مراحل راه اندازی استارتاپ موفق در ایران چیست؟ ۱۴۰۳

مراحل راه اندازی استارتاپ موفق در ایران چیست؟ ۱۴۰۳

در سال‌های اخیر راجع به راه اندازی استارتاپ مطالب مختلفی در جهان منتشر شده و بسیاری از مردم به سمت این موضوع تمایل نشان داده‌اند. استارتاپ را می‌توانیم بخشی از چرخه اقتصاد مدرن بدانیم. برخی تصور می‌کنند استارتاپ فقط در حوزه کسب و کارهای آنلاین تعریف می‌شود. استارتاپ را می‌توان خارج از فضای مجازی هم تعریف کرد و نمی‌توانیم فقط آن را در محدوده دنیای آنلاین بگنجانیم. برای اینکه استارتاپ را بهتر بشناسید ابتدا باید یک تعریف کلی از آن بدانید و سپس با ویژگی‌های مختلفی که دارد آشنا شوید. آنگاه می‌توانید مراحل راه اندازی استارتاپ موفق را بهتر درک کنید.

استارتاپ چیست و چگونه راه اندازی می شود؟

سازمانی نوپا و تازه تاسیس که قرار است محصول و خدمات جدیدی را ارائه کند، استارتاپ نامیده می‌شود. ساختار استارتاپ‌ها با خلاقیت عجیبی عجین شده و همین موضوع آنها را تبدیل به یک شغل جذاب می‌کند. شروع کار استارتاپ از بررسی کمبودهای خدمات دیگر شرکت‌ها آغاز می‌شود. برای راه اندازی استارتاپ باید کمبودهای یک محصول یا خدمات را بررسی کرد و روش جدیدی برای ارائه آنها در جامعه پیشنهاد نمود. مخالفین استارتاپ‌ها به خاطر همین ویژگی آنها را اخلالگر می‌نامند. از جمله استارتاپ‌هایی که در جهان وجود دارند و به موفقیت‌های بزرگی رسیده‌اند می‌توانیم به فیسبوک و اپل اشاره کنیم. نمونه هایی از استارتاپ های ایرانی نیز شامل:  سوپر اپ اسنپ، تی تایم؛ نرم افزار حضور و غیاب آنلاین و …

راه اندازی استارتاپ موفق

بخوانید : اصطلاحات مدیریت منابع انسانی  | HRMS برای کسب و کار | اجایل | سوالات مصاحبه کاری | HR چیست؟ 

 

راه اندازی استارتاپ در ایران چه مراحلی دارد؟

برای راه اندازی استارتاپ موفق در ایران اول باید مراحل آن را بشناسید. بدون شناخت مراحلی که باید طی کنید نمی‌توانید به درستی وارد مسیر شوید و موفقیتی کسب نخواهید کرد. همیشه به این فکر کنید که تعداد استارتاپ‌های ناموفق از تعداد نمونه‌های موفق بیشتر است. اگر می‌خواهید جزء استارتاپ‌های موفق جهان و ایران باشید باید طبق فرایندی که دیگران طی کرده‌اند حرکت کنید.راه اندازی استارتاپ ها تقریبا مانند  راه اندازی کسب و کار است اما تفاوت هایی نیز دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

برای مطالعه در مورد راه اندازی کسب و کار می توانید مقاله ما با همین نام را مطالعه نمایید.

ایده های استارتاپی

راه اندازی استارتاپ عملاً با یک ایده آغاز می‌شود. شما باید ایده خاص و جدید داشته باشید تا با آن بتوانید جامعه هدف خودتان را بهتر بشناسید. ایده را می‌توانیم مانند هسته اولیه تعریف کنیم. همه اتفاقاتی که در آینده قرار است برای استارتاپ شما رقم بخورند، حول این ایده خواهند بود. برای رسیدن به یک ایده جذاب توصیه می‌کنیم مشکلات موجود در جامعه را بررسی کنید و برای برطرف کردن آنها دنبال راه حل بگردید. برای رسیدن به چنین ایده‌ای باید مطالعات زیادی داشته باشید و بررسی‌های میدانی انجام دهید تا به آن چیزی که می‌خواهید برسید.

برای مطالعه بیشتر در این مورد می توانید مقاله ایده های استارتاپی را بخوانید.

تحقیق و مطالعه در مورد ایده

ایده اولیه‌ای که برای راه‌اندازی استارتاپ پیدا کرده‌اید هنوز خام است و برای نتیجه دادن باید روی آن تحقیق و بررسی داشته باشید. قبل از هر چیزی باید این را بررسی کنید که اصلاً ایده شما عملی است و می‌توان روی آن کار انجام داد. آیا این ایده برای جامعه ما جذاب خواهد بود و مردم از آن استقبال خواهند کرد. برای رسیدن به پاسخ این سوالات شما باید جامعه هدف خودتان را مشخص کنید و بر اساس نظرات آنها به این نتیجه برسید که اصلاً این ایده قابلیت اجرایی شدن دارد یا خیر. گاهی اوقات با کمی چکش کاری و تغییرات در ایده اولیه، می‌توانید آن را به ایده نهایی که نتیجه بخش است برسانید.

راه اندازی استارتاپ در ایران

راه اندازی استارتاپ در قالب یک نمونه اولیه

بعد از اینکه روی ایده به اندازه کافی وقت گذاشتید و آن را از حالت خام به پخته تغییر دادید باید یک نمونه اولیه ایجاد کنید. این مرحله از راه‌ اندازی استارتاپ بسیار مهم است چون شکست یا پیروزی شما را می‌تواند پیش‌بینی کند. برای شروع بهتر است جامعه هدف خودتان را محدود به یک محله یا شهر کنید و خدمات خودتان را در آن ارائه نمایید. پس از ارائه خدمات فیدبک‌هایی که مردم می‌دهند نقش کلیدی در آینده استارتاپ شما خواهند داشت. شما اول باید نظرات مردم را جمع آوری کرده و روی آنها تجزیه و تحلیل انجام دهید. با کمک این تجزیه و تحلیل متوجه خواهید شد که آیا استارتاپ در ابعاد بزرگتر هم به موفقیت خواهد رسید یا خیر.

ارائه نمونه اولیه استارتاپ به تعداد محدودی از افراد

در راه‌ اندازی استارتاپ و موفقیت رساندن آن به این فکر کنید که باید تیمی قدرتمند کنار خودتان داشته باشید. پس از اینکه نمونه اولیه استارتاپ را به موفقیت رساندید باید آن را به تعداد محدودی از افراد با مهارت و با انگیزه نشان دهید. به این ترتیب می‌توانید فرایند شبکه سازی را با موفقیت انجام داده و یک تیم قدرتمند در کنار خودتان ایجاد کنید. هرچه افراد باهوش و پر انرژی‌تری کنار شما قرار گیرند احتمال موفقیت استارتاپتان بیشتر خواهد شد.

انتخاب نام برند و ثبت آن

اکنون شما یک موفقیت کوچک از راه‌ اندازی استارتاپ تجربه کرده‌اید و تیمی قدرتمند کنار خودتان دارید. وقت آن است که کمی پا را فراتر گذاشته و سراغ انتخاب نام برند و ثبت آن بروید. روی انتخاب نام حساسیت زیادی داشته باشید چرا که در موفقیت کسب و کار شما و آینده آن تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. اگر برندتان یک نام جذاب و مدرن داشته باشد مردم بیشتر سراغ آن می‌آیند. البته نام برند در کنار جذابیت باید ساده باشد و در ذهن مخاطب شما برای همیشه حک گردد. در انتخاب نام برند هم حتماً با اعضای تیم خودتان مشورت کنید و پیشنهادات آنها را با دقت بررسی نمایید.

ایده های استارتاپی

ثبت دامنه و حضور در شبکه های اجتماعی

پس از اینکه برندتان ثبت شد باید برای آن یک دامنه ایجاد کنید و فعالیت خودتان در فضای مجازی را آغاز نمایید. البته برای راه اندازی استارتاپ در سطح ملی یا جهانی بهترین فضایی که می‌توانید تبلیغات خودتان را در آن انجام دهید شبکه‌های اجتماعی هستند. باید برای فعالیت در تک تک این شبکه‌ها برنامه داشته باشید و از افراد متخصص کمک بگیرید. پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام یا تلگرام در کنار هم می‌توانند موفقیت استارتاپ شما را رقم بزنند. در اینستاگرام می‌توانید برای استارتاپ خود مخاطب جذب کنید و با انتقال آنها به تلگرام یک جامعه هدف بزرگ کنار خودتان داشته باشید.

توجه به مالکیت معنوی و ثبت ایده استارتاپی

پس از اینکه تمامی مراحل راه‌ اندازی استارتاپ را پشت سر گذاشتید، به این هم فکر کنید که ایده شما ارزش معنوی دارد. همه چیز را نمی‌شود با مادیات سنجش کرد و برای ارزش فرامادی ایده خودتان هم باید دغدغه داشته باشید. شما باید این ایده را در نهادهای مرتبط ثبت کنید و مانع از آن شوید که افراد سودجو سریع‌تر از شما آن را اجرایی سازند. فقط کافی است این افراد ایده شما و موفقیت آن را از نزدیک ببینند. آنگاه برای تصاحب آن تلاش بی‌وقفه‌ای خواهند داشت. برای جلوگیری از آنها باید ایده خودتان را ثبت کنید و از لحاظ معنوی هم مالک آن شوید.

راه اندازی استارتاپ با سرمایه کم از طریق جذب سرمایه گذار

برای راه‌اندازی استارتاپ در جهان شاید اصلاً نیاز به سرمایه هم نداشته باشید. در جهان مدرن ایده پردازی به تنهایی یک شغل محسوب می‌شود و افراد زیادی دنبال سرمایه‌گذاری روی ایده‌های ناب هستند. کافی است یک ایده جذاب پیدا کنید و آن را پرورش دهید. وقتی ایده شما تبدیل به یک پروژه جذاب شد آنگاه می‌بینید که افراد زیادی برای سرمایه‌گذاری روی آن کاندید خواهند شد. در این حالت نه تنها نیازی به سرمایه برای راه اندازی کسب و کار خودتان ندارید بلکه بین سرمایه‌گذاران باید بهترین آنها را انتخاب کنید. بزرگترین دارایی شما برای ایجاد یک استارتاپ ایده اولیه‌ای است که به دست می‌آورید.

راه اندازی استارتاپ موفق

مشورت با افراد با تجربه در راه اندازی استارتاپ موفق

قبل از راه‌ اندازی استارتاپ بهتر است از مشورت افرادی که در این حوزه به تجربه رسیده‌اند غافل نشوید. آنها برای رسیدن به این تجربه سال‌ها سختی کشیده‌اند و می‌توانند بیشترین کمک را در ایجاد کسب و کارتان به شما داشته باشند. این را هم بگوییم که فقط افراد موفق نمی‌توانند مشاوران خوبی برای شما باشند. علاوه بر آنها در ایجاد استارتاپ جدید باید سراغ افرادی بروید که قبلاً ایده آنها با شکست مواجه شده است. قطعاً آنها اشتباهاتی در مسیر راه‌اندازی استارتاپ خود داشته‌اند. اگر راضی شوند اشتباهاتی که داشته‌اند را به شما بگویند، چند گام از دیگران جلوتر هستید. بسیاری از اشتباهات در راه اندازی استارتاپ‌ ها مشترک هستند و شناخت آنها کمک می‌کند تا مسیر درست را برای رسیدن به موفقیت انتخاب کنید.

راه اندازی کسب و کار استارتاپی

بعد از اینکه ایده اولیه را پیدا کردید، روی آن تحقیق و بررسی انجام دادید و پس از مشورت دیگران ثبت برند و دامنه را انجام دادید، اکنون وارد مرحله نهایی راه‌ اندازی استارتاپ خودتان می‌شوید. پس از اینکه وارد مرحله نهایی راه‌اندازی کسب و کار استارتاپی شدید باید روی تبلیغات سرمایه‌گذاری مناسبی انجام دهید. حتی اگر بهترین ایده را داشته باشید اما تا زمانی که مردم آن را نشناسند، نمی‌توانید روی موفقیت آن حساب باز کنید. باید تا جایی که می‌توانید ایده خود را بین مردم منتشر کنید و آنها را برای استفاده از خدمات خودتان تشویق نمایید. با این کار خیلی سریع به موفقیت خواهید رسید و استارتاپتان شهرت ملی یا جهانی پیدا خواهد کرد.

منبع : Thehartford.com

راه اندازی استارتاپ در ایران

مزایا و معایب راه اندازی استارتاپ چیست؟

راه اندازی استارتاپ مزایا و معایب متفاوتی دارد. قرار نیست این کار برای همه مفید باشد و از طرفی قرار هم نیست ایجاد آن باعث نابودی شما گردد. بهتر است قبل از ایجاد استارتاپ با مزایا و معایب آن بیشتر آشنا شوید. ابتدا مزایای استارتاپ را خدمتتان بیان می‌کنیم:

  • اولین مزیت راه اندازی استارتاپ  آن است که روی علاقه خودتان کار می‌کنید. طبیعتاً ایده اولیه ریشه در علایق شما داشته است.شاید این ایده نیاز به تلاش بسیار زیادی داشته باشد و دیگران نتوانند آن را اجرایی کنند اما شما به دلیل علاقه‌ای که به آن دارید مسیر را خیلی سریع طی می‌کنید.
  • در شغل استارتاپی رئیس خودتان هستید و هیچ کسی به شما دستور نخواهد داد.محیط کار بر اساس ارزش‌ها و عقاید شما تنظیم خواهد شد. همه کارکنان قرار است بر اساس نظرات شما عمل کنند و همه چیز تحت نظرتان خواهد بود.
  • شغل استارتاپ این ویژگی را دارد که زندگی شما را منعطف‌تر خواهد کرد. شما به عنوان یک استارتاپ هیچگونه محدودیتی بابت زمان کار و تعطیلی ندارید.هر زمان تمایل داشته باشید می‌توانید بیش از حد کار کنید. مثلاً می‌توانید به جای روزهای آخر هفته تعطیلات خودتان را در روزهای دیگری پشت سر بگذارید.

راه اندازی استارتاپ

اکنون لازم است برخی معایب راه‌ اندازی استارتاپ را خدمتتان مطرح کنیم:

  • در ابتدای راه اندازی استارتاپ شاید فکر کنید بدون هیچ مشکلی مسیر را تا انتها خواهید رفت.با این حال انگیزه شما در طول این مسیر مدام کم و زیاد می‌شود. به عبارت بهتر برای موفقیت یک استارتاپ باید انگیزه فولادی داشته باشید.
  • وقتی راه‌ اندازی استارتاپ را بر عهده می‌گیرید یعنی تمام مسئولیت کار را با خودتان حمل می‌کنید.هر مشکلی که در کسب و کار جدیدتان رخ دهد وظیفه برطرف کردن آن با شما است. ممکن است برای یک سفر تفریحی برنامه‌ریزی کرده باشید اما مشکل اضطراری رخ دهد و مجبور باشید سفر خودتان را لغو کنید. به عبارت بهتر در شغل استارتاپی باید برای هر چیزی آمادگی داشته باشید.
  • استارتاپ قرار نیست از همان روز اول برای شما نان بوقلمون به همراه داشته باشد. معمولاً پس از یکی دو سال اول راه اندازی استارتاپ  درآمد زیادی به دست نمی آید و شما باید برای این مدت زمان پیش بینی همه چیز را کنید.آیا می‌توانید بدون درآمد برای دو سال روی یک کار خاص سرمایه‌گذاری کنید و سپس منتظر نتیجه دادن آن بمانید.

 

نکات ویژه راه اندازی استارتاپ نرم افزار

 راه اندازی استارتاپ نرم افزار بسیار شبیه به راه اندازی هر استارتاپ دیگر است اما نسبت به سایر استارتاپ ها دارای نکات و تفاوت های ویژه است. در ادامه چند مورد از این تفاوت ها را بررسی می کنیم:

۱. محصولات استارتاپ های نرم افزاری در مقایسه با سایر استارتاپ ها که محصولاتشان فیزیکی یا خدماتی است، تفاوت عمده و مهمی دارد زیرا محصولات این استارتاپ ها انتزاعی و مجازی و قابل تکثیر به بیشمار نسخه است.

۲. توسعه محصولات و خدمات در استارتاپ نرم افزاری شامل تشکیل یک تیم توسعه نرم افزاری برای کار کردن بر روی یک نسخه از محصول است در حالی که سایر استارتاپ ها برای توسعه محصولات و خدمات خود به ایجاد یک خط تولید جدید و یا افزایش نیروی انسانی نیاز خواهد داشت.

۳. استارتاپ های نرم افزاری معمولا به سرمایه کمتری برای شروع فعالیت خود نیاز دارند. اما در مقابل ممکن است با موانع فنی برای ارائه محصول خود مواجه باشند. زیرا استفاده از محصول آنان نیازمند زیر ساخت ها و بستر هایی است که در کنترل آنان نمی باشد. که مواجهه با این چالش ممکن است نیاز به سرمایه قابل توجه داشته باشد. در حالی که در سایر کسب و کار ها سرمایه گذاری در حوزه تامین تجهیزات، دریافت مجوز و نیروی انسانی انجام می گردد.

۴. محصول استارتاپ های نرم افزاری به سادگی می تواند نیاز اقشار مختلف را برطرف نموده و مناسب آنان باشد در حالی که محصولات و خدمات سایر استارتاپ ها مشتریان محدودتری خواهد داشت.

 

راه اندازی استارتاپ موفق چگونه ممکن خواهد شد؟

احتمالاً شما هم فیلم سینمایی مارمولک را بارها دیده‌اید. یکی از دیالوگ‌های معروف این فیلم جذاب آن است که تعداد راه‌های رسیدن به خدا برابر تعداد انسان‌های کره زمین است. برای راه اندازی استارتاپ موفق هم هر کسی مسیر خودش را دارد. مطالعه تجربیات دیگران و مشورت با آنها قطعاً به شما کمک می‌کند تا موفق شوید اما از این تجربیات باید برای استراتژی شخصی خودتان کمک بگیرید. استارتاپ شما یک ایده خلاقانه و جدید است. هیچکس به جز خودتان نمی‌تواند مسیر موفقیت آن را کشف کرده و در آن گام بردارد. برای رسیدن به هدف و آرزوی خودتان باید انگیزه زیادی داشته باشید و نهایت تلاشتان را به کار گیرید. ایده‌های خودتان را جدی بگیرید و برای جلب نظر سرمایه‌گذاران تمام تلاشتان را به کار بندید.

راه اندازی استارتاپ موفق در ایران

جمع بندی

راه اندازی استارتاپ موفق آرزوی بسیاری از مردم است. با این حال فقط بخشی از آنها جرات ورود به دنیای جدید استارتاپ را دارند. از میان همین افراد هم درصد کمی به موفقیت می‌رسند. برای موفق شدن در دنیای کسب و کارهای مدرن و جدید باید انگیزه زیادی داشته باشید و با تلاش فراوان به سمت آنها حرکت نمایید. شما باید مراحل موفقیت استارتاپ را بشناسید و بر اساس آن استراتژی خود را تنظیم کنید. البته در موفقیت کسب و کارتان همه چیز به هسته اصلی آن یعنی ایده اولیه وابسته است.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *