صفر تا صد راه اندازی استارتاپ در ایران +هزینه 1403

صفر تا صد راه اندازی استارتاپ در ایران +هزینه 1403

بسیاری از مردم به دنبال راه اندازی استارتاپ در ایران هستند اما نحوه انجام این کار را نمی‌دانند. استارتاپ‌ها کسب و کارهایی هستند که سریع ایجاد می‌شوند و وضعیت موجود را به چالش می‌کشند. برای ایجاد استارتاپ همه چیز از یک ایده شروع می‌شود و افراد با انگیزه و خلاق با همان ایده می‌توانند کارآفرینی کنند. همه فقط جذابیت یک استارتاپ را می‌بینند اما مسیری که افراد برای کارآفرین شدن طی می‌کنند بسیار پیچیده است. تنها افرادی در این مسیر موفق می‌شوند که برنامه‌ریزی مناسبی داشته و با نحوه راه‌اندازی استارتاپ آشنایی کامل داشته باشند.

 

استارتاپ چیست و چگونه راه اندازی می شود؟

اولین چیزی که برای راه اندازی استارتاپ در ایران باید بدانید، تعریف این مفهوم و نحوه ایجاد آن است. استارتاپ یک شرکت یا سرمایه‌گذاری تازه تاسیس است که محصولات یا خدمات منحصر به فردی را با هدف نوآوری به وجود می‌آورد. البته تعریف دیگری هم می‌توانیم برای استارتاپ داشته باشیم و آن را مجموعه‌ای از آزمایش‌ها برای شناسایی راه حل مشکل و یافتن توسعه و آزمایش یک مدل کسب و کار مناسب بدانیم. استارتاپ‌ها کسب و کارهایی هستند که در مراحل اولیه توسعه بوده و هویت و ماموریت خود را مشخص می‌کنند یا محصولی را عرضه می‌نمایند. هنگام راه‌اندازی یک استارتاپ صاحبان آن بیشتر روی مواردی مثل تامین مالی، تحقیقات بازار، ساختار شرکت و انجام تعهدات قانونی تمرکز می‌کنند.

راه‌اندازی یک استارتاپ با هدف توسعه گروه کاملاً جدید از محصولات یا ایجاد راه حل‌های استثنایی و رقابتی همراه است که به دنبال اصلاح کاستی‌های پیشنهادات موجود هستند. در اکثر موارد استارتاپ‌ها روندهای سنتی تجارت را در صنایع گوناگون دچار چالش می‌کنند. با این حال یکی از مشکلات همیشگی آنها کمبود منابع مالی است. به همین دلیل سعی می‌کنند از طریق وام یا جذب سرمایه‌گذار این مشکل را برطرف سازند. حتی بسیاری از استارت‌آپ‌ها سهام خود را به صورت عمومی عرضه کرده و سعی می‌کنند سرمایه‌گذاران خرد را جذب کنند.

می توانید برای آشنایی بیشتر با روند راه اندازی استارتاپ در ایران به عنوان یک  کسب و کار مقاله راه اندازی کسب و کار را مطالعه نمایید.(کلیک)

بخوانید : اصطلاحات مدیریت منابع انسانی | HRMS برای کسب و کار  | اجایل | سوالات مصاحبه کاری | HR چیست؟ 

 

راه اندازی استارتاپ

 

راه اندازی استارتاپ نرم افزار

یکی از جذاب‌ترین روش‌های راه اندازی استارتاپ در ایران تمرکز روی نرم‌افزار است. راه اندازی یک استارتاپ نرم‌افزاری معمولاً پیچیده اما سودآور است. کسی که می‌خواهد چنین کاری انجام دهد باید مهارت‌های فنی و هوش تجاری همراه با شناختی عمیق از بازار داشته باشد. افرادی که به دنبال ایجاد کسب و کار خود هستند و همینطور افرادی که تا به حال تجربه‌های کوچکی از استارتاپ داشته‌اند، می‌توانند ایده‌های جذاب برای راه‌اندازی نرم‌افزارهای موفق داشته باشند. با این حال اگر می‌خواهید استارتاپ نرم‌افزاری راه‌اندازی کنید به نکات زیر دقت داشته باشید:

  • نیاز بازار:وقتی می‌خواهید یک نرم‌افزار جدید راه اندازی کنید یعنی قرار است یکی از مشکلات موجود را برطرف سازید. پس در اولین گام باید برای راه اندازی استارتاپ در ایران ، بازار ایران را شناسایی کرده و نیازهای آن را بشناسید. به عنوان کسی که می‌خواهد استارتاپ جدیدی را در حوزه نرم‌افزار دنبال کند باید تحقیقات کاملی داشته باشید و مشکلاتی که کاربران با آنها چالش بیشتری دارند را شناسایی نمایید.
  • منحصر به فرد:اکنون که با چالش‌های بازار آشنا شدید باید پیشنهادی برای استارتاپ داشته باشید که شما را از بقیه راه حل‌های موجود متمایز کند. ایده شما باید مختصر و مشخص باشد و از بقیه نرم‌افزارهای موجود در بازار خود را متمایز نشان دهد.
  • تیم:کار گروهی در راه اندازی استارتاپ در ایران و یا هر جای دیگری بسیار مهم است و شما باید تیمی از متخصصان را در کنار خودتان جمع کنید. در دنیا بارها ثابت شده افرادی که به صورت تیمی کار می‌کنند استارت‌آپ‌های موفق‌تری نسبت به سایرین دارند.
  • ساختار:برای استارتاپ نرم‌افزاری خودتان باید ساختار مناسبی تنظیم کنید و روی سلامت حقوقی و مالی حساس باشید. البته وقتی قرار است در حوزه نرم‌افزار فعالیت کنید معمولاً با چالش‌های کمتری در ایجاد ساختار تجاری مناسب مواجه خواهید شد.

 منبع : Saasadviser.co

چگونه استارتاپ شویم؟

طبیعتاً وقتی می‌خواهید اقدام به راه اندازی استارتاپ در ایران کنید باید با مراحل انجام آن آشنا باشید. قبل از اینکه با مراحل راه‌اندازی استارتاپ آشنا شویم خوب است چند نکته را خدمتتان بیان نماییم. چالش‌هایی که یک استارتاپ در ایران دارد نسبت به بقیه کشورهای جهان متفاوت است. در ایران با مشکلات مختلف مثل تحریم‌های بین‌المللی مواجه هستید و باید برنامه ویژه برای کار خودتان داشته باشید. بر همین اساس همه چیز را درست ارزیابی کرده و برای رسیدن به موفقیت در حوزه استارتاپ تلاشی چند برابر دیگران داشته باشید.

 

استارتاپ در ایران

 

مراحل راه اندازی استارتاپ در ایران

نکاتی را در مورد نحوه راه اندازی استارتاپ در ایران خدمتتان بیان کردیم. اکنون با مراحل تبدیل شدن به یک استارتاپ بیشتر آشنا خواهیم شد:

  • ارزیابی مهارت‌ها:خودشناسی و ارزیابی مهارت‌هایی که دارید اولین گام برای تبدیل شدن به یک استارتاپ است. شما باید خودتان را بشناسید و ببینید اصلاً توانایی ایجاد یک شرکت استارتاپی را دارید. وجود مهارت‌هایی مثل خلاقیت، انگیزه، نظارت، تمایل به ریسک و شور و علاقه در هر استارتاپی ضروری است.
  • ایده:استارت‌آپ‌های بسیار زیادی در جهان ایجاد شدند اما اکثراً به دلیل اینکه ایده خوبی نداشته و صرفاً از دیگران کپی برداری انجام داده بودند با شکست مواجه شدند. اگر می‌خواهید به راه اندازی استارتاپ در ایران بپردازید و در این فضای خطرناک مسیری صحیح و درست را پیش ببرید روی ایده خودتان تا جایی که می‌توانید کار کنید و آن را منحصر به فرد نمایید.( برای مطالعه بیشتر بخوانید : ایده های استارتاپی )
  • نقشه راه:اگر می‌بینید بسیاری از استارت‌آپ‌ها در جهان شکست خورده و به آن چیزی که می‌خواستند نرسیده‌اند، نقشه راه آنها را بررسی کنید. درست است، متوجه خواهید شد که اکثراً چیزی تحت عنوان نقشه راه نداشته‌اند و هدف گذاری خاصی برای استارتاپ خود طراحی نکرده‌اند. شما نباید اشتباه آنها را تکرار کنید و باید برای تک تک گام‌هایی که در این مسیر قرار است بردارید برنامه داشته باشید.
  • تیم موسس: اگر واقعا قصد راه اندازی استارتاپ در ایران را دارید؛این فکر را از ذهنتان بیرون کنید که به تنهایی می‌توانید استارتاپ جدید ایجاد کرده و با آن موفق شوید. استارتاپ نیاز به یک گروه توانمند دارد و بدون همراهی آنها پیروزی شما امکان‌پذیر نخواهد بود.
  • تاسیس:پس از آنکه مراحل قبلی را پشت سر گذاشتید اکنون می‌توانید استارتاپ خود را به طور رسمی تاسیس کنید. پس از تاسیس رسمی استارتاپ باید به دنبال تامین منابع مالی برای آن باشید و نام تجاری استارتاپ را انتخاب نمایید.
  • توسعه استارتاپ: وقتی استارتاپ شما جان گرفت باید آن را توسعه دهید و نباید به چیزی که الان هستید راضی باشید. هنگام راه اندازی استارتاپ در ایران باید توجه داشته باشید که دنیای استارتاپ‌ها بسیار وسیع است و اگر بخواهید برای همیشه کوچک بمانید نمی‌توانید موفقیتی در این فضا به دست آورید.

راه اندازی استارتاپ در ایران

 

نمونه استارتاپ های موفق

برای اینکه انگیزه بیشتری هنگام راه اندازی استارتاپ در ایران داشته باشید، لازم است با برخی از استارتاپ‌های موفق در جهان آشنا شوید. برخی از معروف‌ترین استارت‌آپ‌های موفق در جهان را خدمتتان معرفی می‌کنیم:

  • فیسبوک:فیسبوک یکی از قدیمی‌ترین رسانه‌های اجتماعی می‌باشد که از اتصال دانشجویان هاروارد در یک جامعه آنلاین فعالیت خود را آغاز کرده است. با این حال فیسبوکی که زاکربرگ در کنار کریس هیوز و چند نفر دیگر تاسیس کرده بود اکنون تبدیل به یک شبکه بین المللی شده است.
  • اپل:همگی ما با نام اپل به عنوان یکی از برترین شرکت‌های فناوری در جهان آشنایی کامل داریم. بسیاری از جوانان ایرانی علاقه دارند تلفن‌های همراه تولید این برند را به خاطر امکاناتی که دارند مورد استفاده قرار دهند. اپل هم مسیر سختی را برای رسیدن به چیزی که امروز است پشت سر گذاشته و استارتاپی موفق در جهان محسوب می‌شود. در سال ۱۹۷۶ بسیاری از مهندسین کامپیوتر تصمیم گرفتند کامپیوترهای بزرگ را کوچک کرده و استفاده از آنها را آسان کنند که این موضوع نهایتاً به تاسیس شرکت اپل منجر شد.
  • آمازون:آمازون زمانی فعالیت خود را آغاز کرد که مردم خیلی راحت می‌توانستند کتاب‌های مورد علاقه خود را از نزدیک‌ترین کتابفروشی تهیه کنند. با این حال ایده پردازان این سایت جدید تصمیم گرفتند کتاب‌ها را آنلاین بفروشند. تنها در ماه اول راه‌اندازی آمازون، کتاب‌های این شرکت در بیش از ۴۵ کشور به فروش رسید.
  • اینستاگرام:شاید باورنکردنی باشد اما طراحی اولیه اینستاگرام فقط دو ماه طول کشید. کوین سیستروم و مایک کریگر کاربران اولیه اینستاگرام که در ابتدا Burbn نامیده می‌شد بودند. البته آنها ابتدا اینستاگرام را برای اشتراک گذاری عکس و یادداشت ایجاد کردند اما بعدها توسعه پیدا کرده و به پلتفرمی که امروز می‌بینید تبدیل شده است.

اگر شما هم قصد دارید با الگو گرفتن از این نمونه های موفق به راه اندازی استارتاپ در ایران بپردازید توصیه می کنیم مقاله راه اندازی استارتاپ و ایده های استارتاپی را نیز مطالعه نمایید.

 

استارتاپ در ایران

 

هزینه راه اندازی استارت آپ در ایران

یکی از موضوعاتی که برای راه اندازی استارتاپ در ایران باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید، هزینه این کار است. اگر می‌خواهید در ایران استارتاپ راه‌اندازی کنید باید به هزینه‌های زیر توجه داشته باشید:

  • فضای اداری:بخش عمده هزینه راه اندازی استارتاپ در ایران مربوط به فضای اداری آن می‌شود. نمی‌توانید استارتاپ جدیدی راه‌اندازی کنید و تجهیزات و لوازم مورد نیاز برای بخش اداری آن را تهیه ننمایید. خرید صندلی، سیستم‌های کامپیوتری، میز، هزینه آب و برق و… بخشی از مواردی هستند که روی هزینه‌های کلی شما تاثیر خواهند گذاشت.
  • مجوز:مجوزهایی که برای آغاز کار یک استارتاپ باید تهیه کنید ممکن است نیاز به هزینه‌هایی داشته باشند. هزینه دریافت آنها را هم باید به هزینه کلی خودتان اضافه کنید.
  • بیمه:یکی دیگر از مواردی که هنگام راه‌اندازی استارتاپ باید روی آن حساس باشید بیمه است. هم باید کسب و کار جدید خودتان را بیمه کنید و هم تمامی افرادی که قرار است در مجموعه شما فعالیت داشته باشند.
  • استخدام:کسب و کار جدید شما بدون وجود کارمند، وکیل و حسابدار نمی‌تواند ادامه پیدا کند. باید آنها را استخدام کنید و در ازای کاری که انجام می‌دهند حقوق و مزایا در نظر بگیرید. بخش مهمی از هزینه‌های شما همین حقوق و مزایای کارکنان خواهند بود.
  • تبلیغات و بازاریابی:استارتاپ شما تا زمانی که بین مردم به شهرت نرسد موفق نبوده است. تبدیل یک پروژه راه اندازی استارتاپ در ایران به کسب و کاری پر در آمد که شهرت آن در تمام نقاط کشور به گوش رسد هزینه‌های زیادی در حوزه تبلیغات و بازاریابی می‌طلبد. پس اگر می‌خواهید در ایجاد استارتاپ موفق باشید باید این هزینه را هم مد نظر قرار دهید.
  • وب سایت:ساخت وب سایت یکی دیگر از هزینه‌های کسب و کار جدید شما خواهد بود. برخلاف تصور عموم مردم، ایجاد وب سایت اینترنتی و فعال نگه داشتن آن هزینه‌های زیادی دارد که باید به آن هم فکر کنید.

 

مشاوره راه اندازی استارت آپ در ایران

قبل از راه اندازی استارتاپ در ایران توصیه می‌کنیم با یک کارشناس در این زمینه مشاوره داشته باشید. راه اندازی یک استارتاپ جوان و جدید بسیار پیچیده و سخت خواهد بود. مشاوره با یک کارشناس کمک می‌کند تا با فرایند ایجاد یک استارتاپ بهتر آشنا شوید و مسیر صحیح‌تری را برای کار خودتان انتخاب کنید. البته باید به مشاورینی مراجعه نمایید که در این زمینه تجربه کافی داشته باشند و بتوانند اطلاعات مناسبی برای ایجاد یک کسب و کار جدید در اختیار شما بگذارند. افرادی که در گذشته با استارتاپ‌های شکست خورده سابقه بدی برای خود ایجاد کرده‌اند گزینه‌های خوبی برای مشاوره نیستند. سراغ افرادی بروید که حداقل خودشان در راه اندازی استارتاپ در ایران موفق بوده و توانسته اند استارتاپ خود را حفظ نمایند. اگر مشاور خوبی پیدا کنید شاید حتی بتوانید بخشی از هزینه‌های خودتان را کاهش دهید. در مجموع مشاوره با یک کارشناس متخصص و مجرب کمک می‌کند تا نقشه راه بهتری تنظیم نمایید و ایده‌های خودتان را چکش کاری کنید.

 

راه اندازی استارتاپ در ایران

 

کار در استارتاپ

شاید خودتان توانایی راه اندازی استارتاپ در ایران را نداشته باشید اما برای فعالیت در یک استارتاپ جوان دعوت به همکاری شوید. اینکه این دعوت به کار را بپذیرید یا نپذیرید بستگی به شرایط و علایق خودتان دارد. اگر به کاری که قرار است در آن استارتاپ انجام شود علاقه دارید، فعالیت در این فضای جدید می‌تواند آینده خوبی برای شما به ارمغان آورد. با این حال باید بدانید که کار کردن در یک استارتاپ جوان همیشه ریسک‌های خاص خود را دارد. بسیاری از استارتاپ‌ها در جهان با شکست مواجه شده‌اند و طبیعتاً باید این خطر را مد نظر قرار دهید. البته اگر سن پایینی دارید و کسب درآمد هنوز نیاز ضروری زندگی شما نشده، فعالیت در استارتاپ‌های جوان می‌تواند رزومه خوبی برای آینده شما باشد. در مجموع با آینده نگری می‌توانید در استارتاپ‌ها فعالیت کنید و به کسب تجربه بپردازید. شاید روزی خودتان هم یک استارتاپ جدید ایجاد کنید.

 

جمع بندی

راه اندازی استارتاپ در ایران و سایر نقاط جهان همیشه کار پرچالشی بوده است. اگر می‌خواهید از پس چالش‌های این مسیر سخت و دور و دراز بربیایید باید مسیر خوبی طراحی نمایید و ایده جذابی داشته باشید. ایده شما باید مشکلات فعلی را به بهترین شکل برطرف سازد و نقشه راه باید مسیر موفقیتتان را به خوبی نشان دهد. با رعایت برخی نکات و استفاده از مشاوره کارشناسان می‌توانید در آینده تبدیل به یکی از موفق‌ترین استارتاپ‌های ایران شوید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *