پیاده‌سازی برنامه توسعه فردی کارکنان در سازمان1403

پیاده‌سازی برنامه توسعه فردی کارکنان در سازمان1403

توسعه فردی کارکنان هم به آنها برای پیشرفت و هم برای شرکت جهت رسیدن به اهداف متعالی خود کمک می‌کند. البته توسعه فردی زمانی می‌تواند مفید باشد که به بهترین شکل در سازمان پیاده سازی شود و کارکنان را به سمت پیشرفت هدایت نماید. در واقع هر برنامه توسعه فردی مفید نیست و حتی می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. به همین دلیل در انتخاب و پیاده‌سازی برنامه توسعه فردی کارکنان یک سازمان باید نکات مختلفی را مد نظر قرار داده و نقشه راه ایده آلی طراحی کرد. اگر برنامه توسعه فردی به خوبی اجرا شود می‌تواند برند شما را چند گام نسبت به دیگر رقبا جلو بیندازد.

توسعه فردی (توسعه کارکنان) چیست؟

برنامه توسعه فردی کارکنان چارچوبی مشخص است که یک کارمند یا مدیر در آن اجازه پیدا می‌کند علایق یادگیری خود را شناسایی کرده و برای رسیدن به آنها اهدافی را مشخص کند. همچنین او در این برنامه می‌تواند منابع لازم برای یادگیری را فراهم نماید. تمامی مواردی که در برنامه توسعه کارکنان گنجانده می‌شوند باید بین کارمند و مدیر مورد توافق قرار گیرند.

تحولات دیجیتالی دنیای مدرن سبب شده تا مدیران مجبور به نظارت روی توسعه حرفه‌ای کارکنان خود شوند. مدیران باید بین کارکنان ایجاد رقابت کنند تا آنها مهارت‌های به روز را یاد بگیرند و برای شرکت فواید بیشتری داشته باشند. یکی از فعالیت ها و مسئولیت های مدیریت منابع انسانی در شرکت یا سازمان ایجاد فرصت برای توسعه و آموزش کارکنان است. به طور کلی در یک برنامه توسعه فردی باید روی مواردی مثل آموزش مهارت‌های جدید، بهینه سازی عملکرد فعلی، افزایش علاقه و ایجاد چالش تمرکز کرد.

برای مطالعه بیشتر در مورد این موضوع خواندن مقاله توسعه فردی را به شما پیشنهاد می کنیم.

بخوانید :  اصطلاحات منابع انسانی  | HRMS برای کسب و کار | اجایل | سوالات مصاحبه کاری | HR چیست؟ 

 

توسعه کارکنان

 

نقشه راه توسعه فردی کارکنان

اگر می‌خواهید توسعه فردی کارکنان در مسیر حرکت شرکت موثر باشد باید برای این کار نقشه راه تنظیم نمایید. با داشتن یک نقشه راه مناسب می‌فهمید که قرار است کارکنان را از چه جایی به چه نقطه‌ای منتقل نمایید. این نقشه راه باید بر اساس پارامترهای گوناگونی تنظیم شود و در آن تمامی وظایف و دوره‌های آموزشی که یک کارمند باید طی نماید مشخص گردد. کسی که قرار است نقشه راه توسعه فردی را تنظیم نماید باید به چالش‌های موجود در آن دقت داشته باشد و برای برطرف کردن آنها ایده‌های جذابی داشته باشد. در سازمان‌ها بهتر است یکی از مدیران مسئولیت اجرای برنامه توسعه فردی را بر عهده بگیرد و روی آن نظارت کامل داشته باشد و در انتها به ارزیابی عملکرد کارکنان پرداخته و به افراد مرتبط بازخورد بدهد.

توسعه فردی در منابع انسانی

یکی از بخش‌های مهم توسعه فردی کارکنان مربوط به منابع انسانی می‌شود. در توسعه منابع انسانی باید چارچوبی طراحی کرد که بر اساس آن کارمندان در زمینه‌های تخصصی خود مهارت‌های جدید یاد بگیرند و ارتقای شغلی را تجربه نمایند. توسعه منابع انسانی از بدو استخدام افراد و آموزش‌هایی که برای یادگیری شغل خود فرا می‌گیرند آغاز می‌گردد. بهتر است کارفرمایان برنامه لازم برای توسعه منابع انسانی داشته باشند اما خود کارمندان هم باید در این زمینه از کارفرمایان خود مطالبه نمایند.

اهمیت توسعه فردی کارکنان

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که چرا توسعه فردی کارکنان اینقدر مهم است. اهمیت توسعه فردی کارکنان هم به خود آنها مربوط می‌شود و هم به کارفرمایان. یک کارمند هر چقدر مهارت بیشتری داشته باشد و دانش به روزتری کسب کند، عنصر مهم‌تری در شرکت محسوب خواهد شد.

این اتفاق از دو جهت برای او مفید خواهد بود. اول اینکه خطر اخراج یا تعدیل نیرو هیچگاه او را تهدید نخواهد کرد چرا که شرکت به او نیاز دارد. از طرفی امکان ارتقای شغلی و رسیدن به مناصب مدیریتی همیشه برای او وجود خواهد داشت. برای کارفرمایان و صاحبان کسب و کارها نیز داشتن کارکنان باسواد و با مهارت همیشه یک پوئن مثبت بوده است. هرچه آنها نیروهای متخصص‌تری داشته باشند در رقابت با دیگر برندها موفق‌تر خواهند بود.

 

برنامه توسعه فردی کارکنان

 

برنامه توسعه فردی کارکنان چیست؟ 

با مفهوم توسعه فردی کارکنان و اهمیت آن تا حد زیادی آشنا شدیم. توسعه فردی کمک می‌کند تا کارمندان یک شرکت پتانسیل‌های خود را کشف کنند و نسبت به تقویت آنها اقدام نمایند. اولین گام برای پیشرفت در زندگی رشد و توسعه فردی است. رشد و توسعه فردی کارکنان روی انگیزه‌ها و علایق آنها به کاری که انجام می‌دهند تاثیر مستقیم می‌گذارد.

اگر می‌خواهید توسعه فردی کارکنان برای برند شما در مسیر درست و صحیحی رقم بخورد باید برای این کار برنامه مناسبی داشته باشید. توسعه فردی بدون برنامه شاید برای کارکنان مزایایی داشته باشد اما برند شما از آن مزایا بدون سهم خواهد ماند. باید برنامه‌ای را طراحی کنید که طبق آن هم کارمندان پیشرفت کنند و از کار خود رضایت داشته باشند و هم برند شما منافع خود را تامین نماید.

مزایای برنامه ریزی برای توسعه کارکنان

برنامه‌ریزی برای توسعه کارکنان یک شرکت معمولا مزایای زیادی به همراه دارد. برخی از مزایای توسعه فردی را با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • انگیزه: کارکنان یک برند زمانی می‌توانند آن را به سمت موفقیت هدایت کنند که انگیزه کافی برای این هدف داشته باشند. توسعه فردی کمک می‌کند تا انگیزه کارکنان روز به روز افزایش پیدا کرده و آنها در مسیر موفقیت شرکت مفید واقع شوند.
  • خودآگاهی: برای رشد نیروی انسانی یک شرکت خودآگاهی کارکنان ضروری است. خودآگاهی کمک می‌کند تا هر کدام از کارکنان برند شما متوجه شوند چه پتانسیل‌هایی دارند و در چه زمینه‌هایی بهتر کار می‌کنند.به این ترتیب شما هم می‌توانید ویژگی‌های آنها را بشناسید و وظایف آنها را بر اساس توانایی‌هایی که دارند مشخص نمایید.
  • هدف گذاری:با توسعه فردی هر کدام از کارکنان متوجه می‌شوند که از زندگی چه چیزی می‌خواهند و برای رسیدن به یک باور جدید تلاش می‌کنند. از این مرحله به بعد زندگی آنها با هدف گذاری همراه خواهد بود که این موضوع می‌تواند در مسیر حرکت کسب و کار کارفرمایان هم تاثیر مثبت بگذارد.
  • اعتماد به نفس:کارکنان شرکت شما تا زمانی که برای انجام وظایف خود اعتماد به نفس نداشته باشند نمی‌توانند تاثیر مثبتی در برنامه‌هایتان بگذارند. توسعه فردی کمک می‌کند تا آنها اعتماد به نفس زیادی به دست آورند. این اعتماد به نفس کمک می‌کند تا در مراحل حساس کار آنها عملکرد بهتری داشته باشند و برای شرکت موثر واقع شوند.

 

توسعه فردی کارکنان

 

مراحل برنامه توسعه فردی

برای توسعه فردی کارکنان همانگونه که چند مرتبه هم اشاره کردیم باید نقشه راه و برنامه‌ریزی داشته باشید. بدون نقشه راه شما نمی‌دانید که قرار است چه مراحلی را طی کنید و اصلاً به کجا خواهید رسید. مراحلی که لازم است برای موفقیت برنامه توسعه فردی دنبال کنید را خدمتتان بیان خواهیم کرد.

مشخص کردن اولویت ها برای برنامه توسعه فردی کارکنان

در اولین گام برای توسعه فردی کارکنان شما باید اولویت‌ها و وظایف را مشخص نمایید. اولویت‌ها و وظایف کارکنان بر اساس برنامه‌ریزی‌های استراتژیک سازمان تعیین خواهد شد. باید مشخص نمایید که کدام اهداف برای شرکت مهم‌تر هستند و وظایف کارکنان را بر اساس همان‌ها تعیین نمایید. اولویت بندی هر کسب و کاری متفاوت از دیگر سازمان‌ها می‌باشد و نمی‌توانیم برای همه اولویت بندی یکسانی پیشنهاد کنیم

تعیین اهداف توسعه فردی کارکنان

کسب و کارها برای تدوین برنامه توسعه فردی کارکنان باید اهداف خود را مشخص کنند. باید بدانید که از این توسعه فردی قرار است چه حاصلی برای کسب و کار خودتان به دست آورید. روش‌های مختلفی برای توسعه فردی وجود دارد اما شاید فقط چند نمونه از آنها به درد کارتان بخورند. به همین دلیل در همان ابتدای تدوین نقشه راه باید به اهداف فکر کنید و بر اساس آنها سراغ آموزش‌های گوناگون برای کارکنان بروید. مثلاً اگر قرار است خدمات جدید را در کشور ارائه نمایید آموزش‌های دیجیتال مارکتینگ برای کارکنان ضروری هستند در حالی که آموزش خوشنویسی چندان به درد شما و آنها برای رسیدن به اهدافتان نمی‌خورد.

 

برنامه توسعه فردی کارکنان

 

ارزیابی کردن مهارت های مورد نیاز

در برنامه توسعه فردی کارکنان شما باید مهارت‌هایی را جهت آموزش به آنها مدنظر قرار دهید. مهارت‌ها را باید به کارکنان آموزش دهید و پس از آن نسبت به کیفیت آموزش‌ها و کارایی آنها ارزیابی داشته باشید. در صورتی که مهارت‌های اولیه کارایی چندانی برای کارکنان نداشتند آنها را تغییر دهید. همچنین اگر کیفیت آموزش‌ها ایده آل نبود روند آنها را با تغییر همراه سازید.

آموزش مهارت‌ها به کارکنان در برنامه توسعه می‌تواند به روش‌های گوناگونی انجام شود. مثلاً می‌توانید از آموزش ضمن خدمت برای کارکنان بهره ببرید. همچنین این امکان وجود دارد که بخشی از زمان آنها را برای آموزش‌های کلاسی صرف کنید. هرچند با توسعه فضای مجازی و امکان برگزاری کلاس‌های آنلاین و آفلاین کار شما بسیار راحت‌تر هم شده است. می‌توانید ویدیو آموزش‌ها را از یک استاد خبره دریافت کنید و آن را در اختیار کارکنان خود قرار دهید.

انتخاب فعالیت ها و راهبرد ها برای توسعه کارکنان

برای توسعه فردی کارکنان باید یک راهبرد مناسب داشته باشید. راهبرد باید بر اساس چشم اندازها و اهداف سازمان تعیین گردد. در راهبرد باید نقاط ضعف و قوت برند را شناسایی کرده و فرصت‌ها یا تهدیدها را بررسی نمایید. برای تدوین راهبردهای منابع انسانی روش‌های گوناگونی وجود دارند که می‌توانید از آنها بهره ببرید. مثلاً می‌توانید از مدل یکپارچه برای توسعه کارکنان خودتان بهره ببرید. به طور کلی در تدوین راهبرد باید به پارامترهایی مثل حوزه‌های دانش، تعیین سطح کیفیت دانش کارکنان، ارزیابی دانش فعلی آنها و شکاف دانش بین کارکنان فکر کنید.

اجرای برنامه و نظارت بر میزان پیشرفت آن

پس از اینکه برنامه توسعه فردی کارکنان را طراحی کردید وقت اجرای آن می‌رسد. باید چندین سرپرست برای اجرای این برنامه مشخص کنید و اختیاراتی به آنها دهید. دقت داشته باشید که سرپرستان تاثیر زیادی در موفقیت کار می‌توانند داشته باشند. پس از اینکه وظایف هر کدام از کارکنان کسب و کارتان مشخص شد، باید در کنار اجرای برنامه روی عملکرد آنها هم نظارت داشته باشید. البته پیشنهاد می‌کنیم نظارت بر میزان پیشرفت کارکنان را به سرپرستان آنها واگذار نمایید.

بازخورد گرفتن از سرپرستان

پس از اینکه برنامه توسعه فردی کارکنان را اجرا کردید طبیعتاً برای اطمینان از حسن انجام وظایف باید از آنها بازخورد بگیرید. سرپرست‌هایی که شما تعیین کرده‌اید وظیفه دریافت بازخورد از کارکنان را بر عهده خواهند داشت. آنها باید بررسی کنند که آیا کارکنان توانسته‌اند از برنامه توسعه فردی استفاده کرده و رشدی داشته باشند. اگر اکثر کارکنان با برنامه فعلی مشکلی نداشتند، نقشه راه تدوین شده را ادامه دهید و به کارکنانی که مشکل دارند کمک کنید تا به بقیه برسند.

با این حال اگر مشاهده کردید که مشکلات رایجی برای تمام کارکنان در مسیر توسعه فردی به وجود آمده است، باید مجدداً برنامه را بررسی کرده و نسبت به ایجاد تغییرات در آن اقدام نمایید. انعطاف پذیری در مسیر توسعه فردی یک شرکت بسیار مهم است.

 

توسعه کارکنان

 

 

فرم توسعه فردی کارکنان چیست؟

فرم توسعه فردی کارکنان در واقع یک فرم حاوی مواردی است که به کارکنان کمک می نماید تا بتوانند در تعیین اهداف شغلی خود و روند توسعه آن‌ها موفق عمل کنند.فرم توسعه فردی، برنامه توسعه فردی (IDP) است که گام‌های لازم برای رسیدن به اهداف تعیین شده و منابع و حمایت هایی که کارکنان برای موفقیت نیاز دارند را در برمی گیرد.

استفاده از فرم توسعه فردی کارکنان چه مزایایی دارد؟

  • وضوح و تمرکز را در روند توسعه فردی کارکنان افزایش می دهد و به کارکنان کمک می کند تا در تعیین اهداف و پیگیری آن ها واضح، شفاف و متمرکزتر می شوند.
  • شفافیت و گام های مشخص علاوه بر افزایش تمرکز، موفقیت را افزایش داده و کارکنان مشاهده می کنند که چگونه قدم  به قدم به اهداف خود می رسند و در نتیجه انگیزه آنان افزایش می یابد.
  • کارکنان با استفاده از این فرم بهتر می توانند مهارت‌ها و دانش خود را بهبود دهند و به دنبال آن  عملکردشان را ارتقا دهند.
  • استفاده از این فرم توسعه به کارمندان این احساس را می دهد که در حال رشد و توسعه هستند و در نتیجه به احتمال بیشتری در سازمان می مانند.

فرم توسعه فردی کارکنان شامل چه مواردی است؟

  • اطلاعات کارکنان شامل  نام، عنوان شغلی، بخش و غیره
  • اهداف شغلی مد نظر کارکنان و کارفرمایان درکوتاه ‌مدت و بلند مدت
  • مهارت‌ها، فنون و دانش مورد نیاز کارکنان برای اینکه به اهداف تعیین شده برسند.
  • فعالیت و گام هایی که کارکنان باید برای توسعه و رسیدن به اهداف تعیین شده خود، انجام دهند.
  • منابعی که برای پشتیبانی از کارکنان در دسترس قرار دارد، مانند دوره‌های آموزشی، کمک گرفتن از افراد حرفه ای تر در مجموعه و…
  • جدولی شامل برنامه های زمانی برای انجام گام های تعیین شده
  • ارزیابی موفقیت در اجرای برنامه

 

توسعه فردی کارکنان

منبع: Cloverleaf.me

جمع بندی

موفقیت یک برند یا کسب و کار به راحتی اتفاق نمی‌افتد و برای رسیدن به آن باید برنامه‌ریزی‌های متعددی انجام داد و روی فاکتورهای مختلفی کار کرد. یکی از موضوعات مهم در پیشرفت سازمان‌ها توسعه فردی کارکنان می‌باشد. توسعه فردی هم به کارکنان کمک می‌کند تا در مسیر پیشرفت قرار گیرند و انگیزه خود را روز به روز تقویت نمایند و هم برای شرکت‌ها جهت تامین نیروی متخصص مفید خواهد بود.

اگر بتوانید نیروی کار ساده خودتان را تبدیل به یک فرد متخصص کنید مسیر بهتری را طی کرده‌اید تا اینکه بخواهید یک متخصص جدید استخدام نمایید. برای رسیدن به برنامه توسعه فردی باید مراحلی را دنبال کنید و روی پارامترهای مختلفی تمرکز داشته باشید. مطمئن باشید با اجرای صحیح برنامه توسعه فردی می‌توانید به اهداف خودتان برسید و در کارتان موفق باشید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *