مدل کار ترکیبی چیست؟ | 6 راه برای بهبود دورکاری

مدل کار ترکیبی چیست؟ | 6 راه برای بهبود دورکاری

مدل کار ترکیبی (هیبریدی)

اکنون بسیاری از سازمان‌ها، با استفاده از مدل کار ترکیبی کارمندان خود را مدیریت می‌کنند. در این مقاله به درک چیستی مدل کار ترکیبی چیست و چگونگی کمک این مدل به ما صحبت خواهیم کرد.


محیط کار ترکیبی چیست؟

به عبارت ساده، مدل کار ترکیبی مدلی است که در آن سازمان‌ها به دنبال ساده و انعطاف‌پذیر کردن کارها برای کارکنان خود هستند. این محیط کاری، به کارمندان اجازه می‌دهد تا وظایف خود را در هر زمان و مکانی انجام دهند. امروزه، سازمان‌ها برای در نظر گرفتن ترجیحات کارمندان، از مدل محیط کار ترکیبی استفاده می‌کنند.

طبق پژوهش‌های انجام شده، حدود نیمی از کارمندان(48%) علاقمندند تا چند روز در هفته را به صورت دورکاری انجام وظیفه کنند.

مدل کار ترکیبی
مدل کار ترکیبی


چالش‌های مدل کار ترکیبی(هیبریدی)

چالش‌های فراوانی پیش‌روی سازمان‌هایی است که از مدل کار ترکیبی استفاده می‌کنند. در ادامه به شرح برخی از این چالش‌ها می‌پردازیم:

 


عدم هماهنگی میان کارکنان

گاهی اوقات، هماهنگی و هم‌سو شدن کارمندان داخل دفتر و کارمندان دورکار به سختی شکل می‌گیرد. این عدم هم‌سویی می‌تواند بر عملکرد و همچنین رابطه همکاران اثرگذار باشد.


ضعف در ارتباط و همکاری

این قضیه، یکی از چالش‌های اصلی مدل کار ترکیبی است. زمانی که برنامه‌ریزی دقیقی(زمان آغاز و پایان) برای انجام یک پروژه وجود نداشته باشد، معمولا ارتباطات کاری نادرستی شکل می‌گیرد. در واقع، این چالش زمانی پدیدار می‌شود که اعضای تیم شما در زمان‌ها و با سرعت‌های مختلفی کار می‌کنند، در این صورت همکاری بسیار دشوار می‌شود.


عدم استفاده از محل کار

به فرض این‌که تمام کارمندان شما دور کار باشند، باز هم سازمان شما به یک فضای اداری نیاز خواهد داشت. زمانی که کارمندان شما در سازمان حضور نداشته باشند، تمام امتیازات اداری همانند اتلاف منابع خواهد بود.

به همین دلیل است که بسیاری از سازمان‌ها به فضاهای همکاری مشترک روی آورده‌اند. چرا که سازمان با یک سرمایه‌گذاری اندک به طیف وسیعی از امکانات دست می‌یابد.


تعصب ناخودآگاه

مدل کار ترکیبی می‌تواند به تعصب ناخودآگاه در سازمان دامن بزند. مطالعات نشان داده است که در ارزیابی عملکرد کارمندانی که در دفتر کار می‌کنند نسبت به کارمندان دورکار مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرند.

با این حال شما می‌توانید با یک نرم‌افزار مدیریت عملکرد (معرفی 5 نرم افزار مدریت منابع انسانی)، عملکرد کارکنان در ساعات کاری را زیر نظر بگیرید و این چالش را حل کنید.

موارد گفته شده برخی از چالش‌هایی است که مدل کار ترکیبی ایجاد می‌کند. اکنون نگاهی می‌اندازیم به آنچه مدیران با انجام آن می‌توانند یک مدل موفق از محیط کار ترکیبی را اجرا کنند:


مدیریت مدل کار ترکیبی برای موفقیت 100%

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که 75% از کارمندان حاضر هستند تا یک یا چند مزیت کار در دفتر را نداشته باشند ولی آزادی انتخاب محیط کار خود را داشته باشند. علاوه بر این، 64% از کارمندان برای دسترسی به دفتر ماهیانه حدود 300 دلار هزینه می‌کنند.

با در نظر گرفتن این نکات می‌توانید مدل کار ترکیبی موفقی خواهید داشت.


درک نیازها و ترجیحات کارمندان

جهت به حداقل رساندن جنبه‌های منفی مدل کار ترکیبی، باید بررسی دقیقی از تاثیر آن بر مشارکت و بهره‌وری کارکنان داشته باشید. کاهش همکاری کارکنان یکی از رایج‌ترین جنبه‌های منفی دورکاری است. به همین جهت، درک عواقب ناشی از جدایی فیزیکی کارکنان امری ضروری است.

باید در نظر داشت که تصمیم کارکنان برای این‌که در چه محیطی کار کنند به دو عامل کلی بستگی دارد، اول بر این اساس که برای انجام وظایف به چه چیزهایی نیاز دارند(39%)، و دوم، در آن روز چه افرادی در محل کار حضور دارند(37%). برای ایجاد یک محیط کار ترکیبی موفق، بررسی ترجیحات کارکنان و ماهیت کار آنها ضروری است.

ارتباطات کارکنان
ارتباطات کارکنان


ایجاد فضا برای ارتباطات

دستیابی به هم‌سویی سازمانی با کیفیت، کار آسانی نیست. هرچند امروزه، هم‌سویی سازمانی اهمیت فراوانی پیدا کرده است، اما دستیابی به آن در یک محیط کار ترکیبی بسیار دشوار است. به همین دلیل، ایجاد فضا برای ارتباط درباره استراتژی‌ها، اهداف، ماموریت و چشم‌انداز سازمان بخشی از نظم این محیط کار است. جالب است بدانید، تنها 61% کارمندان دورکار احساس می‌کنند که کاملا در جریان آنچه در دفتر می‌گذرد، قرار دارند.


اولویت دادن به ارتباطات کارکنان

ارتباطات مناسب کارکنان پیش نیاز موفقیت یک محیط کار ترکیبی است. بسیاری از کارفرمایان برای بهبود سطح ارتباطات در سازمانشان تلاش می‌کنند و بسیاری از آنها ارتباطات در محل کار را در اولویت خود قرار داده‌اند.

بر اساس تحقیقات:

اولین انتظار از کارمندان این است که بتوانند در سازمان ارتیاطات معنادار و موثر ایجاد کنند.

تنها 42% از کارمندان می‌گویند؛ سازمان برای برقراری ارتباطات موثر تلاش می‌کند.

معمولا فقدان فناوری ارتباطی مناسب، مهم‌ترین مانع برای بهبود ارتباطات سازمانی به شمار می‌رود.


بازخورد

برای ایجاد یک محیط کار ترکیبی باید تمایل به شنیدن و صحبت کردن با کارمندان خود را افزایش دهید. بازخورد کارکنان شما برای درک تاثیر محیط کار ترکیبی بر بهره‌وری و مشارکت کارکنان بسیار مهم است. به همین دلیل است که بسیاری از سازمان‌های موفق دنیا برنامه‌ای مدون برای نظرسنجی منظم از کارکنان خود دارند. در حالی که در چند سال گذشته نظرسنجی‌ها به صورت سالیانه انجام می‌شد، امروزه، برخی از سازمان‌ها به جمع‌آوری بازخوردهای روزانه از کارمندان خود روی آورده‌اند. با این حال، بسیاری از کارفرمایان دریافت بازخورد از کارمندان، به‌خصوص کارمندانی که در دفتر حضور ندارند، را کاری سخت و طاقت‌فرسا عنوان می‌کنند. اما با این حال، با استفاده از فناوری مناسب می‌توان بازخوردی منظم و صادقانه را به سادگی از کارمندان دریافت کرد.


تبعیض قائل نشوید

اخیرا نکته‌ای مطرح شده است که باعث نقد مدل محیط کار ترکیبی شده است، آن نکته، یکسان اعطا نشدن حقوق و مزایا است. در یکی از این نقدها آمده است؛ «رویکرد مدل کار ترکیبی ممکن است باعث ایجاد دو تجربه متفاوت درباره تجربه کاری شود ولی از طرف دیگر سبب نابرابری در رابطه با سنجش عملکرد و مسیر شغلی کارمندان می‌گردد.» مطالعات بیشتر نشان می‌دهد که احتمال ترفیع کارمندان حاضر در دفتر بیشتر است. طبق یک نظرسنجی، 64% از مدیران، کارمندان حضوری را در اولویت افزایش حقوق قرار می‌دهند. علت این امر آن است که مدیران بر این باورند که کارمندان حضوری بیشتر از کارمندان دورکار فعالیت می‌کنند. برای اصلاح این امر، نیاز است تا سازمان‌ها بر آموزش مدیران سرمایه‌گذاری کنند تا از تبعیض در بررسی عمکلردها جلوگیری شود.


مزایای متفاوت برای کارمندان دورکار

سازمان‌هایی که از مدل محیط کار ترکیبی استفاده می‌کنند باید درباره ارائه مزایا به کارمندان خود تجدیدنظر کنند. برای مثال، ارائه کمک هزینه سفر برای کارمندان حضوری بسیار مناسب می باشد ولی این دسته از مزایا برای کارمندان دورکار مناسب نیست. چرا که آنها انتظار کمک هزینه‌هایی برای اینترنت و لپ تاپ را دارند.


مزایای مدل محیط کار ترکیبی

تحقیقات فراوانی وجود دارد که در نتیجه‌گیری مدل محیط کار ترکیبی را مناسب‌تر از مدل‌های دیگر توصیف کرده‌اند. در این تحقیقات ثابت شده است که محیط کار ترکیبی سبب افزایش انگیزه در کارکنان، فعالیت بیشتر و بهره‌وری بیشتر می‌شود.

در ادامه برخی از مزایای این مدل را از نظر می‌گذرانیم.


تجربه بهتر کارمندی

طبق پژوهش‌های انجام شده اکثر کارمندان(66%) دائما از سلامت و ایمنی خود در هنگام بازگشت به منزل ابراز نگرانی می‌کنند. حدود 56% از کارمندان مایل هستند تا در یک محیط کار ترکیبی مشغول به کار باشند. چرا که محیط کار ترکیبی انعطاف‌پذیری بیشتری دارد که نتیجه آن تعادل بهتر میان کار و زندگی کارمندان می‌باشد.


افزایش بهره‌وری و انگیزه

بر اساس نظرسنجی موسسه افکارسنجی گالوپ، کارمندان دورکار بیشترین انگیزه را دارند. به همین دلیل، اگر خواهان بهترین عملکرد هستید باید به کارمندان خود اجازه دهید تا در صورت نیاز از راه دور کار کنند. زمانی که کارکنان با انگیزه هستند بهره‌وری بالاتری داشته و بهترین عملکرد خود را ارائه می‌دهند.


جذب و حفظ آسان‌تر

تحقیقات نشان داده است که در یک محیط کار ترکیبی، 41% از کارمندان مشکلی با انجام وظایف تعریف شده یک شغل با درآمد پایین‌تر ندارند.


تاثیر مثبت بر سلامت روان

اگر کارمندی ترجیح می‌دهد دورکار باشد و خود را از هزینه‌های رفت و آمد نجات دهد باید این اجازه را داشته باشد. اگر کارمندی بخواهد به صورت حضوری کار کند چرا که در خانه ممکن است احساس انزوا کند، باید به دفتر برود. این نوع از انعطاف‌پذیری تناسب بهتری میان کار و زندگی کارمندان فراهم می‌کند. نتیجه این امر تاثیر مثبت بر سلامت روان کارمندان می‌باشد.


سخن پایانی

برای رساندن سازمان خود به اوج موفقیت‌ها، یک مدل محیط کار ترکیبی را در سازمان خود ایجاد کنید. به هر حال در عصر رقابتی حاضر، نباید اجازه دهید هیچ نوع محدودیت فیزیکی و یا پاندمی بهترین کارمندانتان را از شما بگیرد. تیم سردبیری تی تایم امیدوار است که این مقاله به شما در تعیین چهارچوب های سازمانی کمک کرده باشد. اگر از این مقاله خوشتان آمد؛ لطفا برایمان کامنت بگذارید.

 

 

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *