معرفی ۱۱ کتاب مدیریت منابع انسانی برتر سال ۲۰۲۴

معرفی ۱۱ کتاب مدیریت منابع انسانی برتر سال ۲۰۲۴

حوزه مدیریت منابع انسانی ( (HRM) به سرعت در حال تغییر است. به روز شدن با مفاهیم جدید و آخرین اطلاعات برای یک متخصص منابع انسانی مهم تر از همیشه است. در این مقاله، ما 21 کتاب مدیریت منابع انسانی (HRM) را معرفی نموده‌ایم که برای به‌روز بودن و حرفه ای بودن هر مدیر منابع انسانی یا کارمند واحد منابع انسانی ضروری است.چه یک متخصص منابع انسانی با تجربه باشید و چه تازه شروع به کار در این زمینه کرده اید.این کتاب‌ها حتی در صورتی که مایل به کسب اطلاعات در مورد این حوزه باشید نیز بسیار مفید است. 

ما این لیست از بهترین کتاب‌های مدیریت منابع انسانی را به دو دسته  ادبیات رایج در مورد منابع انسانی، کتاب مدیریت منابع انسانی برای مبتدیان و متخصصان تقسیم کرده ایم.

کتاب منابع انسانی برای مدیران HR

لیست زیر شامل کتاب‌هایی در مورد مدیریت منابع انسانی است که مروری بر حوزه منابع انسانی و نظریه‌ها و مفاهیم کلیدی منابع انسانی ارائه می‌کنند. آنها مسئولیت های اصلی منابع انسانی، نحوه مدیریت موثر آن‌ها و وظایف مدیر منابع انسانی را توضیح می دهند و بحث می کنند.

۱. کتاب مدیریت منابع انسانی نوشته گری دسلر

مدیریت منابع انسانی، نوشته گری دسلر، یک کتاب مقدس ۷۰۰ صفحه ای منابع انسانی است. مسلماً این کتاب یکی از پرخواننده ترین کتاب های مطالعاتی در مورد منابع انسانی است.

این کتاب در ۱۸ فصل خود به بررسی جنبه های کلیدی منابع انسانی می پردازد و تلاش دارد تا توضیح عملی و گام به گام از سنگ بنای منابع انسانی را پوشش دهد.مطالب این کتاب در پنج بخش تعریف می شوند که هر کدام به صورت تخصصی به یکی از حوزه‌های مربوط به منابع انسانی پرداخته است.این پنج بخش شامل : استخدام، مدیریت استعداد، آموزش و توسعه، پاداش و روابط کارکنان.

کتاب منابع انسانی

۲. منابع انسانی از بیرون : شش ویژگی برای آینده منابع انسانی نوشته دیو اولریش، جان یونگر، وین براکبانک، مایک اولریش

ویژگی هایی که شما به عنوان یک متخصص منابع انسانی باید داشته باشید چیست؟ این چیزی است که این کتاب مدیریت منابع انسانی مورد آن صحبت می کند.

اولریش و همکارانش ویژگی های کلیدی HR حرفه ای را در این کتاب فهرست می کنند. متخصص منابع انسانی باید توانایی ساختن و استفاده از فرصت ها را فراهم کند؛ طرفدار فناوری باشد و به یادگیری و به روز بودن علاقمند باشد؛ منعطف بوده و از تغییر کردن نترسد. مدیر منابع انسانی باید مبتکر باشد و بتواند بخش‌های مختلف واحد منابع انسانی و کل سازمان را یکپارچه نماید.

در هر سازمان و مجموعه، نقش‌های مختلفی وجود دارد که گاهی اوقات با یکدیگر تضاد دارند. یکی از مهم‌ترین نقش‌های متخصص منابع انسانی این است که هم برای کارمندان و هم برای کسب‌وکار یک پل ارتباطی باشد. همه این موارد در خدمت یک استراتژی بزرگتر قرار می گیرد، که آن یکپارچگی و سودآوری مجموعه است.

کتاب مدیریت منابع انسانی  اولریش غالبا مورد توجه بسیاری از پژوهشگران  و نظریه پردازان در حوزه مدیریت منابع انسانی قرارمی‌گیرد. در سال 2017، اولریش کتابی  با نام پیروزی از طریق سازمان را منتشر کرد که بر اساس این کتاب نوشته شده و در واقع ادامه آن است. با وجود این‌که این کتاب در چند سال اخیر نوشته نشده است اما با این حال، یکی از کتاب‌های منابع انسانی است که باید در مورد HRM مدرن مطالعه شود.

کتاب مدیریت منابع انسانی

۳. پیروزی از طریق سازمان نوشته دیو اولریش، دیوید کریس سینسکی، وین براکبانک، مایک اولریش

در این کتاب مدیریت منابع انسانی ، اولریش و همکارانش نگاهی دقیق‌تر به عملکرد منابع انسانی نموده‌اند. منبعی که آن‌ها برای پژوهش خود مورد استفاده قرار دادند؛ یک مطالعه در رابطه با استخراج شاخص‌های شایستگی منابع انسانی بر اساس نمونه‌ای متشکل از بیش از ۳۰۰۰۰ متخصص منابع انسانی، رهبران کسب‌وکار، و همکاران است .یکی از بزرگترین نمونه ها در پژوهش‌هایی که در رابطه با شایستگی‌های منابع انسانی بوده است.

کتاب پیروزی از طریق سازمان بر اساس این تحقیق، بینشی در مورد اینکه چگونه منابع انسانی می‌تواند بیشترین ارزش را خلق کند، ارائه می‌نماید. این نه تنها نشان می‌دهد که چگونه برای منابع انسانی و کارمندان ارزش ایجاد می‌شود، بلکه نشان می‌دهد چگونه برای کسب‌وکار، سرمایه‌گذاران، مالکان، جوامع و مدیران نیز ارزش ایجاد می‌گردد.

علاوه بر این، در این کتاب مدیریت منابع انسانی نشان داده می‌شود که منابع انسانی در کدام فعالیت‌ها و اقدامات،  تخصص مناسب را دارند. کدام فعالیت‌ها و اقدامات بیشترین ارزش  را برای مجموعه به همراه دارند. در این کتاب موضوعات دیگری مانند عملکرد کارکنان، شیوه‌ها و تکنیک های یکپارچه سازی منابع انسانی، تجزیه و تحلیل منابع انسانی، و مدیریت اطلاعات منابع انسانی پوشش داده شده است.

اگرچه  این کتاب ممکن است پیچیده به نظر بیاید؛اما مطالعه آن برای هر کارشناس، مدیر منابع انسانی و علاقمند به این حوزه، یک ضرورت است.

۴. روش‌های ارزیابی متوازن منابع انسانی نوشته برایان بکر، مارک هوسلید، دیو اولریش

این کتاب مدیریت منابع انسانی بدون شک قدیمی‌ترین کتاب، در این فهرست است. اما اصلا به این معنا نیست که مطالب بحث شده در این کتاب نیز قدیمی بوده و در زمان حال کاربردی ندارد. بلکه مفاهیم بیان شده در این کتاب بی‌زمان‌ است.زیرا مفاهیم اصلی و بنیادی منابع انسانی را مدنظر قرار داده است. در کارت امتیازی منابع انسانی، بکر و همکارانش توضیح می‌دهند که چگونه افراد، استراتژی و عملکرد را می‌توان به هم مرتبط کرد و مورد ارزیابی قرار داد.

کتاب مدیریت منابع انسانی

کتاب مدیریت منابع انسانی علی رغم پیچیدگی و تنوع موجود در وظایف مدیر منابع انسانی، مفاهیم تخصصی این حوزه را در ساده ترین حالت توضیح می دهد. به صورتی که برای خوانندگان غیر متخصص نیز قابل فهم باشد.همسو کردن فعالیت‌های منابع انسانی با استراتژی سازمانی و اندازه‌گیری تأثیر آن بر نیروی کار به طور طبیعی و بدون برنامه ریزی اتفاق نمی‌افتد.اگر با برنامه ریزی و دقت بالا  انجام شود، منابع انسانی را قادر می‌سازد تا بازدهی خود را افزایش داده و اثربخشی کار خود را اندازه‌گیری کند.

استفاده از مفاهیم و ابزار تخصصی این حوزه به افراد کمک می کند تا بتوانند به خوبی از عهده وظایف خود برآیند.بخش اعظمی از ابزار و مفاهیم  کسب و کار بر شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) و دستیابی به بازگشت سرمایه (ROI) متمرکز است. هنگامی که واحد منابع انسانی بتواند فعالیت های خود را از طریق این عناصر ارزیابی کند، می تواند سودآفرینی نماید.

۵. مدیریت استراتژیک منابع انسانی: مجموعه ابزار حرفه ای منابع انسانی نوشته کارن بیون

این کتاب مدیریت منابع انسانی، یک راهنمای کاربردی و منبع جامع برای صنعت منابع انسانی است. این کتاب به چهار بخش تقسیم می‌شود که نشان می‌دهد چگونه شناخت خود، کسب‌وکار، صنعت و حرفه‌شخصصی  به شما کمک می‌کند بتوانید با استفاده از استراتژی‌های کابردی و متناسب، ارزش و سود به یک سازمان اضافه کنید.

مطالب کتاب شامل فصل هایی در مورد موضوعات کلی و استاندارد منابع انسانی، از جمله مدیریت استعداد، فناوری، و برنامه ریزی نیروی کار است. این کتاب همچنین از مسائل فنی فرا تر رفته است تا به مسائل و موارد خاص نیز بپردازد، مانند این‌که چگونه مراقبت از خود و رفاه روانی بر عملکرد کارمندان تأثیر می گذارد. این کتاب ذهنیت لازمی که باید در کارشناسان و مدیریت منابع انسانی وجود داشته باشد؛ از مدیریت سرمایه انسانی تا هدایت تجربیات افراد سازمان را باز تعریف می کند.

پس از انتشار کتاب مدیریت منابع انسانی ، نویسنده، کارن بیون، اظهار داشت: «…من برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات به روشی واقعاً عملی و کاربردی بر اساس تجربیاتی که در حین ساختن حرفه‌ام داشتم، مشتاق بودم. من می خواستم کتابی در دسترس و حاوی اطلاعاتی فراهم کنم که مردم بتوانند برای حل چالش‌های خود در حوزه منابع انسانی  فوراً بتوانند از آن استفاده نمایند.»

کارن بیون موسس PXI، یک آژانس مشاوره منابع انسانی، مستقر در لندن است. PXI خدمات رفاهی، استراتژی منابع انسانی و پیشگیری از فرسودگی شغلی و خدمات بازیابی ارائه می دهد. کارن بیون جوایز بسیاری و  رتبه‌های تاثیرگذاری در حوزه منابع انسانی کسب نموده است.

۶. ۱۰۰ روز اول رهبر جدید منابع انسانی نوشته آلن کالینز

این کتاب مدیریت منابع انسانی قصد دارد آموزش دهد که چگونه به عنوان یک مدیر جدید منابع انسانی، با قدرت شروع کنیم، به میدان برویم و سریعتر به موفقیت دست یابیم.

قدم گذاشتن در مسیر مدیریت منابع انسانی برای اولین بار دلهره آور است. با وجود این ، ایجاد یک پایه قوی برای موفقیت در ۱۰۰ روز اول بسیار مهم است.

این کتاب  رهبران جدید را به شروعی سازنده راهنمایی می‌کند و گام‌ها و نکاتی را ارائه می‌دهد که می‌توان به سادگی آن‌ها را اجرا نمود. این کتاب نشان می دهد که چگونه می توان با اطمینان در یک نقش جدید مسئولیت و وظایف را بر عهده گرفت، آن‌ها را به درستی به انجام رساند، احترام به دست آورد و فوراً تأثیر گذار بود.

 منابع انسانی

آلن کالینز معاون سابق منابع انسانی کمپانی پپسی و سخنران معروف کنفرانس‌های منابع انسانی در سراسر ایالات متحده و کانادا است. کتاب او ۱۷ قانون اثبات شده را پوشش می دهد که از بهترین راهبردهای ابداعی در طول تجربه گسترده او در مربیگری و کار با صدها نفر در هر سطحی از رهبری منابع انسانی جمع آوری شده است.

ادبیات رایج در مورد منابع انسانی

کتاب‌های منابع انسانی در این بخش جذابیت گسترده‌ای دارند، زیرا توسط متخصصان برای فعالان این حوزه نوشته شده‌اند.این کتاب ها به شما کمک می کنند بفهمید منابع انسانی یا HR چیست ؟

۷. توهم استعداد نوشته توماس چامورو- پرموزیک

توهم استعداد یک کتاب مدیریت منابع انسانی آسان و ساده برای خواندن در این حوزه است که با حقایق و فکت‌های علمی در مورد مدیریت استعداد پر شده است. این کتاب شامل چیستی و تعریف استعداد ، چگونگی اندازه گیری و ارزیابی استعداد، نحوه‌ی به کارگرفتن، استفاده  و توسعه آن، جنبه‌های تاریک استعداد و آینده ای که با استعداد می توان ترسیم کرد را پوشش می دهد.

یکی از نکات بحث شده در کتاب که بسیار قابل توجه است؛ تفاوت بین عملکرد عادی و عملکرد ایده آل است. برای برخی افراد، شکاف بزرگی بین این دو وجود دارد. برای دیگران، عملکرد ایده آل کاملاً شبیه عملکرد عادی آن‌ها است.

برای یک کارمند آسان است که رئیس خود را فریب دهد تا فکر کند بدون ارائه بهترین سطح از عملکرد خود، عملکرد خوب و قایل قبولی دارد. با این حال، غیرممکن است که کسی همیشه در اوج عملکرد خود به فعالیت بپردازد. افراد فقط می توانند این کار را برای مدت زمان محدودی قبل از بازگشت به عملکرد عادی خود انجام دهند. به همین دلیل ارزیابی عملکرد فردی بر اساس داده های یک یا دو ماهه تقریباً غیرممکن است، به خصوص زمانی که این فرد انگیزه ای بلند مدت برای عملکرد ایده آل داشته باشد.

کتاب مدیریت منابع انسانی

ترفندی که این کتاب مدیریت منابع انسانی معرفی می‌کند این است: افرادی را انتخاب کنید که عملکرد عادی آنها مشابه سطح عملکرد ایده آل مدنظر شما باشد.

۸. اسرار کار نوشته لازلو بوک

وقتی صحبت از راهبردهای خوب منابع انسانی به میان می آید، کمپانی گوگل همیشه یک الگو و سرمشق بوده است. در کتاب قوانین کار! لازلو بوک، معاون سابق عملیات مردمی در گوگل، بهترین تکنیک‌های منابع انسانی در گوگل را توصیف می کند.

این کتاب بسیار کاربردی بر اهمیت فرهنگ شرکت، توانایی گوگل در انتخاب مداوم افرادی با عملکرد بالا، اهمیت داده ها در منابع انسانی، چرایی جبران ناعادلانه ( عملکردهای مختلف باید به طور متفاوت جبران شوند ) و نحوه برخورد با اشتباهات و خطا ها در منابع انسانی تاکید می کند.

این کتاب مدیریت منابع انسانی را می توانید در یک روز تمام کنید. لازلو بوک به شما نشان می دهد که کدام  یک از این تکنیک‌ها در سازمان شما قابل اجرا بوده و منجر به مدیریت بهتر افراد می‌گردد.

کتاب منابع انسانی

۹. افول منابع انسانی نوشته لوسی آدامز

این کتاب مدیریت منابع انسانی به این موضوع می پردازد که نقش منابع انسانی در آینده چگونه خواهد بود. هم چنین توضیح می‌دهد چگونه می‌توانیم کارمندان را به شیوه‌ای کاملاً متفاوت رهبری، مدیریت و حمایت کرده و آن‌ها را در امور سازمان مشارکت دهیم؟

به گفته آدامز، متخصصان و واحدهای منابع انسانی سازمان ها در صورتی قادر به جلوگیری از افول خود هستند که  دارای سه رکن اصلی باشند. اولا، با کارمندان به عنوان کودک رفتار نمی کنند، بلکه به عنوان بزرگسالان رفتار می نمایند. ثانیاً، با کارمندان به عنوان مصرف کننده رفتار نمی کنند. ثالثاً، با کارکنان باید بر طبق اصول انسانی و اخلاقی رفتار شود.

کتاب منابع انسانی

آدامز با مجموعه‌ای از مثال‌های جالب و قابل فهم در این کتاب مدیریت منابع انسانی  از نقش خود به‌عنوان مدیر منابع انسانی در بی‌بی‌سی، نشان می‌دهد که چگونه می‌توان مردم را در یک محیط کسب‌وکار دیجیتالی بهتر مدیریت کرد.

۱۰. نُه دروغ درباره کار: راهنمای یک رهبر آزاداندیش نوشته مارکوس باکینگهام، اشلی گودال

نه دروغ درباره کار، یک کتاب مدیریت منابع انسانی است که از رویکردی مبتنی بر علم برای رد کردن نه افسانه رایج در مورد کسب و کار استفاده می کند. افسانه‌های رایجی مانند: «بهترین طرح برنده می شود»، «همه افراد دارای پتانسیل هستند»، «بهترین کارمندان، افرادی کامل هستند»، «تعادل بین کار و زندگی بیشترین اهمیت را دارد» و «رهبری ایده آل تنها یک شیوه دارد» و…

به گفته نویسندگان این کتاب مدیریت منابع انسانی ، برتری در یک شغل تنها تابعی از آگاهی از واقعیت و دانستن مراحل درست انجام کار نیست. شما می توانید همه این موارد را درست انجام دهید و همچنان متوسط باشید. تنها چیزی که می توان برای آن تعریف داشت؛ نتیجه نهایی و مطلوب است.

به عنوان مثال، شما نمی توانید تعریف کنید که کمدین ها به طور کلی چگونه هستند  و سپس آن را از طریق یک نظرسنجی بازخورد ۳۶۰ درجه اندازه گیری کنید. ادی مورفی، کریس راک و جری سینفلد همه متفاوت هستند. تنها شباهت آنها نتیجه است: مردم می خندند. نویسندگان نتیجه می‌گیرند که ما از طریق آزمون و خطا برای حل چالش هایمان و توجه فردی خود به مسائل، می‌آموزیم. نه از طریق راهنمایی ها و بازخوردهای انتقادی  کلی که به همه ارائه می‌شود.

کتاب مدیریت منابع انسانی

۱۱. طلوع منابع انسانی؛ از مالکیت تا رهبری نوشته استیو براون 

در این کتاب مدیریت منابع انسانی ، نویسنده پرفروش، استیو براون به متخصصان منابع انسانی الهام می‌دهد تا از این ذهنیت که تنها نقش حمایتگر داشته باشند  فراتر رفته و وارد عرصه مدیریت هدفمند شوند.

منابع انسانی فرصتی برای ارتباط و تعامل بین همه کارمندان را فراهم می کند. این نقش منحصر به فرد،  متخصصان منابع انسانی را در موقعیت مناسب و مطلوب برای رهبری و ایجاد تغییرات معنادار برای شرکت های خود قرار می دهد.

کتاب فرمول ویژه براون یعنی ؛  افراد + فرآیندها = نتایج؛ را توضیح می دهد. بر اساس این فرمول براون بیان می کند که اگر تمرکز بر توسعه، تشویق و تجهیز کارمندان باشد، نتیجه، یک نیروی کار متعهد است که خود به خود برای ما نتایج مطلوب، موفقیت و سود به ارمغان خواهد داشت.

براون بر این باور است که رهبری قوی نه از قدرت حاصل از عناوین و موقعیت‌های شغلی؛ بلکه ناشی از شخصیت افراد است. روایتگری  و نکات تازه این کتاب شامل مواردی است که می توانید به راحتی در تجربه کاری خود بیابید. هم‌چنین به شما کمک می کند تا بتوانید از جایی که اکنون هستید شروع کنید.

استیو براون با نوشتن کتاب مدیریت منابع انسانی در تلاش است تا افراد مشغول در این حوزه را برای داشتن اشتیاق به کار در واحد HR ترغیب کند. براون علاوه بر مدیر منابع انسانی و نوشتن کتاب، یک میزگرد منابع انسانی و یک انجمن اینترنتی را نیز مدیریت می کند. او همچنین صاحب یک وبلاگ منابع انسانی است که به مخاطبان بین المللی توجه ویژه دارد.

سخن پایانی 

امیدواریم این فهرست برای شما مفید بوده باشد.اگر مایل به خواندن کتاب مدیریت منابع انسانی به زبان انگلیسی باشید می توانید از کتاب‌های منابع انسانی که در این منبع : AIHR  معرفی شده، استفاده نمایید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *