صفر تا صد مراحل راه اندازی کسب و کار شخصی موفق ۱۴۰۳

صفر تا صد مراحل راه اندازی کسب و کار شخصی موفق ۱۴۰۳

برخی افراد فکر می‌کنند هدف از راه اندازی کسب و کار فقط به دست آوردن سود است. این افرادی با راه‌اندازی کسب و کارهای جدید و مدرن هم به موفقیت نمی‌رسند چرا که نمی‌خواهند فردی خلاق و کارآفرین باشند. شما با ایجاد یک شغل جدید می‌توانید ایده‌های ذهنی خودتان را پیاده کنید و افراد دیگر را هم مشغول به کار نمایید. در واقع تولید هر کسب و کار جدید منجر به توسعه اقتصادی و اجتماعی یک کشور می‌شود.

 

کسب و کار و ویژگی های آن چیست؟

برای راه اندازی کسب و کار نمی‌توانیم تعریف مشخصی خدمتتان بیان کنیم. هر کسی بر اساس طرز فکر و منطقی که دارد تعریف متفاوتی برای این عبارت مشخص می‌کند. با این حال یک تعریف بین‌المللی وجود دارد که می‌گوید هرگونه فعالیت برای امرار معاش یا کسب پول از طریق تولید و خرید و فروش محصولات کسب و کار است. ایده های مختلفی برای راه اندازی کسب و کار ها وجود دارد مانند راه اندازی استارتاپ ، فروشگاه اینترنتی، شرکت های خدماتی نوین و انواع گوناگون دیگر از کسب و کارها. هر کسب و کاری برای اینکه موفق شود باید چند ویژگی مهم را رعایت نماید.

کسب و کاری موفق خواهد بود که منحصر به فرد باشد، به نیازهای بازار پاسخ دهد، نوآوری در آن دیده شود، از طریق فرآیند توسعه بتواند سودآوری خود را افزایش دهد و از یک تیم مدیریتی کارآمد بهره ببرد. داشتن یک استراتژی برای هر یک از این موارد ضروری است و بدون آن احتمال موفقیت پایین است.در ادامه بیشتر در مورد این موضوعات توضیح خواهیم داد.

برای مطالعه بیشتر در مورد توسعه کسب و کار و استراتژي کسب و کار می توانید سایر مقالات سایت تی تایم را مطالعه نمایید.

بخوانید : اصطلاحات مدیریت منابع انسانی  | HRMS برای کسب و کار | اجایل | سوالات مصاحبه کاری | HR چیست؟ 

 

مراحل راه اندازی کسب و کار شخصی

 

راه اندازی کسب و کار شخصی؛ مرحله به مرحله

اکثر مردم فکر می‌کنند موفقیت یک شبه به دست می‌آید و چیزی تحت عنوان تلاش و برنامه‌ریزی وجود ندارد. تصور آنها این است که صاحبان کسب و کار اول وارد مسیر می‌شوند و بعداً در صورت بروز مشکل برای برطرف کردن آن دنبال راهکار می‌گردند. تمامی این باورها غلط است چرا که برای موفقیت در راه اندازی کسب و کار انسان باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد و مرحله به مرحله حرکت کند. بدون داشتن نقشه راه حرکت در مسیر پرپیچ و خم کارآفرینی به سرمنزل مقصود نخواهد رسید. گام‌هایی که برای رسیدن به هدف خودتان در ایجاد کسب و کار جدید باید بردارید را مرور خواهیم کرد.

 

مراحل راه اندازی کسب و کار شخصی : ۱. ایده پردازی 

شما می‌توانید ایده‌های مختلفی را برای راه اندازی کسب و کار جدید امتحان کنید ولی بهتر است در انتخاب ایده روی دو پارامتر متمرکز شوید. شما باید دنبال ایده‌ای باشید که اولاً در آن مهارت داشته باشید و ثانیاً سودآور باشد. نباید ایده‌هایی را امتحان کنید که در نزدیکی شما افراد دیگری قبلاً در آنها پیشرو بوده‌اند. باید به این فکر کنید که آیا برای اجرای ایده خودتان اصلاً منابع مالی مناسبی می‌توانید تامین کنید. به این هم فکر کنید که ایده شما لزوماً نباید یک محصول جدید را تولید کند. می‌توانید روی محصولات موجود و رفع ایرادات آنها برنامه‌ریزی نمایید. حتی بهبود ارائه خدمات و افزایش کیفیت سرعت آن هم می‌تواند منجر به ایجاد کسب و کاری موفق شود.

مراحل راه اندازی کسب و کار

 

۲. بررسی بازار هدف

بعد از اینکه ایده خود در راه اندازی کسب و کار را بررسی کردید باید بازار هدف را شناسایی کرده و نسبت به آن تحقیق نمایید. بازار را تجزیه و تحلیل کرده و بررسی کنید آیا محصول یا خدمات شما در منطقه اشباع شده‌اند یا خیر. روی موارد اشباع شده سرمایه‌گذاری نکنید و سراغ گزینه‌هایی بروید که هنوز برای مردم تازگی دارند.

در گام نخست این مرحله باید تحقیقات اولیه انجام دهید و از مردم بخواهید نظرات خود را در قالب نظرسنجی یا مصاحبه در اختیارتان بگذارند. پس از دریافت اطلاعات از مردم باید روی آنها تجزیه و تحلیل انجام دهید تا به نتایج محکمی برسید. اکنون باید آینده ایده خودتان را در صورت اجرایی شدن پیش‌بینی کنید. در واقع لازم است نقاط ضعف، قوت، فرصت‌ها و تهدیدها را شناسایی کرده و بر اساس آنها تصمیم گیری نمایید.

 

۳.اعتبار سنجی ایده راه اندازی کسب و کار در بازار هدف

یکی از مراحل مهم راه اندازی کسب و کار اعتبارسنجی ایده است. قبل از اینکه بخواهید وارد فرایند نهایی تولید یا ارائه خدمات شوید بهتر است آن را شبیه سازی کنید. باید ماکت کوچکی از ایده خودتان را ایجاد کرده و آن را به مردم عرضه کنید. اگر ایده شما با استقبال مواجه شد قطعاً در آینده هم می‌توانید روی آن حساب ویژه باز نمایید. البته شکست شما در مرحله اعتبارسنجی نباید منجر به تغییر کامل ایده اولیه شود. یکی از عوامل موفقیت کسب و کار وجود انعطاف پذیری در مدیران می‌باشد. باید ایرادات موجود در ایده اولیه را بررسی نمایید و با برطرف کردن آنها به ایده نهایی نزدیک شوید.

 

مراحل راه اندازی کسب و کار شخصی: ۴.نوشتن بیزینس پلن

در گام چهارم باید سراغ ایجاد برنامه کسب و کار یا بیزینس پلن بروید. پلن کسب و کار روندی پویا است که نقشه راه شما را نشان می‌دهد. با کمک این سند می‌توانید ایده خودتان را برای صاحبان سرمایه ارائه نمایید و از آنها درخواست حمایت داشته باشید. برای ایجاد بیزینس پلن باید به عوامل مختلفی دقت نمایید.

راه اندازی کسب و کار

 

بیزینس پلن چیست؟

برای ایجاد بیزینس پلن بهتر است روی فاکتورهای زیر دقت نمایید:

  • خلاصه اجرایی:خلاصه اجرایی در انتهای بیزینس پلن نوشته می‌شود و باید کسب و کار جدید شما را توصیف کند. در این قسمت اهداف شرکت و مسیر دستیابی به آنها مشخص می‌گردد.
  • معرفی شرکت:در این بخش باید شرکت خودتان را معرفی کرده و محصول یا خدمات آن را ارائه دهید. باید بگویید که محصولات یا خدمات شما قرار است چه مشکلاتی را برطرف سازند و چرا ایده شما برای تولد یک کسب و کار جدید مناسب است.
  • تحلیل بازار:در این بخش از طرح کسب و کار تجزیه و تحلیل می‌کنید که چگونه یک شرکت در برابر رقبای خود قرار خواهد گرفت. در تحلیل بازار باید همه چیز مثل بازار هدف، اندازه بازار، نرخ رشد و… مشخص شده باشند.
  • ساختار شرکت: در بیزینس پلن باید ساختار شرکت خودتان و استراتژی‌های مدیریت ریسک در آن را مشخص کنید.همچنین بهتر است مشخص کنید که عوامل انسانی شما قرار است در چه قسمت‌هایی فعالیت داشته باشند و مدیریت بر عهده چه کسی خواهد بود.
  • اهداف:باید مشخص کنید که از راه اندازی کسب و کار چه اهدافی دارید و قرار است با آن به چه مرحله‌ای برسید. این اهداف اگر جذاب باشند می‌توانند سرمایه‌گذاران بیشتری را به سمت پروژه شما جذب کنند.
  • برنامه مالی: هسته اصلی بیزینس پلن همین برنامه مالی است.شما بدون پول نمی‌توانید پروژه خودتان را راه‌اندازی کنید و باید بودجه مشخصی داشته باشید. بهتر است بودجه پیشنهادی خودتان را همراه با صورت‌های مالی پیش بینی شده آن در بیزینس پلن بگنجانید.

 

۵.تامین سرمایه مالی برای راه اندازی کسب و کار

مرحله بعدی که برای راه اندازی کسب و کار موفق باید دنبال کنید تامین سرمایه مالی است. ناب‌ترین ایده‌ها هم تا زمانی که حمایت مالی پشت آنها نباشد به نتیجه مثبتی منجر نخواهند شد.

روش‌های مختلفی وجود دارد که از طریق آنها می‌توانید سرمایه مورد نیاز پروژه را تامین کنید. ساده‌ترین راه این است که سراغ سرمایه و پس‌انداز شخصی خودتان بروید. البته اگر با سرمایه خودتان بتواند از پروژه پشتیبانی مالی داشته باشد. اگر روی پول خودتان زیاد نمی‌توانید حساب کنید سراغ خانواده و دوستان بروید و از آنها بخواهید که در پروژه شما مشارکت مالی داشته باشند.

اگر خانواده و دوستان هم نتوانستند حمایت مالی قدرتمندی از شما داشته باشند، سراغ صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر بروید. آنها از ایده‌های جدید حمایت می‌کنند و به ازای این کار سهامدار کسب و کار شما خواهند شد. راه دیگری که وجود دارد مراجعه به افراد ثروتمند و ارائه ایده به آنها است. اگر ایده شما جذاب باشد آنها قطعاً روی آن سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

 

۶.بررسی مسائل حقوقی راه اندازی کسب و کار شخصی

در راه‌اندازی کسب و کار جدید باید به مسائل حقوقی دقت داشته باشید چرا که اگر کوچکترین خطایی اتفاق بیفتد با پرونده‌های سنگینی در دادگاه مواجه خواهید شد. بهتر است یک ساختار حقوقی منظم در شرکت خودتان طراحی کنید و روی قراردادها نظارت کامل داشته باشید. برای هر کاری که قرار است در شرکت شما انجام شود سراغ مجوزهای مربوط به آن بروید و آنها را اخذ نمایید. اگر می‌خواهید در فضای مجازی فعالیت داشته باشید حتماً نماد اعتماد الکترونیک دریافت کنید.

راه اندازی کسب و کار شخصی

 

۷.انتخاب نام و لوگو برای کسب و کار

انتخاب نام و لوگو برای راه اندازی کسب و کار نوپا شما بسیار مهم است. نام و لوگو چیزی است که مردم با آن کسب و کارتان را می‌شناسند و آن را همیشه در ذهن حفظ می‌کنند. به همین دلیل در انتخاب نام و لوگو باید به چند پارامتر دقت کنید:

باید نام و لوگویی را انتخاب کنید که جذاب و گیرا باشند. از طرفی نام برند باید با کارکرد آن در جامعه همخوانی داشته باشد. سراغ انتخاب نام طولانی نروید چرا که مردم نمی‌توانند آن را به راحتی در ذهن حفظ کنند. لوگویی را انتخاب کنید که در تبلیغات آفلاین و آنلاین توجه دیگران را به خود جلب کند. ضمناً در انتخاب دامنه اینترنتی خودتان هم تمامی این نکات را مد نظر قرار دهید.

 

۸.تشکیل تیم برای راه اندازی کسب و کار شخصی

در عصر مدرن کسب و کارها برای موفقیت باید تیم ورک را یاد بگیرند. کار گروهی خیلی زودتر و سریع‌تر از کار فردی شما را به نتیجه خواهد رساند. در واقع وقتی شما با چند نفر دیگر روی یک کار برنامه‌ریزی داشته باشید وظایف را تقسیم می‌کنید و از قدرت ذهن همدیگر برای موفقیت استفاده می‌نمایید. در کشورهای اروپایی و آمریکایی تمامی کسب و کارها به صورت گروهی راه اندازی می‌شوند و دلیل موفقیت آنها هم همین موضوع می‌باشد. البته در انتخاب تیم برای راه اندازی کسب و کار باید سراغ افرادی بروید که هدف شما را قبول کنند و روحیاتی مشابه با خودتان داشته باشند. افراد بی‌انگیزه یا آنهایی که دنبال موفقیت فردی هستند به درد شما نمی‌خورند.

۹.ساختن وبسایت

تجارت الکترونیک چیزی است که در کنار راه اندازی کسب و کار خودتان باید برای آن برنامه داشته باشید. نمی‌توانید فقط روی فضای حقیقی برای موفقیت کسب و کار حساب باز کنید. دنیا از این موضوع عبور کرده و امروز تمامی کسب و کارها مجبور هستند سراغ فضای مجازی هم بروند. البته در ساختن وب سایت برای یک کسب و کار جدید باید نکات زیادی را مد نظر قرار دهید. بهتر است از یک تیم تخصصی برای طراحی سایت و ایجاد محتوا کمک بگیرید. محتواهای شما باید به روز باشند و نیاز مخاطبان را پاسخ دهند تا آنها به سمت برند شما جذب شوند.

راه اندازی کسب و کار

 

مراحل راه اندازی کسب و کار شخصی : ۱۰.فعالیت در شبکه های اجتماعی

فعالیت در فضای مجازی دیگر فقط محدود به یک وب سایت نیست. بعد از ایجاد وب سایت سریعاً باید بازاریابی خودتان در شبکه‌های اجتماعی را آغاز نمایید. در فضاهایی مثل اینستاگرام یا تلگرام باید تبلیغات وسیعی داشته باشید و سعی کنید مردم را به سمت محصولات یا خدمات خود جذب نمایید. بخش عمده وقت مردم در همین پیام‌رسان‌ها می‌گذرد و شما باید برای آنها هم برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته باشید.

۱۱.برنامه ریزی برای توسعه کسب و کار

از همین ابتدا باید برای توسعه کسب و کار خودتان هم برنامه داشته باشید. قرار نیست وقتی به هدف اول و راه اندازی کسب و کار رسیدید قانع شوید و مسیر پیشرفت را فراموش نمایید. شما باید گام‌های بعدی را از همین ابتدا طراحی کنید و به محض اینکه شرایط جهت حرکت در مسیر آنها فراهم شد، توسعه برند را ادامه دهید. اگر در فضای امروز اقتصاد دنبال چنین چیزی نباشید، خیلی زود شکست می‌خورید و بهتر است اصلاً وارد فضای تجارت نشوید.

منبع : Forbes.com

 

در هریک از مراحل راه اندازی کسب و کار شخصی که هستید :

در هر کدام از مراحل راه‌اندازی کسب و کار شخصی خودتان باید چند نکته مهم را مد نظر قرار دهید که آنها را خدمتتان بیان می‌نماییم:

  • خود را با سایر صاحبان کسب و کارها مقایسه نکنید:هر کسب و کاری شرایط خاصی دارد و شما نمی‌توانید خودتان را با دیگران مقایسه کنید. شاید آنها از نظر سرمایه در وضعیت بهتری از شما باشند یا ایده‌های متفاوتی داشته باشند. فقط روی کار خودتان تمرکز کنید و کاری به دیگران نداشته باشید.
  • به اطلاعات خود بیافزایید:در دنیای جدید نمی‌توانید به اطلاعاتی که تا الان کسب کرده‌اید راضی باشید. شما مدام باید اطلاعات خودتان را به روز کنید و از دیتاهای جدید برای موفقیت کسب و کار خودتان بهره ببرید.
  • تحلیل رقبا را فراموش نکنید:گفتیم خودتان را با کسب و کارهای دیگر مقایسه نکنید اما این موضوع نباید باعث شود تحلیل رقبا را فراموش نمایید. تحلیل رقبا کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قوت آنها را بشناسید و از همین موضوع برای موفقیت برندتان کمک بگیرید.
  • رعایت کردن قانون۲۰-۸۰: قانون۲۰-۸۰می‌گوید ۸۰ درصد نتایج فقط از ۲۰ درصد تلاش‌ها حاصل می‌شوند. بر اساس این قانون ۸۰ درصد سود شما از ارائه یک خدمات جدید یا محصولی متفاوت فقط از ۲۰ درصد فروش یا تلاشتان حاصل خواهد شد.

 

مراحل راه اندازی کسب و کار

 

راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی

راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی یکی از گزینه هایی است که امروزه تقریبا ذهن اکثر افرادی که قصد دارند یک کسب و کار را شروع کنند؛ به خود مشغول کرده است. کسب و کار اینترنتی در شکل های مختلفی می تواند وجود داشته باشد از جمله فروش، ارائه محتوا، ایجاد یک پلتفرم آنلاین که افراد را به یکدیگر متصل می کند و… که در ادامه به آن پرداخته ایم:

شبکه‌های اجتماعی

به وجود آوردن پلتفرمی که از طریق آن  افراد با یکدیگر ارتباط بگیرند یکی از ایده ها برای ایجاد کسب و کار است. نمونه این ایده را می توان در اینستاگرام و فیسبوک و… مشاهده کرد.

فروشگاه آنلاین

فروشگاه هایی که به صورت آنلاین محصولات خود را به مشتریان خود ارائه نموده، از طریق بستر اینترنت با آنان ارتباط برقرار کرده و همچنین این امکان را برای مشتریان به وجود می آورند که محصولات مدنظر خود را به صورت اینترنتی خریدارنمایند.

خدمات آنلاین

این کسب و کار خدمات خود را به صورت آنلاین به مشتریان معرفی می نمایند و اگر خدمات آن ها مواردی مانند طراحی سایت، لوگو، مشاوره و… باشد که نیازی به حضور در محل ندارد؛ خدمات خود را نیز به صورت آنلاین به مشتریان ارائه می کنند بدون آن که نیاز به ملاقات حضوری باشد. در مواردی که خدمات وابسته به حضور در محل هستند نیز تمامی هماهنگی، پرداخت و پشتیبانی ها به صورت آنلاین و غیرحضوری انجام شده و تنها خود خدمت به صورت حضوری ارائه می گردد.

تولید محتوا

این دسته از کسب و کار های اینترنتی با تولید محتوای مفید و ارزشمند برای کاربر و به اشتراک گذاشتن آن محتوا کسب در آمد می کنند. از جمله این نمونه می توان به پادکست ها و ویدئو های آموزشی یوتیوب اشاره نمود. این سبک از کسب و کارها می توانند فرصت های بیشماری برای توسعه خود در آینده به وجود آورند.

بازارهای آنلاین

این کسب و کار ها در واقع یک پلتفرم به وجود می آورند که افراد از طریق آن می توانند با یکدیگر معامله کرده و خرید و فروش انجام دهند. نمونه این کسب و کارها، نرم افزارهایی چون “دیوار” و “با سلام” است.

جمع‌بندی

اگر دنبال راه‌اندازی کسب و کار جدید هستید و برای آن انگیزه زیادی دارید باید مراحل مختلفی را دنبال نمایید. داشتن نقشه راه به شما کمک می‌کند تا در مسیر گم نشوید و برای رسیدن به موفقیت گام‌های درستی بردارید. از طرفی باید به این فکر کنید که چه پارامترهایی در رسیدن به موفقیت به شما کمک خواهند کرد. تا جایی که می‌توانید یاد بگیرید و برای رسیدن به پیروزی تلاش زیادی داشته باشید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *