همه چیز در مورد مدیریت منابع انسانی در کسب و کار ها

همه چیز در مورد مدیریت منابع انسانی در کسب و کار ها

نیروی کار موجود در یک سازمان برای موفقیت آن نقش کلیدی ایفا می‌کنند. آنها صرفاً ابزاری برای دستیابی به اهداف نهایی شرکت نیستند. مدیریت منابع انسانی در کسب و کار مدرن شده و مثل گذشته نیست. تغییر و تحولات جهانی روی مدیران منابع انسانی تاثیر گذاشته و آنها را متفاوت کرده‌اند. نیروی انسانی امروزه یکی از حیاتی‌ترین دارایی‌های هر شرکت محسوب می‌شود و سازمان‌ها در ایجاد و پرورش این سرمایه ارزشمند باید کوشا باشند. به همین دلیل است که باید با نکات مختلف در مورد مدیریت منابع انسانی آشنا شویم.

 

تعریف مدیریت منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی در کسب و کار رویکردی استراتژیک برای مدیریت موثر افراد در یک شرکت یا سازمان است. مدیریت منابع انسانی کمک می‌کند تا فضای رقابت بین کارکنان ایجاد شود. در واقع مدیریت منابع انسانی برای به حداکثر رساندن عملکرد کارکنان در خدمت اهداف استراتژی کارفرما ایجاد شده است. مدیریت منابع انسانی در درجه اول به مدیریت افراد در سازمان‌ها پرداخته و با تمرکز بر سیاست‌ها و سیستم‌هایی که بر طراحی مزایای کارکنان ایجاد شده‌اند نظارت می‌کند. البته مدیریت منابع انسانی در کسب و کار بر موارد دیگری مثل جذب کارکنان، آموزش و توسعه، ارزیابی عملکرد و مدیریت پاداش هم نظارت دارد. این بخش از هر سازمان تغییرات و روابط صنعتی را بررسی کرده و توسعه و اجرای برنامه‌هایی که به افزایش اثربخشی کسب و کار کمک می‌کنند را هدایت می‌نماید.

 

تعریف مدیریت منابع انسانی

بخوانید : اصطلاحات منابع انسانی به انگلیسی | HRMS برای کسب و کار | اجایل | سوالات مصاحبه کاری | HR چیست؟  | مدیریت منابع انسانی | فرآیندهای منابع انسانی | سرمایه انسانی

 

راه اندازی کسب و کار و توجه به منابع انسانی

طبیعی است که مدیریت منابع انسانی در کسب و کارهای جدید هم اهمیت بسیار زیادی دارد. متاسفانه طراحان کسب و کارهای جدید اغلب مسیرهای مختلفی را به صورت همزمان در نظر می‌گیرند و برای کنترل منابع انسانی خود در این مسیرها برنامه‌ریزی خاصی ندارند. یکی از دلایل اصلی که باعث شده اکثر استارتاپ‌ها در جهان شکست بخورند همین موضوع است. آنها نمی‌توانند همه چیز را به خوبی مدیریت کنند و نهایتاً به یک ناهماهنگی عظیم در تیم خود می‌رسند. همین ناهماهنگی نهایتاً منجر به شکست استارتاپ‌ها می‌شود و نتیجه خوبی به همراه ندارد. به همین دلیل است که از همان ابتدای کارمند اختصاصی منابع انسانی باید در کسب و کار حضور داشته باشد. اختصاص مدیر منابع انسانی کمک می‌کند تا استارتاپ شما برای موفقیت بلند مدت در جذب و حفظ استعدادهای برتر آماده شود. یک استارت‌آپ ممکن است بتواند راه خود را به سمت رشد کسب و کار ادامه دهد اما برای مدیریت افراد بدون کمک مدیران منابع انسانی دچار چالش‌های جدی خواهد شد.

 

مدیریت کسب و کار و منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی در کسب و کار وظیفه دارد بین قسمت‌های مختلف هماهنگی ایجاد کرده و سرمایه انسانی را  به طور مناسب در بخش‌های گوناگون تقسیم کند. مدیریت منابع انسانی کسب و کار روی سرمایه‌گذاری بر کارکنان، تضمین امنیت آنها و مدیریت تمام جنبه‌ها از استخدام تا جبران خسارت و توسعه تمرکز می‌کند. مدیران منابع انسانی ممکن است در پرداخت غرامت، آموزش یا مدیریت کارکنان تخصص داشته باشند. اکثر افرادی که در بخش منابع انسانی یک سازمان مشغول به کار می‌شوند، حداقل مدرک لیسانس دارند و برخی از آنها ممکن است در مقاطع تحصیلات تکمیلی هم ادامه تحصیل داده باشند. البته متخصصان HRM فرصت را دارند که از طریق حضور در دوره‌های گوناگون و دریافت گواهینامه‌های حرفه‌ای، مهارت‌های خود را بهبود بخشیده و پتانسیل درآمدی را افزایش دهند. هدف مدیریت منابع انسانی در یک سازمان ایجاد فرهنگی مناسب و رسیدن به اهداف کلی از طریق مدیریت کارکنان می‌باشد. در مورد مدیریت منابع انسانی در کسب و کار لازم است موضوعات مختلفی را با هم بررسی نماییم.

مدیریت منابع انسانی در کسب و کار

در تی‌تایم بخوانید : مدیر توسعه کسب و کار | راه اندازی کسب و کار | وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی

 

نقش منابع انسانی در رشد و توسعه کسب و کارها

مدیریت منابع انسانی در کسب و کار نقش ویژه‌ای برای رشد سازمان ایفا می‌کند. در واقع مدیران منابع انسانی با بالا بردن بهره‌وری اثربخشی کارکنان می‌توانند رسیدن به اهداف سازمان را سریعتر محقق سازند. قطعاً برای رشد کسب و کار، مدیر منابع انسانی که بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد نقش کلیدی خواهد داشت. نمی‌توان منابع انسانی را از استراتژی کسب و کار جدا کرد. به عبارت بهتر منابع انسانی هستند که تمام کارها را در سازمان پیش می‌برند و اگر انگیزه یا توانایی لازم را نداشته باشند تمامی استراتژی‌ها بی‌حرکت می‌مانند.

به همین دلیل مدیریت منابع انسانی در کسب و کار باید تلاش کند خلاقیت و نوآوری را در کارکنان تقویت کرده و آن‌ها را تبدیل به نیروهایی متخصص نماید. وقتی منابع انسانی مهارت کافی داشته باشند و از انگیزه لازم برخوردار گردند آنگاه مسیر رسیدن به اهداف شرکت سریعتر طی خواهد شد. برای ایجاد انگیزه بین کارکنان باید برای آنها پاداش در نظر گرفت و رفاهشان را تامین نمود. البته ایجاد حس رقابت بین نیروی انسانی سازمان هم می‌تواند نقش کلیدی در موفقیت آنها داشته باشد.

 

مدیریت منابع انسانی در کسب و کار و ارزیابی عملکرد

مدیریت منابع انسانی در کسب و کار نسبت به ارزیابی عملکرد کارکنان وظیفه سنگینی بر عهده دارد. ارزیابی عملکرد در حقیقت نوعی روش سیستماتیک برای جمع آوری اطلاعات و نتیجه‌گیری بر اساس آنها می‌باشد. مدیران منابع انسانی با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده در روش سیستماتیک می‌توانند عملکرد منابع انسانی را به خوبی ارزیابی کرده و برای آینده برنامه‌ریزی بهتری داشته باشند. البته از ارزیابی عملکرد کارکنان اهداف مختلفی می‌توان داشت. یکی از اهداف مهم سازمان برای ارزیابی عملکرد کارکنان بررسی میزان دستیابی به اهداف می‌باشد. در واقع سازمان به دنبال آن است که با استفاده از منابع انسانی خود اهدافش را محقق سازد.

بنابراین مدیریت منابع انسانی در کسب و کار برای رسیدن به این اهداف باید میزان عملکرد کارکنان را به خوبی ارزیابی نماید. همچنین بر اساس میزان عملکرد کارکنان سازمان‌ها بهتر می‌توانند تصمیمات استراتژیک جدید اتخاذ کنند و برنامه‌های خود را تدوین نمایند. یکی دیگر از اهداف ارزیابی عملکرد کارکنان آموزش است. ایجاد فرصت‌های جدید برای منابع انسانی سازمان از دیگر اهداف ارزیابی عملکرد آنها می‌باشد و همچنین انطباق اهداف از دیگر مواردی است که احتمالاً مدیران منابع انسانی باید به آن فکر کنند. به طور کلی مدیریت منابع انسانی در کسب و کار باید مرتباً ارزیابی عملکرد کارکنان را انجام دهد تا توانایی برنامه‌ریزی و ایجاد تغییرات را داشته باشد.

 

مدیریت منابع انسانی در کسب و کار و افزایش بهره وری کارکنان

مدیریت منابع انسانی در کسب و کار قطعاً به دنبال افزایش بهره‌وری کارکنان هم خواهد بود. افزایش بهره‌وری کارکنان نتایج بسیار خوبی برای سازمان به همراه خواهد داشت و مدیران منابع انسانی باید برای آن برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند. برای افزایش بهره‌وری ابتدا باید هر کدام از کارکنان را بر اساس صلاحیت‌هایی که دارند به بخش‌های مربوطه منتقل کرد. یکی دیگر از مواردی که در افزایش بهره‌وری کارکنان باید مورد توجه قرار گیرد تنظیم نور است. اگر نور با کیفیت مناسب در محیط منتشر نشود کارکنان درگیر سردرد و خواب آلودگی شده و نمی‌توانند کارایی لازم را داشته باشند.

از طرفی اگر نور بیش از حد منتشر شود این موضوع سبب آزار دیدن چشم کارکنان خواهد شد. از دیگر نکاتی که با کمک آن می‌توان بهره‌وری کارکنان را افزایش داد آماده سازی امکانات رفاهی آنها است. مدیریت منابع انسانی در کسب و کار باید صندلی و میز با کیفیت برای تمامی کارکنان آماده کرده باشد. دمای هوا در محیط نیز باید مطبوع باشد تا کارکنان احساس خوبی از کار کردن داشته باشند. در واقع هوا نباید زیاد گرم یا سرد باشد تا موجب آزار دیدن کارکنان گردد. مدیریت منابع انسانی در کسب و کار باید تلاش کند فضای آرام و ساکت را برای فعالیت کارکنان مهیا نماید. کارکنان یک سازمان زمانی بیشترین بهره‌وری را خواهند داشت که در فضای آرام و به دور از هیاهو کار کنند.

 

نقش منابع انسانی در رشد و توسعه کسب و کارها

 

مدیریت منابع انسانی در کسب و کار و بهبود روابط کاری

یکی از مسائل دیگری که در مدیریت منابع انسانی در کسب و کار مورد توجه قرار می‌گیرد بهبود روابط کارکنان است. هرچه روابط بین کارکنان بهتر باشد و ارتباطات موثرتری بین آنها ایجاد شود مدیران منابع انسانی موفق‌تر بوده‌اند. در حوزه منابع انسانی تعاملات و روابط پیچیده و حساس می‌توانند چشم انداز سازمانی را مشخص نمایند. ارتباطات شفاف و باز گاهی اوقات همانند یک کاتالیزور می‌توانند درک نیازها و انتظارات کارکنان را بهتر نشان دهند. این موضوع اساس سیاست‌های شفاف را تشکیل داده و تضمین می‌کند که کارکنان از شیوه‌ها، دستورالعمل‌ها و فرصت‌های رشد شرکت به خوبی آگاه هستند.

مدیریت منابع انسانی در کسب و کار همچنین نقش اساسی در تقویت روابط مثبت در هر دو زمینه صنعتی و کارکنان ایفا می‌نماید. برای ایجاد ارتباطات بهتر در یک سازمان باید روی مواردی مثل حل تعارض، میانجیگری و حل و فصل اختلافات، ایجاد اعتماد و شفافیت، انتشار اطلاعات، تقویت انگیزه و روحیه کارکنان و مدیریت عملکرد اشاره کرد. به طور کلی مدیریت منابع انسانی در کسب و کار با عملکرد خوب خود می‌تواند اختلافات در سازمان را کاهش داده و با ایجاد هماهنگی و یکدلی کلیه کارکنان را در مسیر موفقیت بهتر هدایت نماید.

 

مدیریت منابع انسانی در کسب و کار و حفظ کارمندان

یکی دیگر از وظایف مدیریت منابع انسانی در کسب و کار، حفظ کارمندان است. مدیران منابع انسانی باید به دنبال آن باشند که از طریق تحلیل عملکرد کارکنان استعدادهای برتر را شناسایی کرده و نسبت به حفظ آنها اقدام نمایند. طبیعتاً کارکنانی که مهارت‌های خوبی داشته باشند به سختی در شغل فعلی باقی می‌مانند و با اولین پیشنهادی که دریافت کنند به دنبال شغل بهتری خواهند رفت. سازمان باید تا جایی که می‌تواند این استعدادها را در مسیر درست خود هدایت کرده و آنها را با پیشرفت و ارتقای شغلی یا هر روش دیگری حفظ نماید. برای درک بهتر اهمیت حفظ کارکنان مفید به این نکته فکر کنید که جابجایی آنها و پیدا کردن جایگزین چقدر هزینه و زمان از سازمان خواهد گرفت.

گاهی اوقات با یک پاداش ساده یا افزایش حقوق و پیشنهاد شغلی بهتر در سازمان می‌توان افراد مفید و ماهر را برای مدت طولانی حفظ کرد و از آنها برای اهداف و آرمان‌های سازمان به خوبی بهره برد. البته اعطای پاداش و ارتقای شغلی باید در یک فضای رقابتی صورت پذیرد اما برای افراد مستعد و کوشا سازمان باید برنامه‌های ویژه‌تری داشته باشد. مدیریت منابع انسانی در کسب و کار باید روابط خوبی با کارکنان داشته باشد و با افراد مستعد به شکلی برخورد کند که احساس صمیمیت پیدا کنند. سازمان‌ها زمانی می‌توانند در مسیر موفقیت باشند که کارکنان مستعد را جذب کرده و در مناسب مهم قرار دهند. مدیریت منابع انسانی در کسب و کار با استفاده از استراتژی‌های گوناگون باید به دنبال این باشد که حفظ کارکنان مستعد را رقم بزند.

 

وظایف مدیریت منابع انسانی در کسب و کار

 

وظایف مدیریت منابع انسانی در کسب و کار

مدیریت منابع انسانی در کسب و کار وظایف گوناگونی بر عهده دارد که باید تلاش کند همه آنها را به بهترین شکل برآورده سازد. با برخی از مهم‌ترین وظایف مدیر منابع انسانی بیشتر آشنا خواهیم شد:

  • مدیریت منابع انسانی در کسب و کار وظیفه گزینش و استخدام نیروهای جدید را برعهده دارد. و باید تلاش کند بهترین‌ها را استخدام کرده و افرادی که در سازمان تلاش کافی برای موفقیت ندارند را کنار بگذارد.
  • یکی دیگر از وظایف مهم مدیر منابع انسانی در یک سازمان توسعه سازمانی است. توسعه سازمانی به فرایندی گفته می‌شود که در آن یک کسب و کار فضا را برای بهبود نیروی کار فعلی خود فراهم می‌کند.
  • مدیران منابع انسانی باید تلاش کنند اطلاعات کارکنان را به خوبی جمع آوری کرده و بر اساس آن پاداش‌ها و مزایای هر کدام از نیروهای انسانی را تعیین نمایند.
  • مدیران منابع انسانی نقش‌های مدیریتی و عملیاتی زیادی هم در سازمان دارند.آنها باید فرایند اجرایی شدن کارها را به خوبی مدیریت کرده و از کارکنان در راستای اهداف سازمان به بهترین شکل بهره ببرند.
  • مدیران منابع انسانی مشاور بخش‌های مختلف هستند و باید در مورد خط مشی و رویه‌های سازمان با مدیران بخش‌های دیگر سازمان همکاری داشته باشند.مدیریت منابع انسانی در کسب و کار با توجه به وظایفی که دارد اطلاعات خوبی از تمام بخش‌ها در اختیار خواهد داشت.

 

جمع بندی و نکات کلیدی مدیریت منابع انسانی

در مورد نحوه مدیریت منابع انسانی در کسب و کار، اهداف و وظایف آن نکات مختلفی را با هم مورد بررسی قرار دادیم. مشخص است که مدیریت منابع انسانی در کسب و کار می‌تواند در پیروزی یا شکست نهایی سازمان نقش کلیدی داشته باشد. یکی از نکاتی که می‌تواند در موفقیت سازمان تاثیر مستقیم بگذارد استعدادیابی نیروها توسط مدیریت منابع انسانی در کسب و کار است. مدیر منابع انسانی می‌تواند با ارزیابی عملکرد کارکنان و ایجاد روابط پایدار بین آنها سازمان را در مسیری صحیح هدایت کند. به طور کلی همه اتفاقاتی که در یک سازمان رخ می‌دهند ارتباط نزدیکی با عملکرد مدیریت منابع انسانی دارند و مدیران این بخش باید تلاش کنند به بهترین شکل نقش خود را ایفا نمایند.

 

منبع : AIHR.com

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *