آنچه در این مقاله می خوانید
مدیریت منابع انسانی به طور فزایندهای ضروریتر شده است. کسب و کارها سرمایه انسانی خود را بر اساس صلاحیت و مهارتهایی که دارند همچون یک دارایی ارزشمند در نظر میگیرند. ایجاد تعادل بین نیازهای سازمان و کارکنان میتواند برای مدیریت منابع انسانی پویا کاری دشوار باشد. به همین دلیل مطالعه وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی تاثیر زیادی در موفقیت کارکنان این بخش از هر سازمان خواهد داشت. سعی میکنیم مهمترین وظایف و اهدافی که مدیریت منابع انسانی باید با آنها آشنا شود را خدمتتان بیان نماییم.
مدیریت منابع انسانی چیست؟
قبل از اینکه بخواهیم در مورد وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی نکاتی را خدمتتان بیان کنیم، بهتر است ابتدا با تعریف این شغل در یک سازمان آشنا شویم. مدیریت منابع انسانی که معمولاً آن را به عنوان HRM میشناسند فرایند مدیریت کارکنان در محل کار است. دپارتمان منابع انسانی درون یک شرکت یا سازمان مسئولیت امور مربوط به کارکنان را بر عهده دارد. مدیریت منابع انسانی باید جذب کارکنان جدید، آموزش و تضمین حقوق آنها را بر عهده گیرد. همچنین از وظایف مدیریت منابع انسانی است که کارکنان را در مسیر توسعه حرفهای قرار دهد. مدیریت منابع انسانی به عنوان واسطهای بین اهداف شرکت و کارکنان عمل میکند. این موضوع تضمین خواهد کرد که شرکت افراد متخصص با مهارتهای مناسب را برای موفقیت در اختیار دارد.
بخوانید : اصطلاحات منابع انسانی به انگلیسی | HRMS برای کسب و کار | اجایل | سوالات مصاحبه کاری | HR چیست؟ | مدیریت منابع انسانی
تعریف مدیریت منابع انسانی
تعریف وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی در قرن حاضر نسبت به گذشته کمی متفاوت شده است. در گذشته مدیر منابع انسانی فقط انجام امور اداری را بر عهده داشت اما اکنون وظایف او تکامل یافتهتر هستند. برخلاف گذشته که آنها فقط وظیفه اخراج یا استخدام نیروها را بر عهده داشتند امروزه متخصصان منابع انسانی در برنامهریزی استراتژیک و تصمیمگیری سازمان مشارکت بیشتری دارند. به همین دلیل لازم است انعطاف پذیری بیشتری داشته و سعی کنند مهارتهای خود را به عنوان یک متخصص منابع انسانی تقویت نمایند. مدیران منابع انسانی باید تلاش کنند در دنیایی که به شدت با دیجیتالیسازی، جهانیسازی، تغییرات اجتماعی مداوم و حتی همهگیری اخیر تغییر کرده است سازمان مطبوع خود را در مسیر موفقیت هدایت کنند. مدیران منابع انسانی امروزه باید با کارکنان سازمان ارتباط نزدیکتری داشته باشند و تلاش کنند انگیزه لازم را در آنها برای حرکت در مسیر وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی تزریق نمایند. مدیران منابع انسانی در قرن حاضر یکی از عناصر کلیدی شرکتها برای رسیدن به اهداف و آرمانهای بلندشان هستند.
نقش مدیریت منابع انسانی در سازمان
وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی در یک سازمان نقش او را به خوبی توصیف میکنند. مدیریت منابع انسانی یا HRM برای بسیاری از عملکردهای مختلف و مرتبط نقش ایفا میکند. البته هر مدیری نقش خاصی در مدیریت منابع انسانی سازمان خود دارد. اکثر مدیران منابع انسانی با مواردی مثل استخدام، پاداش و ایجاد انگیزه بین کارکنان سروکار دارند. مدیران منابع انسانی در مواردی مثل قانونگذاری تصمیم گیری در مورد سیاستهای شرکت نقش دارند. آنها همچنین میتوانند به تجزیه و تحلیل و طراحی شغل بپردازند یا استعدادیابی انجام دهند. از دیگر وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی که مدیران منابع انسانی در آن نقش ایفا میکنند میتوانیم به آموزش و توسعه یا ارزیابی و مدیریت عملکرد کارکنان بپردازیم.
برای مطالعه در مورد فرآیندهای منابع انسانی و چالش های مدیریت منابع انسانی کلیک کنید.
وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی چیست؟ | تعریف
اکنون میخواهیم با تعریف وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی بیشتر آشنا شویم. مدیریت منابع انسانی بخشی از مدیریت بازرگانی و بخشی ضروری در شرکتهای متوسط و بزرگتر میباشد. این روزها استفاده بهینه از منابع انسانی یک سازمان بیش از هر زمان دیگری حیاتی به نظر میرسد. در زمان کمبود نیروی کار ماهر، سرمایه انسانی خوب و با انگیزه ارزش بسیار زیادی خواهد داشت. وقتی از افزایش راندمان عملکرد ظرفیت موجود منابع انسانی صحبت میکنیم، مدیریت این بخش از سازمان نقش حیاتی خواهد داشت. اینکه به چه شکلی از منابع انسانی برای اهداف سازمان بهره برده شود وابسته به نوع مدیریت کارکنان شرکت خواهد بود. وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی بر اساس همین موضوع طراحی میشوند و آنها باید بر اساس استراتژی نهایی شرکت گام بردارند.
وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی | اهداف
هدف اصلی مدیریت منابع انسانی استفاده بهینه از نیروی کار و در نتیجه کمک به موفقیت شرکت است. با توجه به اینکه عوامل اجتماعی مثل تجربه و رضایت کارکنان تاثیر مثبتی بر عوامل اقتصادی میگذارد، در مدیریت مدرن منابع انسانی نیز باید به این موارد دقت شود. بر اساس همین دو نکتهای که گفتیم میتوان اهداف بسیار زیادی را برای مدیریت منابع انسانی سازمان تعریف کرد. در واقع وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی بسیار متنوع هستند و بر اساس ساز و کاری که شرکت در نظر میگیرد تعیین خواهند شد. بهتر است اهداف مدیران منابع انسانی را به صورت جزئیتر با هم مورد بررسی قرار دهیم.
اهداف مدیریت منابع انسانی در کسب و کار
در بررسی دقیق وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی ابتدا سراغ برخی اهداف اصلی میرویم. مدیران منابع انسانی در موارد زیر میتوانند نقش آفرین باشند:
• یکی از وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی جذب یا حفظ کارمندان خواهد بود. این دسته از مدیران باید تلاش کنند کارمندان ماهر را حفظ کرده و نسبت به جایگزینی کارمندان ضعیف اقدام کنند.
• مدیران منابع انسانی باید کارایی و بهرهوری نیروی کار موجود در سازمان را تضمین نمایند. در واقع آنها باید به شکلی از نیروی کار استفاده کنند که بهرهوری آن بالاتر برود و در جهت اهداف سازمان حرکت نماید.
• یکی دیگر از وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی که مدیران منابع انسانی روی آن تاکید دارند افزایش انگیزه بین نیروی کار موجود در سازمان است. نیروی کاری که در یک سازمان حضور دارد اگر انگیزه کافی برای تلاش کردن نداشته باشد نمیتواند در مسیر اهداف شرکت حرکت مثبتی داشته باشد.
• یک مدیر منابع انسانی خوب باید تلاش کند فضای کاری مثبتی را بین کارکنان ایجاد نموده و با ارتقای فرهنگ مدیریت، بین کارکنان و کارفرمایان روابط بهتری ایجاد نماید. البته این روابط نباید به گونهای باشند که کارکنان بیش از حد احساس صمیمیت کرده و در مورد وظایف خود کوتاهی داشته باشند.
اصول مدیریت منابع انسانی
بخشی از وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی مربوط به اصولی میشود که در این کار باید رعایت نمایند. با برخی از اصول اصلی مدیریت منابع انسانی آشنا خواهیم شد:
گزینش افراد جدید برای استخدام یکی از وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی است که باید در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشد. آنها باید بر اساس چیزی که سازمان میخواهد نیروهای جدید را استخدام کرده و از آنها در هستههای اصلی بهره ببرند.
یادگیری و توسعه دیگر اصلی است که مدیران منابع انسانی باید در مورد آن توجه و تمرکز داشته باشند. این دسته از مدیران باید تلاش کنند آموزش و مهارتهای جدید را به کارکنان انتقال داده و آنها را در مسیر توسعه فردی قرار دهند.
ایجاد سیستم اطلاعاتی برای منابع انسانی از دیگر وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی است که مدیران باید نسبت به آن دقت داشته باشند. یکپارچه سازی و سیستماتیک کردن اطلاعات موجود در سازمان میتواند روی عملکرد تک تک افراد تاثیر مستقیم بگذارد.
اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها دیگر اصلی است که مدیران منابع انسانی نباید آن را فراموش کنند. هرچه تجزیه و تحلیل اطلاعات بهتر و دقیقتر باشد، مدیران سریعتر میتوانند نقاط ضعف را شناسایی کرده و برای تقویت کارکنان خود اقدام نمایند.
در مورد اصول مدیریت منابع انسانی بخوانید.
نکات کلیدی مدیریت منابع انسانی
برای اینکه وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی در مسیر صحیحتری قرار گیرد باید به نکات کلیدی گوناگونی توجه داشت. چند نکته کلیدی که میتوانند در مدیریت منابع انسانی نقش مثبتی داشته باشند را خدمتتان بیان خواهیم کرد:
مدیران منابع انسانی باید از اطلاعات موجود برای تصمیمهای استراتژیک استفاده کنند. تصمیمات استراتژیک و هدفدار کمک میکند تا مدیران منابع انسانی اهدافی را برای کار خود در نظر بگیرند که نتایج بلند مدتی به همراه داشته باشند.
منابع انسانی یک سازمان مدل مدیریت خودشان را باید بر اساس تجزیه و تحلیل اطلاعات تنظیم کنند. دورانی که بر اساس تجربه و نظر شخصی منابع انسانی را بتوان مدیریت کرد تمام شده و در دوران مدرن باید سراغ اطلاعات و آمار رفت.
نکته کلیدی دیگری که مدیران منابع انسانی باید نسبت به آن توجه و دقت داشته باشند پیش بینی صحیح است. مدیران منابع انسانی بهتر است از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی برای پیش بینی دقیق آینده استفاده کنند.
مدیران منابع انسانی زمانی میتوانند در پیگیری وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی موفق باشند که تصمیمات واقعی و عینی بگیرند. آنها در تصمیمگیریهای خود نباید نظرات شخصی و سلیقهها را دخالت دهند.
وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی | وظایف
در ادامه بررسی وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی سراغ مرور وظایفی که مدیران دارد میرویم. مدیران منابع انسانی وظایف گوناگونی دارند که برای انجام آنها به مهارتهای مختلفی احتیاج خواهند داشت. وظایف گوناگونی میتوان برای مدیران منابع انسانی در نظر گرفت اما برخی از آنها اولویت اصلی هستند و اهمیت بیشتری دارند. یکی از وظایف اصلی مدیران منابع انسانی مدیریت عملکرد و امور اجرایی سازمان است. همچنین آنها باید روابط بین کارکنان را مدیریت کرده و فضایی صمیمی و محترمانه را در سازمان ایجاد نمایند. از دیگر وظایفی که مدیران منابع انسانی بر عهده دارند بررسی عملکرد کارکنان و اعطای پاداش به آنها میباشد.
برای مطالعه در مورد وظایف مدیر منابع انسانی کلیک کنید.
وظایف و مسئولیت های عمومی مدیریت منابع انسانی
در ادامه بررسی وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی لازم است برخی از مسئولیتهای عمومی این شغل را خدمتتان بیان نماییم. مهمترین مسئولیتهای عمومی که مدیران منابع انسانی بر عهده دارند عبارتند از:
توسعه و اجرای خط مشی و رویههای منابع انسانی که با اهداف و مقاصد سازمان همسو باشد از وظایف اصلی مدیران منابع انسانی محسوب میگردد. مدیریت استعدادها و تعیین فرایندهای استخدامی که قبلاً هم به آن اشاره کردیم از جمله وظایف مدیران منابع انسانی است.
وقتی از وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی صحبت میکنیم نمیتوانیم اشارهای به قانون مداری در سازمان نداشته باشیم. رعایت قوانین و مقررات مثل موارد مربوط به بهداشت از جمله موضوعاتی است که مدیران منابع انسانی باید آن را پیگیری کنند.
یکی دیگر از وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی که مدیران بر عهده دارند حل تعارضات بین کارکنان است. ماموریتهای کارکنان به هم وابسته میباشد و گاهی اوقات بین آنها اختلاف ایجاد میگردد که مدیران منابع انسانی باید در کوتاهترین زمان ممکن اختلافات موجود را برطرف سازند.
مدیریت سیستمهای اطلاعاتی مربوط به ردیابی عملکرد کارکنان و ارزیابی آنها از دیگر وظایف مدیران منابع انسانی محسوب میگردد. انجام نظرسنجی از کارکنان و تجزیه و تحلیل نتایج نظرسنجی برای گرفتن تصمیمات بهتر از جمله مواردی است که مدیران منابع انسانی باید روی آن متمرکز باشند.
شرح وظایف مدیر انسانی و اداری
از دیگر موضوعاتی که در بررسی وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی باید به آن بپردازیم، شرح وظایف مدیر انسانی و اداری است. مدیران این بخش از سازمان وظایف گوناگونی دارند که برخی از آنها را خدمت شما بیان مینماییم:
مدیر اداری و منابع انسانی باید لوازم مورد نیاز و تجهیزات واحدهای مختلف را تامین کند. همچنین او باید تجهیزات موجود را بر اساس نیاز واحدهای مختلف تقسیم بندی کرده و به هر بخش آن چیزی که احتیاج دارد را واگذار نماید.
تهیه و تنظیم بخشنامه و آیین نامههای اداری بر اساس ضوابط و مصوبات شرکت از دیگر وظایف مدیران منابع انسانی هستند. برنامهریزی و نظارت بر عملکرد قراردادها از دیگر موضوعاتی است که مدیران منابع انسانی باید به آن توجه ویژه داشته باشند.
بررسی حضور و غیاب کارکنان و نحوه عملکرد آنها از دیگر وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی است. مدیر منابع انسانی باید برای برگزاری همایش یا سمینارها تمامی موارد را هماهنگ کرده و امور رفاهی مرتبط با کارکنان را بررسی نماید.
منبع : pockethrms.com