مهم ترین چالش های مدیریت منابع انسانی در سال 2024 چیست؟

مهم ترین چالش های مدیریت منابع انسانی در سال 2024 چیست؟

کارفرمایان در سال‌های اخیر چالش‌های مختلفی در مدیریت منابع انسانی داشته‌اند. به نظر می‌رسد سال به سال میزان چالش‌های مدیریت منابع انسانی نسبت به گذشته افزایش هم پیدا کند. به همین دلیل مهم است که خیلی سریع چالش‌های فعلی مدیریت منابع انسانی را برطرف سازید. چالش‌ های مدیریت منابع انسانی در سال ۲۰۲۴ رشد بیشتری داشته‌اند و برای برطرف کردن آنها باید نکات مختلفی را مد نظر قرار دهید. سعی می‌کنیم انواع گوناگون چالش‌ های مدیریت منابع انسانی در سال ۲۰۲۴ را خدمتتان بیان کرده و راهکارهایی برای رفع آنها پیشنهاد نماییم.

مدیریت منابع انسانی

تعریف چالش در مدیریت

برای اینکه چالش‌ های مدیریت منابع انسانی را بهتر درک کنیم لازم است یک تعریف کلی از چالش در این حوزه داشته باشیم. به طور کلی چالش را می‌توانیم شرایط جدیدی بدانیم که آینده را مورد هجوم قرار می‌دهد و برای مواجه با آن نیاز به تلاشی بیشتر از حد معمول داریم. حال وقتی بخواهیم این تعریف را برای مدیریت بیان کنیم باید آن را مشکلات داخلی و خارجی سازمان بدانیم که بعضاً ریشه‌دار هستند و برای بازگرداندن سیستم به مسیر متعادل خود لازم است آنها را با تدبیر برطرف سازیم.

اهمیت مدیریت منابع انسانی در عصر جدید

برای مواجهه با چالش‌ های مدیریت منابع انسانی لازم است با اهمیت این شغل در عصر جدید آشنا شوید. یک مدیر کارآمد و حرفه‌ای در این بخش می‌تواند استراتژی‌های مناسبی را برای اهداف سازمان تعیین کرده و برای مواجهه با چالش‌ها بهترین تدابیر را در نظر بگیرد. در واقع یک سازمان یا شرکت زمانی می‌تواند به موفقیت خود امیدوار باشد که نیروی انسانی موجود را بر اساس اهداف سازمان و در چهارچوب قوانین و مقررات تعیین شده به کار گیرد. اگر مدیر منابع انسانی وظایف موجود در سازمان را بر اساس توانایی‌ها و تخصص نیروها بین آنها تقسیم نماید، شرکت به موفقیت نزدیک خواهد شد.

برای مطالعه بیشتر در مورد چالش های مدیریت منابع انسانی مقاله مدیریت منابع انسانی را بخوانید.

بخوانید : اصطلاحات مدیریت منابع انسانی به انگلیسیHRMS برای کسب و کار | اجایل | سوالات مصاحبه کاری | HR چیست؟ 

 

اهمیت مدیریت منابع انسانی

مدیر منابع انسانی کیست؟

از دیگر مفاهیمی که لازم است برای مقابله با چالش‌ های مدیریت منابع انسانی با آن آشنا شویم، شناخت مدیر منابع انسانی است. مدیر منابع انسانی کسی است که کارکنان و استراتژی‌های شرکت را برای رسیدن به عملکرد بهتر مدیریت می‌نماید. او از امکانات موجود برای رسیدن به اهداف شرکت نهایت استفاده را خواهد کرد. رابطه عملکرد مدیر منابع انسانی و رشد شرکت هم ارز یکدیگر است. یعنی هر زمان عملکرد مدیریت منابع انسانی درخشان باشد سازمان پیشرفت قابل توجهی خواهد داشت. با این حال باید بدانیم که کنترل منابع انسانی برای رسیدن به اهداف سازمانی کار سخت و دشواری می‌باشد و هر کسی نمی‌تواند به آسانی از پس آن بر بیاید. مدیریت مناسب در این بخش نیازمند علم و تجربه است و شغلی نیست که بدون زحمت در آن به موفقیت برسید.

برای اینکه با شرح وظایف مدیر منابع انسانی بیشتر آشنا شوید اینجا کلیک کنید.

 

موانع توسعه منابع انسانی

چالش‌ های مدیریت منابع انسانی بسیار زیاد هستند و موانع زیادی در مسیر توسعه این بخش از شرکت‌ها وجود دارند. با وجود آنکه تکنولوژی در طول سالیان گذشته رشد بسیار خوبی داشته ولی هنوز هم بسیاری از کارکنان شرکت‌ها نمی‌توانند آموزش‌های جدید مرتبط با فناوری‌های مدرن را یاد بگیرند. از طرفی مدیران منابع انسانی بعضاً سیاست و رویه مناسبی جهت پیگیری امور ندارند. مستندسازی در برخی از سازمان و شرکت‌ها به صورت ضعیف انجام می‌شود و این موضوع تحلیل عملکرد افراد را با مشکل همراه می‌کند. شرکت‌ها زمانی می‌توانند پیشرفت کنند که مجرب‌ترین نیروها را در اختیار داشته باشند ولی به دلیل عملکرد ضعیف برخی از مدیران منابع انسانی نمی‌توانند نیروهای حرفه‌ای خود را حفظ کرده یا افراد غیر حرفه‌ای را کنار بگذارند.

چالش های مدیریت منابع انسانی در عصر اطلاعات چیست؟

همانطور که جایگاه مدیریت منابع انسانی روز به روز در سازمان‌ها مهم‌تر شده و برای تصمیم گیری مورد توجه قرار می‌گیرد، چالش‌های آن هم پیچیده‌تر می‌گردد. بدیهی است که در سال ۲۰۲۴ میلادی چالش‌های جدیدتری در این زمینه به وجود بیایند و کار مدیران منابع انسانی را دشوارتر سازند. درک و پرداختن به این چالش‌های مهم جهت حفظ منافع سازمان و رسیدن به نتیجه مطبوع بسیار مهم است. مدیران منابع انسانی زمانی می‌توانند اهداف سازمان را محقق کنند که در برابر این چالش‌ها موفق ظاهر شوند. با توجه به توضیحاتی که دادیم اکنون لازم است مهم‌ترین چالش‌ های مدیریت منابع انسانی در سال ۲۰۲۴ را با هم بررسی نماییم.

چالش های ارتباطات سازمانی

یکی از چالش‌ های مدیریت منابع انسانی که تبدیل به دردسری بزرگ شده است، کنترل ارتباطات سازمانی می‌باشد. معمولاً در این چالش با مشکلات زیر مواجه می‌شویم:

  • تک روی: تک روی و رفتار خودسرانه زمانی دردسرساز می‌شود که افراد یا تیم‌ها از یکدیگر جدا شده و اهداف سازمان را مد نظر قرار ندهند. چنین گروه یا افرادی فقط به فکر منافع خود هستند و برای رسیدن به آن چیزی که می‌خواهند هدف گذاری سازمان را زیر پا می‌گذارند. البته گاهی اوقات هم رفتار خودسرانه در سازمان سهوی است و هیچگونه عمدی در آن وجود ندارد.
  • عدم درک متقابل: هر گروهی در سازمان اصطلاحات و فرم‌های مربوط به خود را دارد.وقتی قرار باشد افراد گروه در جلسات خارج از آن در سازمان شرکت کنند معمولاً با شنیدن اصطلاحات یا دیدن فرم‌های جدید کمی گیج می‌شوند و بعضاً هم اهمیتی برای آنها قائل نمی‌گردند. این اتفاق می‌تواند ایجاد ارتباط بین گروه‌های مختلف در یک سازمان را با مشکل مواجه کند.
  • کمبود وقت: وقتی پروژه‌ای برای کارکنان یک گروه نظر گرفته می‌شود و آنها مشغول آن می‌گردند معمولاً رسیدگی به یک پروژه جدید غیر ممکن خواهد بود.در این شرایط مدیر منابع انسانی با چالش کمبود وقت مواجه می‌شود و البته بهتر است قبل از ایجاد جدول زمانی پروژه‌ها، برای تیم‌بندی سازمان تصمیم گیری نماید.
  • پشتیبانی: در برخی پروژه‌ها لازم است افرادی از بخش‌های مختلف سازمان را در یک گروه قرار دهید. ممکن است قرار گرفتن آنها در کنار همدیگر مشکلات اولیه‌ای برای مدیریت منابع انسانی به وجود آورد. مشکلات اولیه قابل حل هستند اما اگر راهنما یا پشتیبان برای اعضای گروه جدید وجود نداشته باشد، در آینده با مشکلات بیشتری مواجه خواهید شد.کنترل ارتباطات سازمانی

چالش های مدیریت تغییر در سازمان

یکی دیگر از چالش‌ های مدیریت منابع انسانی در سازمان‌ها مربوط به تغییرات است. مدیریت تغییرات همیشه سخت بوده و چالش‌های زیادی را ایجاد کرده که برخی از آنها را خدمت شما معرفی خواهیم نمود:

  • مقاومت:تغییر همیشه سخت است و معمولاً کارکنان در برابر آن تا جایی که بتوانند مقاومت می‌کنند. مدیریت منابع انسانی کار سختی در پیش خواهد داشت تا مقاومت کارکنان را کاهش داده و آنان را با تغییرات جدید همراه کند.
  • ارتباط: تغییرات ایجاد شده در سازمان زمانی موفق خواهد بود که چالش اول یعنی ارتباط بین عناصر مختلف در سیستم برطرف شده باشد.تا زمانی که ارتباط مناسبی بین اجزای مختلف یک سازمان وجود نداشته باشد تغییرات نتیجه بخش نخواهند بود و مشکلات ادامه‌دار هستند.
  • فناوری:بزرگترین چالشی که معمولاً تغییرات را برای کارکنان یک سازمان تلخ و سخت می‌کند اجرای فناوری‌های مدرن است. بسیاری از کارکنان به سختی توانسته‌اند با فناوری‌ های قدیمی کار کنند و یاد گرفتن فناوری جدید برای آنها فوق العاده وحشتناک است.

چالش های مدیریت منابع انسانی الکترونیکی

بخش دیگری از چالش‌ های مدیریت منابع انسانی در یک سازمان مربوط به فناوری‌های مدرن و ابزارهای الکترونیکی می‌شود. با برخی از مهمترین چالش‌هایی که در این حوزه وجود دارند بیشتر آشنا خواهیم شد:

  • دورکاری: یکی از جذابیت‌های فناوری‌های مدرن در حوزه منابع انسانی آن است که امکان دورکاری را به وجود آورده‌اند. مدیر منابع انسانی وقتی دورکاری زیاد شود با مشکلاتی مثل موانع ارتباطی، همکاری تیمی، نظارت بر بهره‌وری و امنیت داده‌ها مواجه می‌گردد. در واقع او مثل گذشته نمی‌تواند روی عملکرد کارکنان نظارت داشته باشد و با چالش در این مورد مواجه خواهد شد.

(البته با استفاده از نرم افزاری مانند تی تایم شما میتوانید این چالش را به حداقل برسانید. برای مثال با نظارت بر حضور و غیاب کارکنان حتی به صورت دورکار و فقط با استفاده از یک نرم افزار این چالش را برطرف خواهید کرد.)

  • به روز رسانی: یکی دیگر از چالش‌ های مدیریت منابع انسانی ممکن است در زمینه استفاده از فناوری‌های الکترونیکی باشد، به روز رسانی آنها خواهد بود. هر فناوری که امروز در سازمان خودتان پیاده‌سازی کنید تا مدت زمان خاصی بدون نیاز به بروزرسانی کار خواهد کرد و پس از آن نیاز به آپدیت خواهد داشت.
  • انتقال داده‌ها: وقتی یک سازمان به فناوری‌های الکترونیکی وابسته شود باید برای ذخیره‌سازی و انتقال امن اطلاعات برنامه داشته باشد. متاسفانه این موضوع تبدیل به چالش بزرگی برای مدیران منابع انسانی شده چرا که آنها توانایی انتقال امن اطلاعات را ندارند. مدیران منابع انسانی باید بدانند که خطر نقض اطلاعات به دلیل روش‌های غلط ذخیره سازی یا انتقال ناایمن داده‌ها همیشه دردسرساز بوده است.
  • انطباق: رعایت استانداردهای الکترونیکی یکی دیگر از چالش‌ های مدیریت منابع انسانی با فناوری‌هایی که در این حوزه وجود دارند است. وقتی می‌خواهید از ابزار و فناوری‌های الکترونیکی در سازمان خودتان استفاده کنید باید مقررات صنعت را رعایت کرده و آنها را منطبق با استانداردها اجرایی نمایید. در صورتی که این کار را به درستی انجام ندهید با چالش‌های قانونی بسیار زیادی در آینده مواجه خواهید شد.

مدیریت تغییرات

چالش های مدیریت منابع انسانی در نظام اداری ایران

چالش‌ های مدیریت منابع انسانی که تا اینجا خدمتتان بیان کردیم حالت کلی دارند و در اکثر کشورها با آنها برخورد می‌کنید. با این حال وقتی در مورد مدیریت منابع انسانی در ایران قصد صحبت داریم باید چالش‌های زیر را هم اضافه نماییم:

  • در کشور ما منابع انسانی در دسته‌بندی‌های گوناگونی قرار می‌گیرند. تفاوت‌های جنسیتی، نژادی، قومی و مذهبی در کشور ما نسبت به دیگر نقاط جهان بیشتر است. مدیر منابع انسانی کار سختی دارد که افراد را با وجود تفاوت‌های گوناگون برای رسیدن به یک هدف مشخص هماهنگ کند.
  • سن و تفاوت نسل یکی دیگر از چالش‌هایی است که مدیران منابع انسانی احتمالاً با آن برخورد کنند.در این مورد هم کشور ما تفاوت چشمگیری با دیگر نقاط جهان دارد و نسل‌ها با یکدیگر معمولاً از لحاظ فرهنگی همخوانی ندارند.
  • در بسیاری از کشورهای جهان سازمان‌ها به دنبال آن هستند که کار تیمی را در سیستم خود نهادینه کنند.چنین چیزی در ایران به سختی اتفاق می‌افتد چرا که معمولاً کارکنان ترجیح می‌دهند به صورت فردی وظایف خود را پیش ببرند و به کار گروهی و تیم ورک زیاد علاقه نشان نمی‌دهند.
  • اگر شرکت شما در سطح بین المللی کار می‌کند و کارمندان خارجی دارد احتمالاً دردسرهایتان بیشتر هم خواهد شد.تطبیق فرهنگی کارکنان ایرانی و عوامل خارجی معمولاً سخت است و باید برای آن تلاش زیادی داشته باشید. بسیاری از کارکنان ایرانی امکان صحبت کردن به زبان انگلیسی را ندارند و ایجاد ارتباط بین آنها با کارکنان خارجی دشوار خواهد بود.

مدیریت منابع انسانی در ایران

راهکارهای غلبه بر چالش های مدیریت منابع انسانی در قرن 21

برای غلبه بر چالش‌ های مدیریت منابع انسانی راهکارهای گوناگونی وجود دارد که می‌توانید از آنها بهره ببرید. مثلاً در بحث گزینش باید تجدید نظر داشته باشید و فرایند جدیدی را برای تیم سازی در سازمان خودتان مد نظر قرار دهید. باید افراد را بر اساس ویژگی‌هایی انتخاب کنید که بتوانند به پیشرفت پروژه‌های شما کمک کنند. استفاده از تست‌های شخصیت شناسی هم در این زمینه می‌تواند مفید باشد. همچنین باید محیط کسب و کار خودتان را سیستماتیک نمایید. یعنی مجموعه‌ای از اصول و روش‌ها را در ساختار کاری خودتان تعریف کنید و وظایف کارکنان را بر اساس آنها مشخص نمایید. این کار کمک می‌کند تا نظم بهتری در سازمان شما ایجاد شود و هر فردی وظایف خود را به خوبی بشناسد. به این موضوع هم فکر کنید که مدیریت در جهان متفاوت شده و باید با مدرنیته همراه شوید.

مهارت و تجربه مدیر منابع انسانی نیز در مدیریت و برطرف کردن چالش های این حوزه‌ی کاری بسیار با اهمیت است.

در مورد مهارت های مدیر منابع انسانی بخوانید.(کلیک)

ارزیابی عملکرد منابع انسانی

یکی از راهکارهای مهمی که در کنترل چالش‌ های مدیریت منابع انسانی می‌توانید سراغ آن بروید ارزیابی عملکرد کارکنان است. باید عملکرد تمامی نیروهای سازمان را به طور منظم تحت نظر قرار دهید تا اطلاعات دقیقی از کارکرد آنها به دست آورید. با اطلاعات دقیق و عمیقی که از آنها دارید می‌توانید تجزیه و تحلیل بهتری روی کارکنان خود داشته باشید و در مورد تغییر آنها یا ادامه همکاری تصمیمات بهتری بگیرید. طبیعتاً نیروهایی که به پیشرفت سازمان شما کمک کرده‌اند باید حفظ شوند و آنهایی که زیان‌ده بوده‌اند راه خروج را در پیش خواهند گرفت. ارزیابی عملکرد منابع انسانی و داشتن مستندات از کارکرد افراد مختلف کمک می‌کند تا هنگام برخورد با آنها هم اسناد بیشتری در اختیار داشته باشید. به این شکل کارکنان متوجه می‌شوند روی آنها نظارت دارید و تلاش می‌کند عملکرد بهتری داشته باشند.

ارزیابی عملکرد منابع انسانی

جمع بندی

مدیریت منابع انسانی همیشه چالش‌های زیادی برای سازمان‌ها به همراه داشته است. نکته بسیار مهم آن است که مدیران بتوانند با چالش‌ های مدیریت منابع انسانی به خوبی مقابله نمایند. برای این کار آنها باید مدیر خوبی در قسمت منابع انسانی منصوب کنند و با چالش‌های این حوزه هم آشنایی کامل داشته باشند. تا زمانی که با چالش‌های مدیریت منابع انسانی آشنا نشوید نمی‌توانید برای برطرف کردن آنها راهکار پیدا کنید. پس از آشنایی با چالش‌ها، راهکارها را پیدا کرده و بر اساس آنها به دنبال برطرف کردن مشکلات سازمان خودتان باشید.

منابع: pollackpeacebuilding.com

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *