشید و دقیق و روان به این سوال پاسخ دهید. روشی در پاسخ به این سوال وجود دارد که به روش ستاره معروف است و از چهار حرف کلمه STAR تشکیل شده:

موقعیت (Situation)،

وظیفه (Task)،

اقدام (Action)،

نتایج (Results).

پاسخ درست به سوال “بزرگ­ترین دستاوردهای شغلی شما چیست؟”

ابتدا «موقعیت» و «وظیفه­» موردنظرتان را بیان کنید؛ مثلا «وظیفۀ من به عنوان کارشناس تحلیل داده، مدیریت روند صدور فاکتورها بود».

سپس درباره کاری که انجام داده‌اید «اقدام»، و دستاوردتان «نتایج» را توضیح بدهید؛ «طی یک ماه، فرایند را ساده و پربازده کردم که در تیم ما باعث صرفه­‌جویی زمانی به میزان ده ساعت در هر ماه شد و میزان خطا را تا ۲۵% کاهش داد».

برای پاسخ‌گویی به این سوال برای بیان بیش از یک دستاورد آماده باشید (که احتمالا در رزومه خود به آن‌ها اشاره کرده‌اید.) و در نظر داشته باشید شاید لازم باشد با توجه به سوالی که در ادامه از شما پرسیده می‌شود، توضیحات بیشتری درباره جزئیات و چگونگی انجام آن، ارائه دهید.

5_ آیا شما به کارِ گروهی علاقمندید؟

تقریباً همۀ افراد در رزومه خود می‌نویسند که در کار تیمی عملکرد خوبی دارند، اما عده کمی واقعاً می‌دانند که کار تیمی به چه معناست. سعی کنید از تجربیات خود مثال بزنید، مثال‌هایی از برقراری ارتباط با دیگران یا ایجاد یک شبکه ارتباطی کافیست. پاسخ به این سوال برای افرادی که قرار است هدایت یک تیم یا مدیریت یک دپارتمان در اختیارشان قرار بگیرد، اهمیت بالایی دارد.

مصاحبه بیزنسی با یک خانم در یک شرکت خارجی

6_ آیا نقاط ضعف خود را می‌شناسید؟

آنچه که مصاحبه کننده شما واقعاً در تلاش است با این سؤال انجام دهد، فراترازشناسایی نقاط ضعف شماست.

برای او مهم این است که خودآگاهی و صداقت شما را بسنجد. بنابراین با فکر کردن به چیزی که با آن مبارزه می کنید اما برای بهبود آن تلاش می کنید تعادل برقرار کنید و آن را بیان کنید. به عنوان مثال، شاید شما هرگز در سخنرانی عمومی قوی نبوده اید، اما اخیراً داوطلب شده اید تا جلساتی را برگزار کنید تا به شما کمک کند هنگام سخنرانی در جمع راحت تر باشید.

پاسخ درست به سوال ”  آیا نقاط ضعف خود را می‌شناسید؟”

سنجش زمانی نسبت به افرادی که با آن‌ها کار می‌کنم برای من دشوار است. من برای چک کردن این موضوع که به افراد تیمم زیاد کار میدهم یا از آن ها درخواست کار کم دارم، مشکل دارم و نقطه ضعف من این است. بنابراین شروع به استفاده از تسک منیجرهای آنلاین کردم تا حجم کاری افراد تیم را بدانم.

7_ بزرگ­ترین نقطه قوت شما چیست؟

این سوال نیز فرصت خوبی‌ست برای بیان نقاط تمایز شما. سعی کنید در پاسخ به این سوال کلی‌گویی نکنید. یک یا چند نقطه قوت خود را با توجه به سوال و روند جلسه مصاحبه انتخاب کنید و با مثال درباره آن‌ها صحبت کنید. اگر بتوانید این نقطه قوت را به‌درستی به تجربیات قبلی خود وصل کنید و توصیف دقیقی از آن ارائه بدهید، اثربخشی زیادی خواهد داشت.

پاسخ درست به سوال ” بزرگ­ترین نقطه قوت شما چیست؟”

می‌توانم بگویم یکی از بزرگترین نقاط قوت من آوردن تسک منیجر به محیط‌ کاری است. در نقش فعلی خود به عنوان دستیار اجرایی مدیرعامل، فرآیندهای جدیدی را برای تقریباً همه چیز ایجاد کردم، از برنامه ریزی جلسات گرفته تا برنامه ریزی ماهانه همه برنامه های دیدارها و آماده شدن برای حضور در رویدادها.

همه در شرکت می‌دانستند که چگونه کارمی‌کنند و کارشان قرار است چقدر طول بکشد واین ساختاربه کاهش استرس و ایجاد محیط کاری جذاب و با نظم کمک کرد. خوشحال می‌شوم که همین رویکرد را برای نقش مدیرعملیات در یک استارت‌آپ بیاورم، جایی که همه چیز جدید است و دائماً در حال رشد است و می‌تواند از ساختار مناسبی برای ایجاد نظم در کارها استفاده کرد.

8_ سوال بعدی در یک مصاحبه کاری: چه چیزی به شما انگیزه می‌دهد؟

قبل از اینکه در مورد پاسخ دادن به این سؤال احساس وحشت کنید، در نظربگیرید که مصاحبه کننده می خواهد مطمئن شود که شما در مورد این پوزیشن کاری در این شرکت هیجان زده هستید و اگر شما را انتخاب کند انگیزه برای موفقیت و پیشرفت خواهید داشت. 

بنابراین به آنچه در نقش های قبلی به شما انرژی داده است فکر کنید و دقیقاً مشخص کنید که چه چیزی باعث شده چشمانتان با خواندن این شرح شغل روشن شود. یک چیز را انتخاب کنید، مطمئن شوید که مربوط به نقش و شرکتی است که برای آن مصاحبه می‌کنید، و سعی کنید داستانی را ببافید تا به توضیح نظرتان کمک کند. اگر صادق باشید(همانطور که باید باشید) اشتیاق شما قابل لمس خواهد بود.

پاسخ درست به سوال “چه چیزی به شما انگیزه می‌دهد؟”

من اساساً بر اساس میل خود به یادگیری چیزهای جدید(بزرگ یا کوچک) و به عهده گرفتن مسئولیت های جدید میروم،تا همیشه به عنوان یک کارمند رشد کنم و به تیم و سازمانم کمک بیشتری کنم. من چندین تابستان را به عنوان مشاور کمپ گذراندم و زمانی که داوطلب برنامه‌ ریزی برای یک نمایش استعدادیابی شدم، برای کمک به برنامه‌ ریزی تدارکات وارد کار شدم و یاد گرفتم که چگونه پیکاپ‌ها را به‌ طور کارآمد اجرا کنم، بیشتر احساس رضایت کردم. و این چیزی است که من را در مورد قبول این نقش مدیریتی هیجان زده می کند.

سوالات مصاحبه کننده در یک مصاحبه استخدامی

9_ در ۵ سال آینده خود را در چه موقعیتی می‌بینید؟

اگر این سوال از شما پرسیده شد، در مورد اهداف آینده خود صادق و دقیق باشید، اما این را در نظر بگیرید: یک مدیر استخدام می‌خواهد بداند الف) آیا انتظارات واقع بینانه‌ای برای شغل خود تعیین کرده‌اید، ب) آیا فرد جاه‌طلبی هستید، ج) آیا این موقعیت شغلی  با اهداف و رشد شما مطابقت دارد یا خیر.

 بهترین پاسخ شما این است که واقع بینانه در مورد اینکه این موقعیت می تواند شما را به کجا ببرد فکر کنید و در امتداد آن پاسخ دهید.

پاسخ درست به سوال “در ۵ سال آینده خود را در چه موقعیتی می‌بینید؟”

در پنج سال آینده، من می خواهم در موقعیتی باشم که در مورد آرزوهای شغلی بلندمدت خود به عنوان یک طراح بیشتر بدانم. من تجربه کار برای یک آژانس طراحی را کسب خواهم کرد و به طور کلی در مورد صنعت بیشتر می دانم. من مهارت های فنی خود را افزایش خواهم داد و یاد گرفته ام که چگونه از مشتریان بازخورد بگیرم و آن ها را ترکیب کنم.

 من همچنین این فرصت را خواهم داشت که انواع مختلفی از محصولات را طراحی کنم، از جمله وب سایت ها، نام تجاری، و کمپین های تبلیغاتی.

10_ درباره زمانی که اشتباه کردید به من بگویید.

این هم احتمالا از آن سوالات سخت مصاحبه است. اما  پاسخ به این سوال دو جنبه دارد؛ یک سمت، اشتباه شما و سمت دیگر رویکرد و نحوه مواجهه شما با اشتباه است.

در پاسخ به این سوال صادق باشید و به سرزنش دیگر افراد نپردازید و به بیان سهم خود از اشتباه و یادگیری‌تان بپردازید. توضیح بدهید که چه چیزی از این اشتباه یاد گرفتید و چه اقداماتی انجام دادید که در آینده، آن اتفاق تکرار نشود. کارفرمایان به دنبال افرادی خودآگاه هستند، می­‌توانند بازخورد را تحمل کنند و به بهبود و انجام بهتر کار اهمیت می­‌دهند.

11_ چرا میخواهید شغل فعلی خود را ترک کنید؟

این یک سوال سخت است، اما مطمئن باشید که این سوال در مصاحبه کاری از شما پرسیده خواهد شد.  توجه داشته باشید که همه چیز را مثبت بیان کنید زیرا شما با منفی نگری نسبت به کارفرمای فعلی خود چیزی به دست نمی آورید. در عوض، جوری پاسخ دهید که نشان دهد مشتاق فرصت‌های جدید هستید و نقشی که برای آن مصاحبه می‌کنید مناسب‌تراز شغل فعلی شما است.

پاسخ درست به سوال مصاحبه کاری: “چرا میخواهید شغل فعلی خود را ترک کنید؟” 

من برای چالش بعدی در حرفه ام آماده هستم. من عاشق افرادی بودم که با آنها کار می کردم و پروژه هایی که روی آنها کار می کردم، اما در مقطعی متوجه شدم که مانند گذشته در معرض چالش قرار نمی گرفتم. به جای اینکه بخواهم خیلی راحت باشم، تصمیم گرفتم موقعیتی را دنبال کنم که بتوانم به رشد خود ادامه دهم و چالش ها را تجربه کنم.

یک خانم در حال ترک کردن شغل خود

12_ حقوق درخواستی شما چقدر است؟

نکته مهم این است که حتما قبل از روبه‌ رو شدن با این سوال تحقیق کرده باشید. سعی کنید با توجه به تجربه، تحصیلات، توانایی‌ها و مهارت‌هایتان، به بازه مناسبی از حقوق برسید. سعی کنید به‌ نحوی برخورد کنید که طرف مقابل متوجه انعطاف‌پذیری شما در این مورد بشود، در عین اینکه ارزشمندی توانایی‌های خود را به‌خوبی نشان داده باشید. همچنین می‌توانید در شرایطی، از بیان رقم دقیق حقوق درخواستی خود خودداری کنید یا آن را به تعویق بیندازید، به خصوص اگر این سؤال خیلی زود در فرآیند مصاحبه مطرح شد. 

پاسخ درست به سوال “حقوق درخواستی شما چقدر است؟” در یک مصاحبه کاری

می‌توانید بگویید « تمایل داشتم اول بدانم چه بازه‌ای برای این شغل در نظرتان است» یا « قبل از صحبت درباره دستمزد، مشتاقم بیشتر درباره این شغل بدانم.»

13_ رئیس و همکارانتان شما را چگونه توصیف می کنند؟

اول، سعی کنید در مصاحبه شغلی صادق باشید (به یاد داشته باشید، اگر به مرحله نهایی راه پیدا کنید، مدیرمنابع انسانی با روسا و همکاران سابق شما تماس می گیرد!). سپس سعی کنید نقاط قوت و ویژگی‌هایی را که در سایر جنبه‌های مصاحبه در مورد آنها صحبت نکرده‌اید را بیان کنید، مانند اخلاق کاری خوبتان یا تمایل شما به انجام پروژه‌های دیگر.

پاسخ درست به سوال” رئیس و همکارانتان شما را چگونه توصیف می کنند؟”

در واقع، در آخرین بررسی عملکرد خود در تیر ماه، سرپرست مستقیم من، من را فردی دارای ابتکار عمل توصیف کرد، فردی که از مشکلات سخت، دوری نمی‌کند. و زمانی که همه چیز به هم میریزد و اشتباهی صورت میگیرد، معمولاً این وظیفه من است که آن را برطرف کنم. به جای اینکه مشکل را به تیم برگردانم، همیشه سعی می‌کنم اول کاری که می‌توانم را انجام دهم. من می دانم که او، این ویژگی مرا دوست دارد.

14_سوالات مصاحبه کاری: آیا قصد دارید بچه دار شوید؟

این یک سوال خصوصی است و سوال درستی هم در جلسه مصاحبه کاری نیست و نباید جزو سوالات مصاحبه کاری باشد؛ ولی ممکن است فردی که سوال را می‌پرسد این موضوع را به‌درستی نداند. البته لزومی هم ندارد شما پاسخی به این سوال یا سوالات خصوصی زندگی شخصی خود بدهید. می‌توانید در پاسخ به این سوال بگویید «من هنوز در آن مرحله نیستم، ولی اگر بر مسیر شغلی‌ام در این شرکت تاثیرگذار است، می‌توانم بیشتر درباره‌اش بدانم؟»

مادری که شاغل است

15 _ با چه شرکت‌های دیگری در حال مصاحبه هستید؟

شرکت‌ها به چند دلیل ممکن است این سوال را بپرسند:

یا می‌خواهند ببینند چقدر درباره این شغل مصمم هستید یا می‌خواهند بفهمند برای استخدام شما دارند با چه کسانی رقابت می‌کنند. در این شرایط، شما باید اشتیاق خود را درباره این شغل و شرکت نشان دهید، و اینکه نگویید با هیچ شرکت دیگری مصاحبه نمی‌کنید. با توجه به اقدامات‌تان می‌توانید به چند موقعیت شغلی مشابه که در مرحله مصاحبه یا ارسال رزومه هستید، اشاره کنید و سپس بگویید چرا و چگونه این شغل مناسب شماست.

قسمت دوم سوالات مصاحبه: 13 سوال حرفه‌ای و تخصصی در مصاحبه شغلی

  1.  چرا از ادامه تحصیل انصراف داده‌ای و مدرک دانشگاهی خود را نگرفته‌ای؟
  2. چرا در یک مدت زمان کوتاه، در شغل‌های مختلفی جابه‌جا شده‌ای؟
  3. چرا می‌خواهی مسیر شغلی خود را تغییر بدهی؟
  4. چرا از آخرین شغلی که داشته‌ای، مدت زمان زیادی گذشته است؟ این فاصله زمانی چه علتی دارد؟
  5. چرا از شرکت قبلی‌ات اخراج شدی؟
  6. نظرت درباره کار کردن در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها چیست؟
  7. آیا دارای بیماری زمینه‌ای و مشکلات پزشکی خاصی هستی؟
  8. در ماه اول شروع به کارت، چه کارهایی می‌خواهی انجام بدهی؟
  9. رابطه‌ات با ریسک چگونه است؟ آیا ریسک‌پذیر هستی؟
  10. چطور یک موقعیت استرس‌زا را کنترل می‌کنی؟
  11. به نظرت بین سخت‌کوشی و هوشمندانه کار کردن تفاوت وجود دارد؟
  12. علایقت خارج از محیط کار چیست؟ چه تفریحاتی را دنبال می‌کنی؟
  13. به نظرت شرکت ما چطور می‌تواند عملکرد خود را بهبود دهد؟

جمع بندی سوالات مصاحبه استخدامی:

در یک مصاحبه کاری پرسش درباره‌ی نقاط قوت و نقاط ضعف یکی از سوالات پرتکرار محسوب می‌شود. احتمالا شما هم وقتی می‌خواهید از نقاط قوت خود بگویید نمی‌دانید به کدام‌یک و چند مورد از ویژگی‌های مثبت خود اشاره کنید. در این مطلب لیستی از سوالات پر‌تکرار مصاحبه را با جواب ارائه دادیم تا برای پاسخ به سوالات مصاحبه شغلی، آمادگی لازم را داشته باشید. امیدواریم که این گلچین سوالات مصاحبه برای‌تان کاربردی بوده باشد. اگر باز هم پرسشی درباره‌ی سوالات متداول در گزینش دارید، می‌توانید با ما در میان بگذارید.

منبع: themuse.com

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *