حل مسئله در مدیریت منابع انسانی

حل مسئله در مدیریت منابع انسانی

حل مسئله در مدیریت منابع انسانی هر سازمان موضوع کلیدی محسوب می‌شود. حل مسئله و چابک‌سازی دو مفهومی هستند که در مدیریت منابع انسانی ارتباط نزدیکی با یکدیگر پیدا می‌کنند. در واقع وقتی مدیران منابع انسانی توانایی حل مسئله داشته باشند نسبت به یک مشکل اطلاعات بهتری به دست می‌آورند و برای تجزیه و تحلیل آن صحیح‌تر عمل می‌کنند. این موضوعات کمک می‌کند تا آنها سریعتر فرایند چابکسازی را دنبال کرده و آن را در سازمان خود پیاده‌سازی نمایند. چابک سازی که بر اثر حل مسئله رخ دهد کمک می‌کند تا سازمان نتایج مطمئن‌تری از عملکرد کارکنان به دست آورد. از طرفی برای اینکه کسب و کار شما جلوتر از برنامه از پیش تعیین شده حرکت کند باید به طور منظم تجزیه و تحلیل مشکلات را در منابع انسانی انجام دهید. در ادامه با موضوع حل مسئله در مدیریت منابع انسانی بیشتر آشنا خواهیم شد.

مهارت حل مسئله چیست؟

حل مسئله در مدیریت منابع انسانی همانگونه که گفتیم بسیار کلیدی و مهم است. در واقع حل موثر مشکلات و مسائل سازمان را می‌توانیم کلیدی‌ترین مسئولیت متخصصان منابع انسانی بدانیم. این افراد به عنوان میانجی و تسهیل کننده تعارضات در هر سازمان شناخته می‌شوند. البته آنها در این زمینه آموزش‌های لازم را دیده‌اند تا بتوانند مسائل و مشکلات مختلفی که بین کارکنان و همچنین بین کارکنان و مدیریت ایجاد می‌گردد را به خوبی برطرف سازند. مهارت حل مسئله در مدیریت منابع انسانی یکی از ویژگی‌هایی است که هر سازمان هنگام استخدام متخصصان این حوزه آن را بررسی می‌کند. با کنترل اختلافات و مشکلاتی که در سازمان ایجاد می‌شود مدیران منابع انسانی می‌توانند محیط کاری مثبتی ایجاد کرده و رضایت کارکنان را افزایش دهند.

 

حل مسئله

در تی‌تایم بخوانید : اصطلاحات منابع انسانی به انگلیسی | HRMS برای کسب و کار | اجایل | سوالات مصاحبه کاری | HR چیست؟  | مدیریت منابع انسانی | فرآیندهای منابع انسانی | سرمایه انسانی

 

این موضوع کمک می‌کند تا بهره‌وری نیروی انسانی بهبود پیدا کرده و کارکنان در مسیر صحیح‌تری به فعالیت خود ادامه دهند. کاملا مشخص است که متخصصان منابع انسانی نقش مهمی در حفظ هارمونی و حل تعارضات محیط کار دارند. آنها از علم و تخصص خود کمک می‌گیرند تا پویایی محیط کار را حفظ کرده و راه حل‌هایی پیدا کنند که همه طرف‌های درگیر در یک مسئله را راضی نماید. متخصصان منابع انسانی سعی می‌کنند از طریق مهارتی که دارند تعارضات را به سرعت برطرف کرده و به طور موثر آنها را رسیدگی نمایند. این افراد قدرت عجیبی دارند که بتواند از تشدید اختلافات پیشگیری کرده و از ایجاد اختلالات بیشتر در محل کار جلوگیری به عمل آورند.

 

روش های حل مسئله و تصمیم گیری

برای حل مسئله در مدیریت منابع انسانی می‌توان از روش‌های گوناگونی استفاده کرد. چند نمونه از روش‌هایی که در مدیریت حل مسئله و تصمیم گیری برای مدیران منابع انسانی کاربرد دارند را خدمتتان بیان می‌نماییم:

  • مدیریت تغییر:یکی از روش‌هایی که مدیران منابع انسانی با کمک آن می‌توانند مسائل را حل کنند، مدیریت تغییر است. مدیریت تغییر افراد، تیم‌ها و سازمان‌ها را از طریق یک فرایند مناسب از ساختار فعلی به ساختار مطلوب آینده منتقل می‌کند. هدف از مدیریت تغییر به حداقل رساندن اختلالات و اثرات منفی برای به حداکثر رساندن مزایای عملکرد کارکنان می‌باشد. یکی از مسائل و مشکلاتی که در این زمان به وجود می‌آید و باید برطرف گردد مربوط به ارتباط بین کارکنان است.
  • برنامه‌ریزی:غیر ممکن است برای برنامه‌ریزی نیروهای سازمان مسئله و مشکلی پیش نیاید. در این موقع مدیران منابع انسانی باید قدرت حل مسئله خود را به خوبی نشان دهند. حل مسئله در مدیریت منابع انسانی برای برنامه‌ریزی با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به نیروی کار فعلی و توجه به مهارت‌های او خواهد بود. مدیران منابع انسانی با کمک این اطلاعات می‌توانند برنامه بهتری برای آینده طراحی کنند.
  • پیش بینی:مهارت حل مسئله در مدیریت منابع انسانی کمک می‌کند تا مشکلات احتمالی آینده را سریعتر بتوان پیش بینی و برطرف کرد. این یک موقعیت ایده‌آل برای کارکنان هر سازمان است که فرصت‌های آینده را به راحتی از دست ندهند و با مشکلات و چالش‌های احتمالی به خوبی مقابله نمایند.
  • استخدام:دیگر فرصتی که توانایی حل مسئله در مدیریت منابع انسانی به یک سازمان می‌دهد جذب و استخدام نخبگان است. مدیران یک سازمان به خوبی می‌توانند با برطرف کردن ایرادات موجود در فرایند گزینش افرادی را به استخدام درآورند که جزء نخبگان هستند و می‌توانند برای آینده موفقیت را تضمین نمایند.

 

حل مسئله در منابع انسانی

 

مراحل تصمیم گیری و حل مسئله در مدیریت منابع انسانی چیست؟

حل مسئله در مدیریت منابع انسانی به راحتی اتفاق نمی‌افتد و در چندین مرحله انجام خواهد شد. برای اینکه بتوانید به خوبی با مسائل و مشکلاتی که در این حوزه اتفاق می‌افتد مواجه شوید بهتر است با مراحل زیر آشنا گردید:

  • شناسایی علت:اولین کاری که مدیران منابع انسانی در حل مسئله باید انجام دهند شناسایی علت است. تا زمانی که علت کشف نشود هیچ کار دیگری نمی‌توان انجام داد و تجزیه و تحلیل رقم نمی‌خورد. مدیران باید تلاش کنند علت دقیق ماجرا را پیدا کنند و صرفاً سراغ علل سطحی و ظاهری نروند. آنها باید همه چیز را بررسی کنند و براساس علتی که پیدا می‌کنند به دنبال راه حل باشند.
  • ایجاد راه حل جایگزین:حل مسئله در مدیریت منابع انسانی در گام دوم با پیدا کردن راه حل‌های جایگزین همراه است. این راه حل‌ها می‌توانند مشکل اصلی را برطرف کرده و نیاز سازمان را پاسخ دهند. خلاقیت در این مرحله نقشه ویژه‌ای دارد و می‌تواند به حل بهتر مشکل کمک کند. بهتر است از ایده‌های تیم مدیریت منابع انسانی برای این مرحله از کار خودتان کمک بگیرید.
  • ارزیابی:در گام سوم حل مسئله در مدیریت منابع انسانی شما باید از بین راه‌های پیدا شده ارزیابی‌های خودتان را انجام دهید و کارآمدترین مسیر را انتخاب کنید. در این مرحله لازم است از بین روش‌های گوناگون و معیارهای مختلف برای مقایسه و رتبه‌بندی راه حل‌های جایگزین بهره ببرید.
  • اجرا:لازم است راه حل انتخابی را اجرا کرده و روی انجام آن نظارت کامل داشته باشید. باید راه حل را به صورت سیستماتیک و به موقع برنامه‌ریزی و اجرا نمایید. همچنین لازم است راه حل را به همه طرف‌ها اطلاع داده و از حمایت و همکاری آنها بهره‌مند گردید.

 

حل مسئله در مدیریت منابع انسانی

 

تکنیک های حل مسئله در مدیریت منابع انسانی

یکی از موضوعات اساسی که به حل مسئله در مدیریت منابع انسانی کمک می‌کند، تکنیک‌های انجام این کار است. با مهم‌ترین تکنیک‌های حل مسئله بیشتر آشنا خواهیم شد:

  • تجزیه و تحلیل درخت مسئله:روش درختی برای حل مسئله در مدیریت منابع انسانی بسیار کاربردی است. به این روش تحلیل موقعیتی هم می‌گویند و شامل یک نمودار جریان است که در آن مسائل اصلی و علل و اثرات آنها ترسیم می‌گردند.
  • تجزیه و تحلیل ریشه‌ای:در روش تجزیه و تحلیل علت ریشه‌ای برای حل مسئله در مدیریت منابع انسانی دنبال جایی هستیم که مشکل از آنجا نشات گرفته است. در واقع طی این روش به دنبال آن هستیم که یک راه حل دائمی برای مشکل پیدا کنیم و صرفاً دنبال درمان‌های موقت نخواهیم بود. معمولاً برای رسیدگی به مواردی مثل جابجایی بالای کارکنان، روحیه پایین، یا برنامه های آموزشی ناکافی تجزیه و تحلیل علت ریشه‌ای استفاده می‌شود.
  • تجزیه و تحلیل CTWOE:در این تجزیه و تحلیل همانگونه که از نام آن مشخص می‌باشد سراغ روشی به نام CTWOE می‌رویم. CTWOE  ابزاری است که در تفکر سیستمی و روش شناسی سیستم‌های نرم برای تحلیل و ارزیابی مسائل و موقعیت‌های پیچیده استفاده می‌شود. در این روش روی عناصری مثل مشتریان، بازیگران، فرایند تبدیل، جهان بینی و محدودیت‌های محیطی تاکید می‌کنیم.
  • تحلیل Kepner Tregoe:تجزیه و تحلیل Kepner Tregoe  روشی خاص برای حل مسئله در مدیریت منابع انسانی بوده که توسط چارلز کپنر و بنجامین ترگو به وجود آمده است. این روش بر اساس اطلاعات ساختار یافته و روش سیستماتیک برای شناسایی و حل مشکلات تصمیم گیری و ارزیابی نتایج بالقوه خواهد بود.
  • تجزیه و تحلیل SCAMPER:یکی از تکنیک‌های خلاقانه برای حل مسئله در مدیریت منابع انسانی SCAMPER است. SCAMPER به تولید ایده های جدید برای محصولات، خدمات و فرآیندها کمک می کند.

 

مثال برای روش حل مسئله در سازمان

برای اینکه حل مسئله در مدیریت منابع انسانی را بهتر متوجه شوید، لازم است با یک مثال آن را قابل درک کنیم. سازمانی را فرض کنید که وظیفه آن توسعه یک برنامه مدیریت مالی تحت وب جدید است. در این سازمان یک مشکل بزرگ وجود دارد و سبب شده تا دو نقطه عطف مهم از دست بروند. مشکل ایجاد شده به دلیل اختلال در ارتباطات بوده که سبب چالش برای اعضای تیم جهت ارتباط گرفتن با یکدیگر شده است. برای حل مسئله در مدیریت منابع انسانی جلسات ۱۵ دقیقه‌ای روزانه تشکیل داده شده و بستری فراهم گردید تا مشکل سریعتر حل شود. برای برطرف شدن سریع مشکل ردیابی وظایف در یک صفحه گسترده مشترک آغاز شده تا همه دیدگاه بهتری نسبت به پروژه داشته باشند.

در طول دو هفته، همکاری‌ها و ارتباطات به طور قابل توجهی بهبود پیدا کردند. با وجود تمام چالش‌هایی که در این مسیر ایجاد شده بود اما با مدیریت منابع انسانی پروژه برنامه تحت وب تنها یک هفته پس از مهلت اولیه تحویل داده شد. در این مدت با طرف مقابل صحبت‌های لازم انجام شده و زمان کافی از او گرفته شد. نکته جالب این است که ترفندهای به کار رفته در مسیر انجام این پروژه نه تنها سبب حل مشکل شد بلکه کارایی منابع انسانی را برای پروژه‌های بعدی نیز به طور قابل توجهی افزایش داد. همه این موارد در کنار یکدیگر کمک کردند تا حل مسئله در مدیریت منابع انسانی سریع‌تر رخ دهد.

 

مثال حل مسئله در سازمان

 

اهمیت حل مسئله در مدیریت منابع انسانی

حل مسئله در مدیریت منابع انسانی بسیار مهم و ضروری است. توانایی حل مسئله برای برطرف کردن مشکلاتی که کارکنان با آن مواجه هستند ضروری خواهد بود. اگر از افراد متخصص و مجرب در تیم مدیریت منابع انسانی کمک گرفته شده باشد احتمالاً محیط کاری سازگارتر و سازنده‌تری در آینده خواهید داشت. مدیران منابع انسانی موفق سعی می‌کنند با ایجاد کار تیمی و تفکر انتقادی برطرف کردن مشکلات را تسریع بخشند. اگر مدیران منابع انسانی نتوانند مسائل را در کوتاه‌ترین زمان حل کنند ارتباطات بین کارکنان و مدیران مختل می‌شود و این برای سازمان اصلاً مطلوب نیست.

حل مسئله در مدیریت منابع انسانی یکی از وظایفی است که کمک می‌کند مدیران و کارکنان عملکرد بهتری در راستای اهداف سازمان داشته باشند. برخی مسائل و مشکلات کوچک گاهی اوقات با یک ترفند ساده برطرف می‌شوند و اگر این اتفاق رخ ندهد نتایج زیان باری به همراه دارند. یک اختلال کوچک در فرایندهای منابع انسانی می‌تواند هزینه‌های زیادی به سازمان اعمال کند و سبب دور شدن کارکنان و مدیران از اهداف اصلی گردند. بنابراین حل مسئله در مدیریت منابع انسانی به شدت ضروری و کلیدی است و نباید آن را نادیده گرفت.

 

چگونه مهارت حل مسئله و تصمیم گیری را در خود افزایش دهیم؟

برای تقویت مهارت حل مسئله در مدیریت منابع انسانی بهتر است چند نکته مهم را مد نظر قرار دهید. نکات زیر کمک می‌کنند تا در تصمیم گیری و حل مسئله موفق‌تر عمل کنید:

  • سعی کنید قدرت ادراک خودتان را افزایش دهید و اگر یک ساعت برای حل مشکل وقت دارید ۵۵ دقیقه آن را صرف فکر کردن به اصل مشکل نمایید.البته این پیشنهاد ما نیست و آلبرت انیشتین برای برطرف کردن مشکلات خود از آن کمک می‌گرفته است.
  • تا جایی که می‌توانید قدرت تحقیق و جستجو را در خودتان تقویت نمایید. ذهن انسان توانایی پاسخگویی به همه مشکلات را ندارد و برای حل مسئله در مدیریت منابع انسانی باید محقق خوبی باشید.هر چقدر قدرت جستجوگری و تحقیق در شما بهتر باشد سریعتر می‌توانید راه حل‌ها را پیدا کرده و با استفاده از آنها مشکلات را برطرف سازید.
  • برای برطرف کردن مشکلاتو حل مسئله در منابع انسانی اگر بتوانید آنها را در ذهن خودتان تجسم نمایید عالی خواهد بود. سعی کنید تا جایی که می‌توانید بازنمایی تصویری از مسائل و مشکلات خودتان داشته باشید و آنها را در یک نمودار ساده خلاصه کنید. به این ترتیب می‌توانید مشکل را طی چند مرحله برطرف نمایید.
  • تقویت راه حل در وجود انسان و جستجو برای پیدا کردن راه حل‌ها کمک می‌کند تا مشکلات را سریعتر حل کنید.افراد خلاق برای حل مسئله در مدیریت منابع انسانی معمولاً با چالش‌های کمتری مواجه می‌شوند و می‌توانند به خوبی با آنها مقابله کنند.

 

تکنیک های حل مسئله در مدیریت منابع انسانی

 

جمع‌ بندی

حل مسئله در مدیریت منابع انسانی یکی از وظایف و مسئولیت‌های کلیدی مدیران این بخش از هر سازمان است. مدیران منابع انسانی باید تلاش کنند توانایی حل مسئله را در خود تقویت نمایند تا سریعتر بتوانند سازمان را به مسیر اصلی خود بازگرداند. البته حل مسئله نیازمند دقت و تفکر فراوان است تا مدیر بتواند با آن به خوبی مقابله نماید. حل مسئله در مدیریت منابع انسانی کمک می‌کند تا بسیاری از چالش‌ها برطرف شوند و اهداف سریعتر محقق گردند.

منبع : thefutureworldofwork.org

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *