ضروری ترین مهارت های مدیر منابع انسانی برای 1403

ضروری ترین مهارت های مدیر منابع انسانی برای 1403

تیم‌های منابع انسانی در سراسر جهان نقش کلیدی در موفقیت کسب و کارها ایفا می‌کنند. مهارت های مدیر منابع انسانی در عملکرد او تاثیر مستقیم می‌گذارند. مدیر منابع انسانی باید مهارت‌های منحصر به فردی داشته باشد تا بتواند کسب و کار مورد نظر خود را در مسیری که به موفقیت منتهی می‌شود قرار دهد. بسیاری از موارد در یک کسب و کار مثل حل و فصل اختلافات، جذب استعدادهای جدید و مدیریت اطلاعات محرمانه بر عهده مدیر منابع انسانی است. طبیعتاً این فرایندها روز به روز تغییر پیدا می‌کنند و کسی می‌تواند در آنها موفق باشد که مهارت‌های جدید پیدا کند. در ادامه علاوه بر مدیر منابع انسانی  به بیان مهارت های کارشناس منابع انسانی نیز پرداخته ایم.

مدیریت منابع انسانی

اولین چیزی که در مورد مهارت های مدیر منابع انسانی باید بدانید تعریف این شغل است. مدیر منابع انسانی در هر سازمان وظیفه سازماندهی، هماهنگی و مدیریت کارکنان فعلی برای انجام ماموریت، چشم انداز و اهداف سازمان را بر عهده دارد. او باید افراد جدید را استخدام کند، کارمندان را آموزش دهد، خسارت‌ها را جبران کند و به ایجاد انگیزه در بین نیروی انسانی بپردازد. مدیر منابع انسانی باید به دنبال استراتژی‌هایی باشد که ایمنی کارکنان را تضمین نمایند. مدیر منابع انسانی باید بر اساس قوانین کشور از اطلاعات خصوصی کارمندان حفاظت کرده و امنیت فیزیکی و رفاه ذهنی و عاطفی آنها را کنترل نماید. مدیران منابع انسانی تاثیر زیادی در روان بودن عملکرد کسب و کارها ایفا می‌کنند.

بخوانید : اصطلاحات منابع انسانی به انگلیسی | HRMS برای کسب و کار | اجایل | سوالات مصاحبه کاری | HR چیست؟  | حل مسئله در مدیریت منابع انسانی | فرآیند های منابع انسانی

 

شغل مدیر منابع انسانی

نکاتی را در مورد مهارت های مدیر منابع انسانی خدمتتان بیان کردیم. مدیران منابع انسانی در حقیقت متخصصانی هستند که وظیفه اصلی آنها برنامه‌ریزی استراتژیک برای کارکنان جهت ایجاد فضای کاری مولد است. این مدیران موظف هستند برای تصمیماتی که قرار است روی تمام سطوح مدیریتی شرکت تاثیر بگذارد با مدیران اجرایی آن مشورت نمایند. به همین خاطر آنها وظایف تعریف شده‌ای دارند که در ادامه خدمتتان بیان خواهیم نمود.

 

مدیر منابع انسانی

 

شرح وظایف کارمند اداری و منابع انسانی

وظایفی که خدمتتان بیان خواهیم کرد بخشی از مهارت های مدیر منابع انسانی است. حداقل کارهایی که یک مدیر منابع انسانی در هر شرکتی باید انجام دهد عبارتند از:

  • اولین وظیفه‌ای که هر کارمند اداری و منابع انسانی بر عهده دارد توسعه و اجرای استراتژی‌ها و ابتکارات منابع انسانی است.البته این کار باید بر اساس استراتژی کلی یک شرکت انجام شود. در نتیجه تفکر استراتژیک یکی از مهارت های مدیر منابع انسانی محسوب می شود.
  • وظیفه دیگری که مدیر منابع انسانی بر عهده دارد ایجاد پل ارتباطی بین مدیریت و کارکنان است.این پل ارتباطی منجر به آن می‌شود که مدیران سریعتر به درخواست یا نارضایتی‌های کارکنان رسیدگی کنند و میزان رضایت کارکنان افزایش پیدا نماید.
  • مدیریت فرایند جذب و گزینش از دیگر وظایفی است که مدیر منابع انسانی بر عهده دارد و کارکنان هم باید در این مورد به او کمک نمایند.

(آیا مایل به مطالعه بیشتر در مورد وظایف مدیر منابع انسانی هستید؟ کلیک کنید.)

 

مدیریت کسب و کار

یکی دیگر از موضوعاتی که در بررسی مهارت های مدیر منابع انسانی باید سراغ آن برویم، مدیریت کسب و کار است. برخلاف تصور بسیاری از مردم مدیریت اصلاً کار آسانی نیست و به دانش وسیعی نیاز دارد. مدیریت کسب و کار باید فعالیت‌های تجاری یک سازمان را هماهنگ و ساماندهی نماید. در این زمینه مدیرانی حرفه‌ای‌تر هستند که بتوانند سازمان خودشان را در مسیر رشد و شکوفایی قرار دهند. مدیر منابع انسانی و مهارت‌های آن به یک مدیر کسب و کار کمک می‌کند تا وظایف خود را بهتر انجام دهد و مسیر موفقیت را سریعتر طی کند.

 

شایستگی های مدیر منابع انسانی

بخش دیگری از مهارت های مدیر منابع انسانی مربوط به ویژگی‌هایی می‌شوند که او باید داشته باشد. مدیر منابع انسانی موفق خواهد بود که دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • مدیر منابع انسانی باید از تجربه و تخصص خوبی برخوردار باشد.این تجربه تخصص به او کمک می‌کند تا نظارت خوبی روی منابع انسانی داشته و آنها را به خوبی مدیریت نماید.
  • دیگر ویژگی که یک مدیر منابع انسانی باید از آن برخوردار باشد توانایی ارتباط گرفتن با کارکنان است.هر کدام از کارکنان یک سازمان ویژگی‌های متفاوتی دارند و مهارت های مدیر منابع انسانی و علی الخصوص مهارت های ارتباطی او باید امکان ارتباط گرفتن با تک تک آنان را فراهم کند.
  • داشتن ارتباط مناسب با کارکنان به این معنا نیست که مدیر منابع انسانی بیش از حد با آنها صمیمی و مهربان باشد.او به همین اندازه باید شفقت داشته و با کارکنانی که عملکرد مثبتی ندارند جدی برخورد کند. به این شکل می‌تواند مدیریت خوبی روی تمام منابع انسانی داشته باشد.
  • منابع انسانی یک سازمان همیشه نمی‌توانند عملکرد عالی خود را داشته باشند و گاهی اوقات دچار مشکلاتی می‌گردند. مدیر منابع انسانی باید با صداقت با آنها برخورد کرده و در روزهای سخت شرایطی را به وجود آورد که آنها مشکلات خود را سریعتر برطرف سازند.
  • رهبری یکی از مهمم ترین مهارت های مدیر منابع انسانی به شمار می رود. هیچ مدیری بدون داشتن ویژگی رهبری نمی‌تواند موفق باشد.مدیر منابع انسانی هم از این قاعده مستثنی نیست و باید ویژگی‌های یک رهبر خوب را برای کارکنان شرکت دارا باشد. به این ترتیب کارکنان به او اعتماد کرده و تلاش می‌کنند نظر او را جلب نمایند. ویژگی‌های رهبری استاندارد از جمله اساسی‌ترین شاخصه‌های یک مدیر منابع انسانی موفق محسوب می‌شوند.

 

آموزش های مورد نیاز منابع انسانی

مهارت های مدیر منابع انسانی آنقدر گسترده هستند که افراد علاقه‌مند به این شغل باید آموزش‌های گوناگونی را فرا بگیرند. مدیران منابع انسانی نیاز به دانش مدیریت دارند و باید روابط کارکنان را تنظیم نمایند. پس برای آنها لازم است که آموزش‌هایی در این زمینه فراگیرند. از طرفی هیچ مدیر منابع انسانی موفقی را نمی‌توانید پیدا کنید که فن بیان خوبی نداشته باشد. مدیر منابع انسانی موفق خواهد بود که ارتباط مناسبی با کارکنان ایجاد کرده و آنها را تقسیم به گروه‌های مختلف کند. در واقع مدیر منابع انسانی نیاز به مهارت شبکه سازی هم دارد و این مورد را باید در برنامه‌های آموزشی خود مد نظر قرار دهد. مدیر منابع انسانی موفق خواهد بود که توانایی کنترل زمان را داشته باشد. طبیعتاً باید دوره‌های آموزشی مرتبط با مدیریت زمان را پشت سر بگذارد تا بتواند از پس این کار بر بیاید. مدیران منابع انسانی با نرم‌افزارهای گوناگون کار می‌کنند که قبل از فعالیت در یک شرکت باید روی آنها مسلط شوند.

 

مهارت های مدیر منابع انسانی

 

انواع مهارت های مدیر منابع انسانی

تا اینجا نکات مختلفی را در مورد مهارت های مدیر منابع انسانی خدمتتان بیان کردیم. اکنون می‌خواهیم در مورد مهارت‌های ضروری یک مدیر منابع انسانی صحبت کنیم و نکاتی را در این زمینه خدمت شما بیان نماییم. مهارت‌هایی که در ادامه خدمتتان معرفی خواهیم کرد برای انجام وظایف یک مدیر منابع انسانی ضروری هستند. پس اگر می‌خواهید وارد این شغل شوید یا در آن فعالیت دارید حتماً به دنبال تقویت این مهارت‌ها در خودتان باشید.

 

مهارت های مدیر منابع انسانی : ۱.مهارت های انسانی

بخشی از مهارت های مدیر منابع انسانی مربوط به ویژگی‌هایی هستند که یک انسان برتر باید داشته باشد. مدیر منابع انسانی باید هوش خوبی داشته باشد تا بتواند به عنوان رابط بین کارمندان، روسای بخش ها، مدیران عامل و هیئت مدیره عمل نماید. مدیر منابع انسانی زمانی می‌تواند خود را به عنوان یک فرد موفق معرفی کند که سازماندهی نیروی انسانی را به خوبی انجام دهد. از طرفی او باید اطمینان حاصل کند که اسناد به طور موثر ثبت شده‌اند. داشتن مهارت‌های سازمانی خوب متخصصان منابع انسانی را قادر می‌کند بهره‌ور باقی بمانند و قوانین را رعایت نمایند.

مهارت های مدیر منابع انسانی : ۲.مهارت های زندگی

بخش دیگری از مهارت های مدیر منابع انسانی مربوط به زندگی می‌شود. حداقل یک سوم وقت انسان‌ها در طول شبانه روز هنگامی می‌گذارد که آنها مشغول کار هستند. مدیر منابع انسانی باید کارکنان را به گونه‌ای اداره کند که احساس زندگی داشته باشند. آنها نباید محیط کار را مثل زندان فرض کنند و باید از کاری که انجام می‌دهند ابراز رضایت و خوشحالی نمایند. اگر مدیر منابع انسانی هنگام استخدام، افراد مناسبی را جذب کرده باشد احتمالاً در این زمینه با مشکلات کمتری مواجه شود. با این حال او باید وسایل لازم برای ایجاد شور و نشاط بین کارکنان را فراهم نماید تا زندگی بین آنها جریان پیدا کند.

 

مهارت های مدیریت منابع انسانی

 

مهارت های مدیر منابع انسانی : ۳.مدیریت زمان

مدیریت زمان یکی از مهمترین مهارت های مدیر منابع انسانی است که باید آن را تقویت نماید. در نگاه اول مدیریت زمان بسیار آسان است و می‌توان آن را با یک برنامه ساده کنترل کرد. با این حال وقتی به مرحله عملیاتی کردن برنامه می‌رسید تازه متوجه می‌شوید که با چه چالش‌های مهمی قرار است سر و کار داشته باشید. مخصوصاً اگر سرمایه انسانی داشته باشید که انعطاف پذیر نباشند و به سختی با برنامه زمانی شما حرکت کنند. در مدیریت زمان باید همه چیز را مد نظر قرار دهید و برای کار و استراحت کارکنان زمان اختصاصی در نظر بگیرید.

مهارت های مدیر منابع انسانی : ۴.مهارت‌های ارتباطی

یکی دیگر از مهارت های مدیر منابع انسانی که اهمیت بسیار زیادی دارد ارتباطات است. ایجاد ارتباط بین کارکنان یک سازمان بسیار سخت است تنها مدیرانی که توانایی بالایی داشته باشند می‌توانند این کار را به خوبی انجام دهند. مدیری می‌تواند در کنترل منابع انسانی موفق باشد که مهارت‌های ارتباطی و کلامی قدرتمندی کسب کرده باشد. او باید به خوبی حرف کارکنان را گوش دهد و هوش هیجانی خود را هنگام مکالمه کنترل نماید.

مهارت های مدیر منابع انسانی : ۵.مهارت کار تیمی

کار تیمی از آن دست مهارت های مدیر منابع انسانی است که نمی‌توانیم در مورد آن صحبت نکنیم. در کسب و کارهای مدرن همه چیز به صورت گروهی انجام می‌شود و مدیر منابع انسانی تافته جدا بافته نخواهد بود. مدیر منابع انسانی باید توانایی کار تیمی داشته باشد تا با دیگر مدیران سازمان هماهنگ شده و در راستای اهداف شرکت تلاش مناسبی داشته باشد. وقتی مدیر منابع انسانی از مهارت کار تیمی برخوردار باشد می‌تواند این مهارت را به دیگر افراد حاضر در برند منتقل کند.

 

شغل مدیر منابع انسانی

 

سایر مهارت های ضروری مدیر منابع انسانی :

 

توانایی سازماندهی

سازماندهی کارکنان یک شرکت از جمله وظایفی است که مدیر منابع انسانی دارد و عنوان یکی از ضروری‌ترین مهارت های مدیر منابع انسانی شناخته می‌شود. مدیر منابع انسانی باید شرح وظایف هر کدام از کارکنان را مشخص کرده و آنها را به گروه‌های مختلفی تقسیم کند. در واقع مدیر منابع انسانی باید توانایی آن را داشته باشد که از هر نیروی سازمان به بهترین شکل ممکن استفاده نماید. این موضوع در سازماندهی که مدیر منابع انسانی انجام می‌دهد مشخص خواهد شد.

 

توانایی روبرو شدن با ابهامات

یکی دیگر از مهارت های مدیر منابع انسانی آن است که توانایی روبرو شدن با چالش‌ها و ابهامات گوناگون را داشته باشد. هر کدام از کارکنان با دیگر افراد سازمان ارتباط دارند و وظایف آنها با هم مرتبط است. عملکرد ضعیف یک نیروی انسانی می‌تواند روی بقیه هم اثر بگذارد. از طرفی این احتمال وجود دارد که در امور مالی مشکلی به وجود بیاید و مدیر منابع انسانی باید ابهامات موجود در آن را بررسی و برطرف نماید. کنترل نیروی انسانی در زمان وقوع این ابهامات از جمله وظایف مهم مدیر منابع انسانی است.

 

آینده نگری

یکی از مهارت های مدیر منابع انسانی آن است که آینده نگر باشد. مدیر منابع انسانی باید بر اساس آینده شرکت نیروهای جدید را استخدام کند. او باید سراغ افرادی برود که سن مناسبی داشته باشند و بتوانند به پیشرفت شرکت کمک کنند. همچنین در تعدیل نیرو باید افرادی که توانایی همراهی با بقیه را ندارند کنار بگذارد و سراغ افرادی برود که همگام با شرکت حرکت می‌کنند و برای رسیدن به اهداف آن نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرند. عملکرد مدیر منابع انسانی در آینده یک شرکت تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد.

منبع : visual-planning.com

 

 

چگونه کارشناس منابع انسانی شویم؟

برای تبدیل شدن به کارشناس منابع انسانی اول باید مهارت های مدیر منابع انسانی را یاد بگیرید. هر چقدر در این مهارت‌ها خودتان را تقویت کنید و رزومه بهتری داشته باشید شانس استخدام بالاتری خواهید داشت. ابتدا باید دوره‌های آموزشی که برگزار می‌شوند را پشت سر بگذارید و سپس برای دوره‌های کارآموزی اقدام کنید. کارشناس منابع انسانی و پس از آن مدیر شدن، پله به پله رقم می‌خورد و نمی‌توانید ناگهان تبدیل به یک کارمند نمونه در این زمینه شوید.

 

حقوق کارشناس منابع انسانی

هر چقدر مهارت های مدیر منابع انسانی بیشتر باشد حقوق او بالاتر خواهد بود. این یک اصل کلی در مورد هر شغلی است و افراد هر چقدر تجربه و مهارت بیشتری داشته باشند شایسته درآمد بالاتری خواهند بود. به همین دلیل در حرفه کارشناسی منابع انسانی با درآمدهای مختلفی مواجه می‌شوید که هر کدام بر اساس ساختار سازمان، نیاز آن و توانایی مدیران تنظیم می‌گردد. اگر در ابتدای راه تبدیل شدن به یک مدیر منابع انسانی هستید زیاد به دنبال درآمدهای بالا نباشید. بیشتر سعی کنید در کنار یک درآمد خوب رزومه ایده آلی از خود بسازید تا برندهای مشهور از شما برای همکاری دعوت کنند و به درآمدهای بالا برسید.

جمع‌ بندی

مهارت های مدیر منابع انسانی در رشد و پیشرفت او تاثیر مستقیم می‌گذارند. مدیر منابع انسانی می‌تواند در ارتقای عملکرد شخصی و گروهی موفق باشد که از توانایی ارتباط، مدیریت زمان و سازماندهی نیروها برخوردار گردد. مدیریت منابع انسانی شغل بسیار مهمی در هر کسب و کاری است و مدیران اگر متوجه مهارت و تجربه در یک کارمند این حوزه شوند خیلی سریع او را جذب می‌کنند. تا جایی که می‌توانید مهارت و رزومه خودتان را تقویت کنید تا به بهترین پوزیشن‌های این کار در جهان برسید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *