معرفی بهترین کتاب های توسعه فردی برای سال ۱۴۰۳

معرفی بهترین کتاب های توسعه فردی برای سال ۱۴۰۳

اگر دوست دارید با سایر انسان‌ها تفاوت داشته باشید و درگیر روزمرگی نگردید باید با مفهوم توسعه فردی بیشتر آشنا شوید. توسعه فردی به شما کمک می‌کند تا روز به روز پیشرفت کنید و در سال‌های آینده تبدیل به انسانی شوید که با گذشته تفاوت زیادی دارد. توسعه فردی برای سازمان‌ها و کسب و کارها هم مفید است. با کمک توسعه فردی کسب و کارها می‌توانند نیروی انسانی خود را تقویت کرده و از آنها برای پیشبرد اهداف خود کمک بگیرند. برای اینکه توسعه فردی را بهتر متوجه شوید و از آن به شکل مناسب‌تری استفاده کنید ابتدا باید کتاب های توسعه فردی را بشناسید و با مطالعه آنها مسیر رسیدن به موفقیت را بپیمایید.

بخوانید : اصطلاحات مدیریت منابع انسانی  | HRMS برای کسب و کار | اجایل | سوالات مصاحبه کاری | HR چیست؟ 

 

توسعه فردی

قدم هایی برای مدیریت توسعه فردی

قبل از اینکه بخواهیم کتاب های توسعه فردی را خدمت شما معرفی کنیم بهتر است مسیر حرکت در این فضا را خدمتتان بیان نماییم. برای مدیریت توسعه فردی چند قدم مهم باید بردارید که بسیار کلیدی و با ارزش هستند. گام‌های مهم در مدیریت توسعه فردی را خدمتتان معرفی خواهیم کرد.

برای مطالعه کامل تر می توانید مقاله دیگر ما با موضوع توسعه فردی را مطالعه نمایید.

۱.ترسیم چشم انداز

در مدیریت توسعه فردی اولین چیزی که باید به فکر آن باشید ترسیم چشم انداز است. باید مشخص کنید که از توسعه فردی به دنبال چه چیزی هستید و می‌خواهید در انتهای مسیری که طی می‌کنید به کجا برسید. این کار کمک می‌کند تا انگیزه‌های خودتان را برای رسیدن به موفقیت حفظ کرده و تقویت نمایید. با ترسیم چشم انداز در انتخاب کتاب های توسعه فردی بهتر عمل خواهید کرد و می‌توانید آن‌هایی را انتخاب کنید که متناسب با برنامه شما هستند.

۲.برنامه ریزی برای توسعه

در گام بعدی باید برای توسعه فردی خودتان برنامه منظمی داشته باشید. باید مشخص کنید که در توسعه فردی قرار است روی چه مهارت‌ها و علومی برنامه‌ریزی نمایید. همچنین باید تعیین کنید که در چه بازه زمانی باید چقدر پیشرفت داشته باشید تا خودتان را موفق بدانید. در برنامه‌ریزی توسعه فردی همچنین مشخص کنید که کدام کتاب را در چه مقطع زمانی تمام نمایید.

 

کتاب های توسعه فردی

۳.اجرای برنامه

با انتخاب کتاب های توسعه فردی و برنامه‌ریزی برای هدفی که دارید وقت اجرای کار می‌رسد. شما باید بهترین روش‌ها را در اجرای برنامه خودتان به کار گیرید تا با پیمودن مسیری دشوار به هدفی که می‌خواهید برسید. توسعه فردی کمک می‌کند تا شما نسبت به دیگران متفاوت باشید و درگیر روزمرگی نشوید. سعی کنید در اجرای برنامه توسعه فردی تمامی تکنیک‌ها و پیشنهاداتی که دیگران دارند را مدنظر قرار دهید. ضمناً به این هم دقت داشته باشید که قرار نیست برنامه شما همیشه آنگونه که پیش بینی کرده‌اید اتفاق بیفتد. باید خودتان را برای هر چیزی آماده کنید و در صورتی که کمی از برنامه عقب ماندید با مدیریت مناسب آن را جبران نمایید.

یک نکته ی بسیار کلیدی در اجرای برنامه ها مدیریت زمان و استفاده بهینه از منابع است. زمان تقریبا مهم ترین منبعی است که در اختیار داریم. تکنیک های بسیاری برای استفاده بهینه از زمان وجود دارد که می توانید آن ها را امتحان کنید و زمان هدر رفته خود را کاهش دهید.( برای مطالعه بیشتر می توانید مقاله مدیریت زمان را مطالعه نمایید.)

۴.ثبت پیشرفت ها و بهبود ها

این مهم است که در برنامه توسعه فردی تمامی تغییراتی که اتفاق می‌افتند را ثبت کنید. احتمالاً کتاب های توسعه فردی هم شما را دعوت به این کار کنند. ثبت پیشرفت‌ها و بهبودهایی که در زندگی شما رقم خورده کمک می‌کند تا مسیر بهتری را بپیمایید و انگیزه خود را تقویت نمایید. ثبت پیشرفت و بهبودها کمک می‌کند تا متوجه شوید به کدام یک از اهداف خودتان نرسیده‌اید و برای رسیدن به آنها برنامه‌ریزی جدیدی تدوین نمایید. در واقع ثبت پیشرفت و بهبودها در یک برنامه توسعه فردی نقاط ضعف و قوت شما را نشان خواهند داد.

۵.بازنگری در برنامه توسعه فردی

وقتی مرحله قبلی را در برنامه توسعه فردی پشت سر گذاشتید، احتمال اینکه مشکلاتی را در مسیر خود پیدا کنید وجود دارد. به همین دلیل باید در مرحله آخر یک بازنگری کلی روی برنامه توسعه فردی خودتان داشته باشید. در این بازنگری می‌توانید تغییراتی اعمال کنید که بر اساس آن برنامه شما نسبت به گذشته کمی متفاوت شود. این بازنگری به شما کمک می‌کند تا نقاط ضعف را برطرف نموده و با قدرت بیشتری در مسیر توسعه فردی گام بردارید. هر چقدر نقاط ضعف را کمتر کرده و نقاط قوت را تقویت نمایید در آینده بهره آن را خواهید چشید. پس برای بازنگری در برنامه توسعه فردی واکنش منفی نشان ندهید و به آن اهمیت دهید.

بهترین کتاب های توسعه فردی دنیا

از ابتدای مطلب تا به اینجا چند بار اشاره کردیم که می‌خواهیم در مورد بهترین کتاب های توسعه فردی در جهان صحبت کنیم. خوشبختانه کتاب‌های مختلفی در این زمینه نگارش شده‌اند اما متاسفانه بسیاری از آنها ممکن است برای شما مفید نباشند. در واقع این شما هستید که باید کتاب‌های گوناگون را بررسی نموده و بهترین آنها را برای خودتان انتخاب نمایید. به همین منظور قصد داریم جذاب‌ترین کتاب های توسعه فردی جهان را با هم بررسی نماییم.

منبع : Divbyzero

بهترین کتاب های توسعه فردی

کتاب های توسعه فردی : ۱. با اون اردک میخوای چیکار کنی؟

اولین گزینه‌ای که در میان کتاب های توسعه فردی سراغ آن می‌رویم کتابی است تحت عنوان با اون اردک می‌خوای چیکار کنی. بسیاری از منتقدان این کتاب را شاهکار عرصه توسعه فردی معرفی نموده و دیگران را به خواندن آن دعوت کرده‌اند. خوشبختانه ست گادین در این کتاب دنبال آن بوده که روی مسائل واقعی و ملموس تکیه کند. در این کتاب قرار نیست شما دعوت به کارهایی شوید که احتمالاً علاقه‌ای به آنها ندارید بلکه قرار است مهارت‌های درونی خودتان را پیدا کرده و نسبت به رشد و تقویت آنها اقدام نمایید. ست گادین سعی کرده این کتاب را با لحنی تند بنویسد اما با این حال شوخی‌های مختلفی هم در کلمات او پیدا می‌شوند.

کتاب توسعه فردی : ۲. فریب خورده تصادفی

کتاب فریب خورده تصادفی یکی دیگر از کتاب های توسعه فردی است که می‌توانید روی آن حساب باز کنید. نسیم نیکولاس طالب این کتاب را حدود ۲۳ سال پیش منتشر کرده است. این کتاب را می‌توانیم یک راهنمای مناسب برای مقابله با بسیاری از چالش‌های زندگی بدانیم. فریب خورده تصادفی به شما کمک می‌کند تا تصمیم درست را بگیرید و به خاطر اتفاقات تصادفی گول نخورید. اگر اهل اقتصاد هستید و در بازارهای معاملاتی فعالیت زیادی دارید بهتر است سراغ این کتاب بروید چرا که با روحیات شما همخوانی بیشتری دارد. البته احتمالاً پس از مطالعه نوشته‌های نسیم نیکولاس طالب کمی ریسک‌پذیرتر شوید.

کتاب توسعه فردی

کتاب برای توسعه فردی و سازمانی: ۳.قانون قدرت

کتاب ۴۸ قانون قدرت یکی از بهترین کتاب های توسعه فردی است. البته این کتاب به شدت بحث برانگیز می‌باشد و می‌تواند شما را به هیجان آورد. در این کتاب ۴۸ قانون قدرت را یاد می‌گیرید و می‌توانید با دیگران مثل افراد قدرتمند برخورد کنید. البته شاید برخی از قوانین این کتاب به نظر شما ظالمان باشند اما مطالعه آنها ایرادی ندارد. رابرت گرین تلاش کرده در این کتاب ذهن و خلاقیت افراد قدرتمند را برای شما شرح دهد. مطالعه قوانین این کتاب برای اینکه در برابر افراد قدرتمند از خود محافظت کنید هم مفید می‌باشد.

بهترین کتاب های توسعه فردی : ۴. هفت عادت مردمان مؤثر

نمی‌توانیم در مورد کتاب های توسعه فردی حرف بزنیم و سراغ هفت عادت افراد موثر نرویم. استفن کاوی نویسنده این کتاب سعی کرده عادات و رفتارهای سلبریتی‌ها را در سراسر جهان جمع آوری کرده و با ما به اشتراک بگذارد. با مطالعه این عادت‌ها می‌توانیم برای رسیدن به اهداف خودمان مسیر صحیح‌تری را بپیماییم. هفت عادت مردمان موثر شاید یک راهنمای مناسب برای رسیدن به توسعه فردی باشد. با کمک این کتاب می‌توانید زندگی خود را تغییر دهید و احساس کنید فرد موثرتری برای خود و جامعه هستید.

کتاب توسعه فردی : ۵. راهنمای روانشناس کاوشگر

یکی دیگر از برترین کتاب های توسعه فردی راهنمایی روانشناس کاوشگر است. جیمز فادیمن این کتاب را برای کمک به روانشناسان کاوشگر نگارش کرده و مطالب مختلفی در مورد روانشناسی در آن گنجانده است. با مطالعه این کتاب یاد می‌گیرید که محیط زندگی خود را چگونه برای موفقیت آماده کنید. همچنین یاد می‌گیرید که چگونه در برابر اشتباهات احتمالی رفتار بهتری داشته باشید. مطالعه این کتاب به شما کمک می‌کند قدرت تفکر و خلاقیت خودتان را بهبود ببخشید. با کمک محتوای موجود در کتاب جیمز فادیمن می‌توانید رشد شخصی خودتان را در مسیر مناسب‌تری حرکت دهید.

کتاب با موضوع توسعه فردی : ۶. قورباغه را قورت بده

قورباغه‌ات را قورت بده یکی از کتاب‌های جذابی است که برایان تریسی نویسنده معروف به نگارش درآورده است. این کتاب را هم در میان کتاب های توسعه فردی به شما پیشنهاد می‌کنیم. با وجود آنکه عمر زیادی از قورباغه‌ات را قورت بده می‌گذرد ولی هنوز هم طرفداران زیادی دارد. در این کتاب برایان تریسی ۲۱ نکته مهم برای غلبه بر تنبلی را به ما آموزش می‌دهد. با کمک نکاتی که او مطرح می‌کند می‌توانید کارهای بیشتری را در مدت زمان کوتاهی به پایان رسانید. برایان تریسی به شما یاد می‌دهد که چگونه از منطقه امن خود خارج شوید و برای رسیدن به توسعه فردی گام بردارید.

کتاب توسعه فردی

کتاب توسعه فردی : ۷. بیندیشید و ثروتمند شوید

شاید عجیب باشد کتابی را که ناپلئون هیل ر سال ۱۹۳۷ نگارش کرده به عنوان یکی از پیشنهادات برای کتاب های توسعه فردی خدمت شما معرفی کنیم. جالب است بدانید که این کتاب همیشه در طول تاریخ مورد توجه خوانندگان بوده و در جدول پرفروش‌ها قرار می‌گیرد.

کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید یکی از شاهکارهای توسعه فردی است و با خواندن آن می‌توانید نکات بی‌نظیری برای زندگی به دست آورید. با کمک این کتاب می‌توانید مثبت فکر کنید و درست فکر کردن را به دیگران هم آموزش دهید.

شاید تمام این کتاب را بتوانیم در این جمله خلاصه کنیم که ناپلئون هیگل می‌خواسته به خوانندگان بگوید برای موفقیت فقط پول کارساز نیست بلکه با اندیشه و فکر درست می‌توان مسیر موفقیت را طی کرد.

بهترین کتاب های توسعه فردی : ۸. ذهنیت

کتاب بعدی که قصد صحبت در مورد آن را داریم ذهنیت نام دارد و توسط دانیل جی سیگل نوشته شده است. اگر علاقه به آرامش دارید و در وجودتان بودن آن را احساس می‌کنید باید سراغ این کتاب از کتاب های توسعه فردی بروید. در واقع جی سیگل سعی کرده خوانندگان این کتاب را در مسیری قرار دهد که ذهنشان تبدیل به ابزار قدرتمند برای موفقیت گردد. با مطالعه این کتاب می‌توانید از تفکر انتزاعی برای تصویرسازی ذهنی استفاده کنید.

کتابی برای توسعه فردی : ۹.آئین دوست یابی

در میان کتاب های توسعه فردی نمی‌توانیم سراغ آیین دوستیابی نوشته دیل کارنگی نرویم. او در این کتاب سعی کرده به انسان‌ها آموزش دهد که چگونه روابط میان خود را تنظیم کنند. انسان آرمانی دیل کارنگی کسی است که خوش‌رو، متواضع و مهربان باشد. نویسنده معتقد است با تقویت این صفات روابط بین انسان‌ها بهبود پیدا می‌کند و آنها می‌توانند در کسب و کار شخصی هم موفقیت‌های بیشتری کسب نمایند. برای بیان بهتر این مفاهیم کارنگی سعی کرده مثال‌های عملی و نکات گوناگونی را در مورد روابط بین انسان‌ها مطرح کند.

کتاب های توسعه فردی

کتاب توسعه فردی : ۱۰. شکست سرآغاز پیروزی

احتمالاً در بسیاری از مفاهیم و کتاب های توسعه فردی با این جمله مواجه شوید که هر شکست سرآغاز پیروزی جدیدی خواهد بود. جان سی مکسول دقیقاً کتابی را با همین عنوان نگارش کرده است و سعی نموده به انسان‌ها این موضوع را منتقل کند که شکست‌ها در زندگی می‌توانند تبدیل به فرصتی برای رشد و پیشرفت شوند. او می‌گوید انسان‌ها باید نگرش خود در برابر شکست را تغییر دهند تا اتفاقات بزرگی در زندگی خود تجربه نمایند. در این کتاب راه حل و راهکارهایی برای مدیریت ناکامی‌ها و بهره بردن از شکست برای رسیدن به پیروزی معرفی می‌گردد.

کتاب مناسب برای توسعه فردی : ۱۱. نیروی حال

در میان کتاب های توسعه فردی نیروی حال نوشته اکهارت تله برای بسیاری از خوانندگان جذاب بوده است. مخصوصاً اگر علاقه به مفاهیم مرتبط با ذهن آگاهی دارید باید این کتاب را حتماً مطالعه کنید. این کتاب تلاش می‌کند شما را به سمت زندگی در لحظه حال ببرد تا استفاده بهتر و مفیدتری از تک تک لحظات خود داشته باشید. البته برای رسیدن به این هدف اکهارت تله سعی کرده تکنیک‌های مختلفی را به خوانندگان کتاب خود آموزش دهد و به آنها کمک کند افسردگی را کاهش داده و هوش هیجانی را بالاتر ببرند.

بهترین کتاب های توسعه فردی و شخصی : ۱۲. زندگی شجاعانه

برن براون یکی از جذاب‌ترین کتاب های توسعه فردی را تحت عنوان زندگی شجاعانه به نگارش درآورده است. مهمترین چیزی که قرار است در این کتاب به شما منتقل گردد این است که نباید بترسید یا آسیب پذیر باشید. زندگی شجاعانه یعنی دقیقاً پذیرش ترس و آسیب پذیری و قبول ریسک چالش‌هایی که ممکن است به شما آسیب وارد کنند. وقتی آسیب پذیری را قبول کنید یعنی خودتان را به دیگران نشان داده‌اید و به آنها ثابت خواهید کرد که آسیب پذیر و انسان هستید. وقتی انسان‌ها قبول کنند که شرایط یکسانی در برابر حوادث دارند ارتباطشان عمیق‌ و واقعی‌تر خواهد شد. به عبارت بهتر با مطالعه زندگی شجاعانه تبدیل به انسان صادق‌تری خواهید شد که دیگران از معاشرت با آن لذت می‌برند.

کتاب های توسعه فردی

جمع بندی

مطالعه کتاب های توسعه فردی می‌تواند هر انسان علاقمند به پیشرفت را در مسیر مناسبی قرار دهد. البته قبل از مطالعه این کتب شما باید با قدم‌هایی که در مسیر توسعه فردی لازم است بردارید آشنا گردید. برخی از کتاب‌هایی که لازم است در مسیر توسعه فردی آنها را مطالعه کنید خدمتتان معرفی کردیم. مطمئن باشید با داشتن یک برنامه منظم و مطالعه کتب جذاب می‌توانید مسیر توسعه فردی خودتان را بهتر طراحی کنید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *