آموزش استراتژی بازاریابی محتوا و روش ها و تکنیک ها + نمونه

آموزش استراتژی بازاریابی محتوا و روش ها و تکنیک ها + نمونه

کسب و کارها برای جذب مشتریان به راهکارهایی احتیاج دارند که در استراتژی بازاریابی محتوا می‌توانند آنها را دنبال نمایند. بازاریابی به فرایند ایجاد و ارائه استدلال‌های مبتنی بر ارزش برای پیشنهادات شما گفته می‌شود. داشتن برنامه بازاریابی کمک می‌کند تا سریعتر بتوانید محصولات و خدمات خود را در جامعه معرفی نمایید. همین موضوع کمک می‌کند تا طیف مشتریان خود را گسترده‌تر کرده و افراد بیشتری را به خود جذب کنید.

 

بازاریابی چیست؟

برای درک بهتر استراتژی بازاریابی محتوا ابتدا باید با تعریف بازاریابی آشنا شویم. برنامه‌ای که در آن هر مصرف کننده بالقوه تبدیل به یک مشتری خوشحال و راضی شود، بازاریابی نام دارد. در بازاریابی عوامل مختلفی مثل تحقیقات بازار و تبلیغات اهمیت دارند. هدف شرکت‌ها از بازاریابی آن است که مردم را متقاعد کنند محصولاتشان ارزش سرمایه‌گذاری دارند و آنها را وفادار به برند خود نمایند. البته هدف نهایی برندها افزایش فروششان خواهد بود. یقیناً همانطور که می‌دانید این کار سخت خواهد بود و به آسانی امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل بازاریابان همیشه باید به دنبال یادگیری مفاهیم جدید بوده تا توان جذب مشتریان بیشتری را داشته باشند. بازاریابانی می‌توانند در دنیای محتوا و مارکتینگ موفقیت‌های بیشتری کسب کنند که استراتژی جذابی داشته باشند.

برای مطالعه بیشتر در مورد بازاریابی و استراتژی های آن می توانید مقاله استراتژی بازاریابی را مطالعه نمایید.(کلیک)

بخوانید : اصطلاحات منابع انسانی | HRMS برای کسب و کار | اجایل | سوالات مصاحبه کاری | HR چیست؟ 

 

استراتژی بازاریابی

 

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

مفهوم دیگری که برای آشنایی با استراتژی بازاریابی محتوا باید شناختی نسبت به آن داشته باشید، دیجیتال مارکتینگ است. دیجیتال مارکتینگ روشی برای تبلیغ آنلاین کسب و کار با استفاده از کانال‌های دیجیتال می‌باشد. بازاریابی محتوا و سئو را بخشی از دیجیتال مارکتینگ می‌توانیم بدانیم. بازاریابی دیجیتالی اگر موثر باشد برند شما را در مقابل مخاطبان آنلاین قرار داده و باعث می‌شود تعاملات بیشتری با مشتریان خود داشته باشید. در بازاریابی دیجیتالی انجام فرایندهایی مثل بهینه‌سازی موتور جستجو، PPC، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا و استفاده از رسانه‌های آفلاین سنتی اهمیت و ارزش زیادی دارد. در میان تمام مواردی که گفتیم داشتن استراتژی بازاریابی محتوا بسیار کلیدی و مهم است. اگر مدیریت خوبی روی محتواهای خودتان داشته باشید، می‌توانید افراد بیشتری را جذب کرده و خدمات و محصولات خود را در جامعه گسترده‌تری توزیع نمایید.

 

استراتژی بازاریابی محتوا چیست؟

استراتژی بازاریابی محتوا روشی برای ایجاد، انتشار و توزیع محتوای مکرر و ثابت است. با استفاده از این استراتژی می‌توانید مخاطبان را آموزش داده، سرگرم کنید یا الهام بخشی داشته باشید. با کمک این روش‌ها مخاطبان تبدیل به مشتریان می‌شوند و از خدمات یا محصولات شما استفاده می‌نمایند. استراتژی‌های گوناگونی برای بازاریابی محتوا وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از پست های وبلاگ، پست های رسانه های اجتماعی، پادکست ها، کتاب های الکترونیکی و…. . هدف نهایی استراتژی بازاریابی در محتوا آن است که مخاطبان یک برند افزایش پیدا کرده و اهداف تجاری آن محقق شوند.

 

استراتژی بازاریابی محتوا

 

تعریف استراتژی بازاریابی محتوا

استراتژی بازاریابی محتوا فرایندی است که از دارایی‌های دیجیتالی ارزشمند و مرتبط مثل متن، تصاویر و ویدئو برای جذب و حفظ مشتریان استفاده می‌نماید. به طور کلی بازاریابی محتوا را می‌توانیم بر پایه ۴ اصل نوشتار، صوت، تصویر و ویدیو پایه ریزی کنیم. البته در بازاریابی محتوا به دنبال آن نخواهیم بود که فقط به مشتریان هرزنامه ارسال کنیم و آنها را با روش‌های غلط به سمت خودمان جذب نماییم. در استراتژی بازاریابی محتوا هدف آن است که با پیام‌های حاوی تبلیغات، محتوای ارزشمندی را در اختیار آنها قرار داده و آرام آرام تبدیل به مخاطبان دائمی برند خودمان نماییم. یعنی نمی‌خواهیم یک محصول را به هر شکلی که شده فروشیم بلکه می‌خواهیم اطلاعات آن را در اختیار مشتری قرار دهیم و او را از مرحله شناخت محصول تا تصمیم همراهی نماییم. در این فرایند بهتر می‌توانیم اعتماد مشتریان را جلب کرده و آنها را برای مدت زمان طولانی‌تری با خود همراه کنیم.

 

تفاوت استراتژی و بازاریابی محتوا

وقتی از استراتژی بازاریابی محتوا صحبت می‌کنیم شما باید تفاوت بین استراتژی و بازاریابی را به خوبی درک کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که بازاریابی و استراتژی محتوا هر دو مکمل هم هستند اما تفاوت‌های اساسی دارند. به طور کلی استراتژی از بازاریابی محتوا اهمیت بیشتری دارد. در واقع زمانی که استراتژی درستی داشته باشید هم می‌توانید محتوای با کیفیتی تولید کنید و هم آن را به خوبی توزیع نمایید. بازاریابی محتوا فقط در بخش آخر یعنی انتشار آن در جامعه می‌تواند برای شما مفید باشد. اینکه محتوای خوبی نداشته باشید و بدون برنامه آن را بازاریابی کنید معمولاً به نتیجه مثبتی منجر نخواهد شد و با شکست همراه است.

 

بازاریابی محتوا

 

انواع استراتژی تولید محتوا چیست؟

انواع مختلفی از استراتژی تولید محتوا وجود دارد که برای کسب و کار خود می‌توانید سراغ آنها بروید. چند استراتژی برتر این حوزه را خدمتتان معرفی خواهیم کرد:

  • وبلاگ:به نظر نمی‌رسد هیچگاه وبلاگ نویسی در دنیای محتوا جای خود را به چیز دیگری بدهد. وبلاگ‌ها منابع مکتوبی هستند که کسب و کارها برای تبلیغ محصولات خود می‌توانند سراغ آنها بروند. شاید وبلاگ نویسی را یکی از قدیمی‌ترین روش‌های محتوا نویسی بدانیم که همیشه خود را به روز کرده و هیچگاه نمی‌توان آن را نادیده گرفت.
  • ویدیو:در دنیای مدرن مردم برای تماشای ویدیو ارزش بیشتری قائل می‌شوند و ترجیح می‌دهند به جای مطالعه سراغ آن بروند. شما هم ناگزیر هستید در استراتژی بازاریابی محتوا این روش مدرن را نیز در بربگیرید. پلتفرم‌هایی مثل یوتیوب سال‌ها است که در این زمینه فعالیت می‌کنند و ویدیوها را به اشتراک می‌گذارند.
  • پادکست: اخیرا پادکست ها به عنوان یک تکنیک مورد پسند مخاطبان در استراتژی بازاریابی محتوا در نظر گرفته می شوند. مطالعه متمرکز متن یا تماشای ویدیو در اماکن عمومی کمی سخت است و به همین خاطر مردم ترجیح می‌دهند سراغ پادکست‌ها بروند. شما هم باید در استراتژی خودتان روی پادکست سرمایه‌گذاری کنید و به دنبال ایده‌های جذاب برای تبلیغ برندتان باشید.
  • شبکه‌های اجتماعی:شاید بخشی از مردم سراغ مطالعه، تماشای ویدیو یا گوش دادن پادکست نروند اما قطعاً بخشی از زمان روزانه خود را در شبکه‌های اجتماعی پشت سر می‌گذارند. نمی‌توانید قید تبلیغات در فضاهایی مثل اینستاگرام یا تلگرام را بزنید. اکثر مخاطبان جوان شما در این شبکه‌ها حضور دارند و برای آنها باید در استراتژی محتوا برنامه ویژه داشته باشید.

 

استراتژی محتوا در اینستاگرام

در میان انواع مختلف استراتژی بازاریابی محتوا که خدمتتان معرفی نمودیم، شاید مهمترین گزینه برای دنیای مدرن اینستاگرام باشد. از طریق اینستاگرام می‌توانید با مشتریان خود در هر جایی که هستند تعامل داشته باشید. تمامی فالوورهای شما محتوایی که به اشتراک می‌گذارید را مشاهده کرده و نظرات خود را درباره آن علام می‌نمایند. استراتژی بازاریابی برند GoPro یک نمونه واضح و موفق از فعالیت در اینستاگرام است. اکانت اینستاگرام این برند بیش از ۲۰ میلیون دنبال کننده داشته و با اشتراک‌گذاری محتواهای شگفت انگیز فیلمبرداری شده توانسته نظرات مخاطبان را به سمت محصولات خود جذب کند. البته اگر می‌خواهید در فضای اینستاگرام بازاریابی محتوا کنید باید از روش‌های متفاوتی نسبت به وبلاگ استفاده نمایید.

 

استراتژی بازاریابی محتوا

 

آموزش استراتژی محتوا و نحوه تدوین آن

استراتژی بازاریابی محتوا به این راحتی انجام نمی‌شود و نیاز به آموزش‌های ویژه دارد. تنها افرادی می‌توانند استراتژی محتوای شما را تدوین کنند که در این زمینه تجربه و تخصص کامل داشته باشند. اگر می‌خواهید برنامه مناسبی جهت بازاریابی محتوا داشته باشید توصیه می‌کنیم مراحلی که در ادامه بیان خواهیم کرد را با دقت مطالعه نمایید.

 

معرفی برند و ماموریتی که دارد

استراتژی بازاریابی محتوا زمانی موفق می‌شود که برند خودتان و ماموریت آن را به خوبی برای مخاطب بیان نمایید. مخاطب تا زمانی که نسبت به شما آشنایی نداشته باشد اعتماد نخواهد کرد و سراغ محصولات یا خدماتتان نخواهد آمد. معرفی برند و مشخص کردن ماموریت آن، نوعی اعتمادسازی برای مخاطب خواهد بود. البته معرفی برند و بیان ماموریت باید به گونه‌ای باشد که مخاطب را به سمت شما جذب نماید.

 

داستان برند را بگویید

هر برندی در جهان مسیری را طی کرده تا امروز به جایی که می‌خواهد برسد. استراتژی بازاریابی محتوا باید بستری به وجود آورد که داستان برند خودتان و چالش‌هایی که پشت سر گذاشته را برای مخاطبان بازگو کنید. باید بگویید از ابتدا چه برنامه‌ای داشته‌اید و چه مسیری را طی کرده‌اید تا امروز در جایگاهی باشید که محصولات و خدمات خود را به طیف وسیع‌تری از جامعه ارائه نمایید. البته اهداف شما و آن چیزی که می‌خواهید به آن برسید بخش دیگری از داستان برندتان خواهد بود. مخاطب باید نقشه راه شما را به خوبی بشناسد تا اعتمادسازی در او شکل بگیرد. البته داستان گویی برای برند با قصه گویی که ما می‌شناسیم کاملاً متفاوت است. اینجا قرار است داستانی بر اساس آنچه تا به امروز تجربه کرده‌اید و در آینده قرار است به دنبال آن بروید را بیان نمایید.

 

هدف گذاری

یکی از مسائل مهم در استراتژی بازاریابی محتوا هدف‌گذاری است. شما باید اهداف خودتان را مشخص کنید و معیارهای موفقیت را شناسایی نمایید. در واقع باید بدانید که از استراتژی محتوا چه چیزی می‌خواهید. روش‌های مختلفی برای هدف گذاری در استراتژی محتوا وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده نمایید. بسیاری از استراتژیست‌ها در این زمینه سراغ روش SMART می‌روند که اندازه‌گیری در آن راحت‌تر است و هدف گذاری معمولاً به نتایج خوبی منجر خواهد شد. در این روش مثلاً می‌گویید ۵۰ درصد سرنخ‌های واجد شرایط باید در بیش از ۹۰ روز ایجاد شوند. یا هدف گذاری می‌کنید که در دو ماه تعداد فالوورهای اینستاگرام را دو برابر کنید. البته بهتر است هدف گذاری داشته باشید که وقوع آن محتمل باشد. هدفگذاری‌هایی که احتمال رخ دادن آنها بسیار پایین است گزینه‌های خوبی برای شما نخواهند بود.

 

استراتژی بازاریابی محتوا

 

شناخت کامل مخاطب هدف (ترسیم پرسونا)

استراتژی بازاریابی محتوا باید بر اساس ویژگی‌های مخاطب باشد. این ویژگی‌ها را باید در قالبی تحت عنوان پرسونا تعریف کنید. شما باید مشخص کنید که میزان تحصیلات جامعه هدفتان چقدر است. همچنین رده سنی جامعه هدف و علایق آن را باید در نظر بگیرید. چه خودتان بخواهید محتوا را تولید کنید و چه آن را بر عهده افراد دیگر بگذارید، ترسیم پرسونا تاثیر زیادی در محتوانویسی خواهد داشت. مخاطب شما باید احساس خوبی از مشاهده محتوا داشته باشد. شما باید تمامی نیازهای او را در نظر بگیرید و بر اساس آن چیزی که علاقه دارد محتواهای خود را ترسیم نمایید. متاسفانه بسیاری از کسب و کارها نسبت به ترسیم پرسونا اهمیت قائل نمی‌شوند و در نهایت با محتواهایی بی‌کیفیت مخاطبین فعلی خود را هم از دست می‌دهند.

 

روش تولید محتوا

در استراتژی بازاریابی محتوا باید روی روش تولید محتوا هم دقت زیادی داشته باشید. کسی که قرار است تولید محتوا انجام دهد باید چند فرایند را طی کند تا به یک روش ایده‌آل برای این کار برسد. همه چیز از ایده پردازی شروع می‌شود و تولید کننده محتوا باید ایده خوبی داشته باشد. تحقیق و برنامه‌ریزی امور دیگری هستند که تولید کننده محتوا باید روی آنها متمرکز شود. کسی که می‌خواهد در حوزه تولید محتوا فعالیت داشته باشد نمی‌تواند خلاقیت را کنار بگذارد. نوآوری در این کار یک اصل الزامی است. ویراستاری و بهینه‌سازی محتوا از دیگر اموری هستند که در روش تولید محتوا باید به آنها توجه کرد.

 

تدوین محتوا

استراتژی بازاریابی محتوا زمانی موفق خواهد بود که محتواهای تولید شده تدوین درستی داشته باشند. محتوایی که تولید می‌کنید باید از یک ساختار منظم برخوردار گردد و ابتدا و انتهای آن ارتباط مفهومی با یکدیگر داشته باشند. به این فکر کنید که قرار است مخاطب خودتان را به یک سفر ببرید. طبیعتاً برای یک سفر از مبدا شروع می‌کنید و به مقصد می‌رسید. باید مبدا و مقصد سفرتان را مشخص نمایید تا مخاطب احساس سردرگمی هنگام مشاهده محتوا نداشته باشد. اگر با این روش محتوا را تولید کنید خودتان هم از کاری که انجام می‌دهید لذت کامل خواهید برد. با این حال اگر قرار باشد صرفاً یک محتوای بی‌کیفیت و تدوین نشده آماده کنید، انتظار جذب مخاطب از آن نداشته باشید.

 

استراتژی محتوا

 

نمونه استراتژی محتوا برای ۱۴۰۳

طبیعتاً برای رسیدن به استراتژی بازاریابی محتوا در سال ۱۴۰۳ نیاز به یک نمونه واقعی و جذاب دارید. نمونه‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید سراغ آنها بروید ولی همیشه این نکته را در ذهن داشته باشید که استراتژی دیگران برای شما لزوماً به موفقیت ختم نخواهد شد. هر برندی بر اساس نیاز مخاطبان خود و چیزی که در ذهن دارد استراتژی را تدوین می‌کند. شاید یک استراتژی برای برند خاصی پیروزی به همراه داشته باشد اما همان استراتژی منجر به شکست شما در پروژه‌تان شود. برای موفقیت در سال ۱۴۰۳ روی استراتژی خودتان متمرکز شوید و سعی کنید بهترین راه را برای رسیدن به اهداف خود در بازاریابی محتوا تنظیم نمایید.

 

جمع بندی

استراتژی بازاریابی محتوا بسیار مهم است و افرادی که می‌خواهند کسب و کار خود را در سال‌های آینده توسعه دهند نمی‌توانند نسبت به این موضوع آگاهی نداشته باشند. استراتژی اگر درست و صحیح باشد، بازاریابی را در مسیر موفقیت و پیروزی قرار می‌دهد تا شرکت به اهداف خود برسد. برای رسیدن به یک استراتژی برتر و موفق باید نکات زیادی را مد نظر قرار دهید و به نمونه‌های واقعی توجه داشته باشید. در هر حالتی باید نیاز مخاطبانتان را در نظر بگیرید و برای آنها محتوا تولید نمایید.

منبع : copyblogger.com

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *